Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Związkowa pikieta w PolskimBusie

infobus
14.12.2015 09:42
0 Komentarzy

W weekend w ogólnopolskiej prasie pojawiła się informacja o poniedziałkowym(14 grudnia) proteście kierowców firmy PolskiBus. Przedstawiamy argumenty niezadowolonychkierowców oraz oficjalne stanowisko przewoźnika.

Zacznijmy od tego, w ramach akcji prestacyjnej nie wystąpią żadneutrudnienia dla pasażerów spółki. Wszystkie autobusy wyjadą na trasy, a pikietama charakter czysto informacyjny. Zarzuty niewielkiej grupy byłych i aktualnych pracowników przewoźnika dotyczą przedewszystkim utrudniania działalności związkowej.

10 września w firmie Souter Holdings Poland powstała komisjaOgólnopolskiego Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza”. Jak informujązwiązkowcy – od momentu rejestracji organizacji w firmie jużczterech jej działaczy zostało zwolnionych. W odpowiedzi na zwolnienia, InicjatywaPracownicza zaplanowała akcje protestacyjne w całej Polsce w okresie od 14 do20 grudnia. Głównym hasłem jest przywrócenie do pracy zwolnionych związkowców,ale podczas pikiet zostaną poruszone także kwestie płac i BHP. Pierwszy protestzaplanowano w Warszawie, w poniedziałek 14 grudnia o godz. 15:00 pod biuremSouter Holdings Poland (aleja Niepodległości 18). Liderem protestu jest ŁukaszTomaka z Rzeszowa, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Zawodowego”Inicjatywa Pracownicza” w Souter Holdings Poland. O jego pracy wPoslkimBusie można przeczytać na łamach Gazety Wyborczej ? TUTAJ

Komisja IP w PolskimBusie powstała z inicjatywy kierowcówautobusów z Rzeszowa i innych miejscowości woj. podkarpackiego. Zrzeszaona w chwili obecnej kilkunastu pracowników spośród ok. 600 wszystkich osóbzatrudnianych przez firmę. Souter Holdings zatrudnia kierowców, mechaników,dyspozytorów, bagażowych, stewardesy i stewardów oraz personel sprzątający. Dogłównych problemów, jakie zgłaszają komisji pracownicy i pracownice firmynależą niskie płace oraz problemy z BHP ? przykładowo, nie we wszystkichmiastach kierowcy mają zapewnione odpowiednie pomieszczenia do odpoczynku,nagminnym problemem jest też brak odzieży ochronnej (szczególnie uciążliwy wprzypadku konieczności opróżniania toalet, co robią kierowcy). Kierowcy zrzeszeniw IP wskazują także, że ich praca ? pomimo ogromnej odpowiedzialności ilicznych dodatkowych obowiązków ? jest często niedoceniana, a poziomwynagrodzeń nie jest adekwatny do stresu i obciążenia, z jakimi mają na codzień do czynienia.

Jak podkreślają kierowcy-związkowcy Inicjatywa Pracownicza stałasię celem represji ze strony pracodawcy: tuż po zebraniu założycielskim,przewodniczący komisji został zwolniony w związku ze ?zmianamiorganizacyjnymi?. Następnie, w październiku kierownictwo Souter Holdingszapowiedziało, że zamierza zwolnić kolejnych 3 kierowców ? członków InicjatywyPracowniczej. Oficjalną przyczyną zwolnień było ograniczenie liczby kierowcówjeżdżących na trasie Rzeszów-Gdańsk (do tej pory połączenie to obsługiwałydwuosobowe zespoły kierowców, ale będą one zmniejszone do jednoosobowych) orazlikwidacja połączenia Rzeszów-Lublin. Chociaż komisja w korespondencji zpracodawcą wykazała, że planowane zwolnienia są niezgodne z przepisami Kodeksupracy (zdaniem komisji, pracowników typowano do zwolnienia na podstawieniekonkretnych i nieobiektywnych kryteriów) i mogą być uznane za dyskryminacjęze względu na przynależność związkową (do zwolnienia wytypowano tylko osobynależące do IP), to jednak ostatecznie cała trójka straciła pracę.

Na koniec warto wspomnieć, że walkę kierowców PolskiegoBusao prawo do zrzeszania się w związkach zawodowych wspiera również organizacjapozarządowa ?Akcja Demokracja?. Pod petycją protestacyjną do władz firmy podpisałosię już ponad 200 osób.. Rozwój związkowej akcji można też śledzić TUTAJ,a protestacyjną ulotkę można pobrać TUTAJ

