Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przyłącze na drodze rzeszowskich elektrobusów

infobus
09.01.2019 07:00
0 Komentarzy

Rzeszowski projekt to dobra lekcja dla wszystkich producentów autobusów w Polsce, którzy chcieli w przyszłości zdobywać kontrakty „pod klucz”, gdzie dostawa taboru jest powiązana z przygotowaniem infrastruktury do ich ładowania.

Przypomnijmy, że taki właśnie kontrakt zwarła firma Solaris Bus & Coach z ZTM Rzeszów. Wielkopolski producent wygrał pod koniec 2017 r. zamówienie na dostawę dziesięciu elektrobusów Solaris Urbino 12 electric oraz budowę całej infrastruktury w zakresie ich ładowania. Wartość całego zadania wyniosła 30,2 mln zł brutto. O tym zwycięstwie Solarisa pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Szybki problem

Pierwsze elektryki Solarisa trafiły do bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie zgodnie z planem – w październiku 2018 r. Wszystkich 10 autobusów producent dostarczył do zamawiającego przed końca 2018. Także planowo w zajezdni przy ul. Lubelskiej wybudowano dziesięć stacjonarnych stanowisk do ładowania. I wszystko wydawałoby się, że jest na dobrej drodze, gdyby nie … szybkie stacje ładowania zlokalizowane przy ul. Grottegra, w rejonie dworca kolejowego.

Tutaj pojawił się problem z terminem przyłącza elektrycznego, które znajduje się na terenie kolejowym. Tę część realizacji wykonuje podwykonawca firmy Solaris. Zapisany w umowie termin uruchomienia elektrycznej komunikacji w Rzeszowie mijał z końcem 2018 roku.

Mimo dostarczenie wszystkich 10 egzemplarzy nU12e i uruchomienia oraz przetestowania wolnych i szybkich stacji ładowania, elektryczne pojazdy nie mogą jeszcze wyjechać na ulice. Zgodnie z podpisaną umową odbiór pojazdów nastąpi po ich próbnym ładowaniu i to zarówno poprzez wolne stacje ładowania zlokalizowane na terenie zajezdni, jak i szybkie – przy dworcu. Z racji braku podłączenia tych ostatnich do regularnego zasilania, ZTM Rzeszów nie mógł przejąć autobusów.

Potwierdza to Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa: -„Dostawca ma problem z przyłączem elektrycznym w okolicach dworca. W przetargu jest zapisane, że mamy otrzymać autobusy oraz sprawne stacje ładowania. W związku z tym za opóźnienie będziemy naliczać kary. Wierzymy jednak, że te problemy zakończą się w styczniu 2019 r. Z informacji, które do nas docierają wynika, że już niedługo pantografy przy dworcu powinny zacząć normalnie pracować. Wtedy będzie można sprawdzić autobusy, zapłacić za nie, zarejestrować, ubezpieczyć i udostępnić mieszkańcom. Chcielibyśmy to zrobić do końca stycznia 2019 r.”

Zdaniem Solarisa

To energetyczne światełko w rzeszowskim tunelu potwierdza też Solaris:

„Zdecydowana większość tego kontraktu jest już zrealizowana. Komplet dziesięciu elektrycznych autobusów jest w Rzeszowie terminowo, podobnie jak terminowo zostały zrealizowane stacje ładowania przy ul. Lubelskiej. Również stacje ładowania przy ulicy Grottgera, czyli przy dworcu PKP w Rzeszowie są gotowe i przetestowane z pomocą agregatu prądotwórczego. Czekamy natomiast na ich przyłączenie do linii zasilania. Tę część inwestycji realizuje nasz podwykonawca. Przepraszamy pasażerów komunikacji miejskiej w Rzeszowie za lekko przeciągające się prace końcowe. Dokładamy wszelkich starań, wspólnie z naszym podwykonawcą, aby do końca stycznia zakończyć projekt. Jestem przekonany, że zarówno pasażerowie, jak i kierowcy korzystający z autobusów marki Solaris docenią ich liczne zalety, w tym całkowity brak emisji, bardzo cichą pracę napędu elektrycznego oraz niezwykły komfort jazdy” – powiedział Mateusz Figaszewski, pełnomocnik ds. Elektromobilności i PR w firmie Solaris.

Przypomnijmy, że Rzeszów w 2018 roku zakupił łącznie 50 autobusów, w tym:

  • 10 szt. standardowych Autosanów SanCity 12 LF klasy MAXI z silnikami diesla Euro 6

  • 30 szt. przegubowych Solarisów Urbino 18 klasy MEGA z silnikami diesla Euro 6

  • 10 szt. elektrycznych Solarisów Urbino 12 electric klasy MAXI (czekają na odbiór)

Komentarze