PolskiBus oświadcza

O odpowiedź na zarzuty kierowców-związkowców poprosiliśmy zarządfirmy PoslkiBus, która z tej okazji wystosowała specjalne oświadczenie. Publikujmyje w całości. ??W sierpniu br. PolskiBus.com został zmuszony do zaprzestaniakursowania autokarów na trasie pomiędzy Rzeszowem a Lublinem. Powody tejdecyzji były od nas niezależne i wiązały się z cofnięciem przez SamorządoweKolegium Odwoławcze (SKO) pozwolenia na funkcjonowanie tego połączenia.Cofnięcie zezwolenia przez SKO to wynik działań stowarzyszenia LEXMID orazStowarzyszenie Prywatnego Transportu Samochodowego ?BUS?, reprezentującychlokalnych prywatnych przewoźników, które wymierzone są w firmę PolskiBus.com, jakoich konkurencję. O całej sprawie szeroko informowały media ogólnopolskie, jak ilokalne. Pomimo poparcia Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz MarszałkaWojewództwa Lubelskiego, a także ogromnego zaangażowania społecznego,domagającego się zachowania połączenia (zostało zebranych ok. 30 tys. podpisówpod petycją), 3 sierpnia br. zostaliśmy zmuszeni do zwieszania kursów na tejtrasie w trybie natychmiastowym.

Konsekwencją decyzji SKO o zawieszeniu linii byłakonieczność zmniejszenia liczby etatów, które mogliśmy oferować kierowcom w tymregionie. Z niezależnych przyczyn oraz z ogromną przykrością musieliśmyuruchomić procedurę związaną z rozwiązaniem umów o pracę z pięcioma naszymikierowcami z powodu konieczności likwidacji ich stanowisk pracy. Proces tenodbył się zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, według standardowej procedury.Ponadto wszyscy zwalniani otrzymali odprawę przewidzianą przepisami prawa.Osoby, z którymi rozwiązano umowy o pracę nie były wówczas członkamiOgólnopolskiego Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza. Przystąpiły do tejorganizacji dopiero później, a powodem wypowiedzeń nie było ich zaangażowanie wprace tej organizacji.

Od początku istnienia naszej firmy, jesteśmy otwarci nadziałalność związkową i dialog z tymi organizacjami. Bardzo cenimy sobie nasządobrą współpracę z przedstawicielami wszystkich grup pracowniczych. W firmiefunkcjonuje obecnie pięć związków zawodowych, którymi są: NSZZ Solidarność,Sierpień 80, Solidarność 80, Związek Zawodowy Kierowców w Polsce, a od niedawnainicjatywa Komisja Zakładowa OZZ Inicjatywa Pracownicza. W sumie związkizrzeszają ok. 100 pracowników. Zarząd PolskiBus.com regularnie spotyka się zdelegatami tych organizacji, a wszelkie kwestie dotyczące wniosków pracownikówomawiane są w formie dialogu na cyklicznych spotkaniach.

Rozwój naszej firmy w ciągu ponad 4 lat spowodował znaczącywzrost miejsc pracy, które mogliśmy zaoferować pracownikom o różnejspecjalizacji. Zatrudniamy obecnie 620 kierowców (stan na 9 grudnia br.), zczego wszyscy zatrudnieni są na podstawie umów o pracę, które precyzyjnieokreślają ich obowiązki oraz wynagrodzenie. W trosce o dobro pracownikówoferujemy szereg świadczeń socjalnych, takich jak: dopłaty do wypoczynku,platforma My Benefit (do wyboru bilety do kina, teatru, karty multisport),karty na dzień dziecka, dofinansowanie z okazji Świąt Bożego Narodzenia,darmowe przejazdy czy zapomogi losowe. Cieszymy się opinią szanowanego ipożądanego pracodawcy, czego dowodem jest m.in. ogromne zainteresowanie pracą wnaszej firmie. Na wszystkie stanowiska ogłaszamy powszechnie dostępnerekrutacje, w trakcie których jasno przedstawiane są warunki zatrudnienia.Kierowcy zapoznają się z nimi przed podpisaniem umowy o pracę, która jasnookreśla m.in. stałą pensję i wszelkie dodatki. Zapisy podpisanych umów są przeznas respektowane.

Kierowcy wykonują swoją pracę zgodnie ze wszystkimiprzepisami Kodeksu Pracy i Ustawy o Czasie Pracy Kierowców. Jako firma jesteśmypoddawani regularnym kontrolom (również czasu pracy) ze strony InspekcjiTransportu Drogowego, które nie wykazują żadnych nieprawidłowości. Ponadto,warunki pracy w naszej firmie były w tym roku kilkukrotnie kontrolowane przezodpowiednie służby (m.in. Państwową Inspekcję Pracy, Zakład UbezpieczeńSpołecznych, Państwową Inspekcję Sanitarną), również na wniosek InicjatywyPracowniczej. Żadna z inspekcji nie wykazała jakichkolwiek nieprawidłowości.

Pragniemy zaznaczyć, że działania podejmowane przezInicjatywę Pracowniczą w żaden sposób nie wpłyną na funkcjonowanie firmy PolskiBus.com,a wszystkie kursy autokarów będą odbywały się zgodnie z planem.?

Komentarze