ZTM Warszawa i przetarg na linie z 30 midibusami

infobus
02.02.2015 14:41
0 Komentarzy

Wystartowały pierwsze z zapowiadanych na ten rok w Warszawie przetargi na obsługę linii autobusowych. Na początek stołeczny ZTM szuka przewoźników, którzy będą realizowali przewozy na łącznie 30 brygadach pojazdami klasy midi. 30 i 31 stycznia br. na stronie Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej pojawiły się dwa ogłoszenia o zamówieniu nadesłane przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.Każde z nich obejmuje świadczenie usług przewozowych 15 autobusami klasy midi w terminie od 1 września 2015 roku do 31 sierpnia 2018 r. Zakładana praca przewozowa na każdym z pakietów to 3,6 mln wzkm.

Ponadto ZTM zawarł w ogłoszeniach możliwość udzielenia zamówień uzupełniających do 50 % wartości kontraktów podstawowych, czyli nawet do 2 lat dodatkowych przewozów. Według naszych informacji przetarg obejmuje linię nr 211 (obsługiwaną teraz przez Mobilis autobusami Urbino 8,6)oraz nowe trasy w Białołęce. Oferty będą oceniane na podstawie 2 kryteriów:- Maksymalnie 80 punktów można uzyskać za proponowaną cenę usług;- Maksymalnie 20 punktów można zdobyć za wiek autobusów, jakimi oferenci będą planowali realizować przewozy.

Do tej pory ukazała się specyfikacja do zamówienia ogłoszonego 30 stycznia, jednak za logiczne należałoby przyjąć, że identyczna będzie obowiązywała w przetargu ogłoszonym dzień później.

Tak więc przechodząc już do konkretów zacznijmy od wymagań ZTM wobec taboru. Warszawski organizator wymaga aby usługi były świadczone autobusami klasy midi od długości 8,5 – 9,5 m, wyprodukowanymi nie wcześniej niż w 2009 roku oraz spełniającymi co najmniej normę Euro 5. Muszą posiadać przynajmniej 13 miejsc siedzących, w tym chociaż 2 dostępne z niskiej podłogi.Bardzo liberalnie potraktowano kwestię drzwi. ZTM pozostawił oferentom wolną rękę w doborze układu wejść od charakterystycznej dla miejskich minibusów konfiguracji 0-2-1, po 2-2-2 znaną choćby z Mercedesa Citaro K czy Solbusa SM10. W tej sytuacji w pełni naturalne jest, że wachlarz autobusów, jakie mogą zostać zgłoszone do obsługi pakietów jest bardzo duży. A to pewnością może korzystnie wpłynąć na obniżenie stawek za wzkm. Ponadto pojazdy mają być wyposażone w monitoring, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, minimum połowa okien ma być przesuwnych, pasażerowie mają mieć do dyspozycji ciepłe guziki. Na informację pasażerską mają się składać 3 zewnętrzne wyświetlacze diodowe w standardzie znanym choćby z ostatnich nabytków MZA, wyświetlacz wewnętrzny o rozdzielczości minimum 120 x 16 punktów, całości zaś dopełni ramka na dyktę w formie koralików. Do tego pojazdy mają być wyposażone w kasowniki i autokomputer kompatybilne z rozwiązaniami firmy ASCOM. Standardowo ZTM wymaga, aby autobusy były pomalowane w warszawskie barwy, tj. w kolorach żółtym, pomidorowej czerwieni i czarnym. Aby wziąć udział w przetargu i złożyć ważną ofertę zainteresowani przewoźnicy muszą wykazać się wykonaniem przynajmniej jednej usługi regularnego przewozu osób w wysokości minimum 400 000 wzkm rocznie w ciągu ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert. Ponadto oferenci będą musieli udowodnić, że dysponują lub będą dysponować przynajmniej 15 autobusami zgodnymi z wymaganiami zamawiającego. W tym drugim przypadku wystarczające będzie okazanie pisemnego zobowiązania podmiotów, które udostępnią autobusy na potrzeby realizacji kontraktów. Jak już na wstępie zaznaczyliśmy o wyborze będą decydowały 2 kryteria. Za cenę można uzyskać maksymalnie 80 punktów, z kolei za wiek autobusów przeznaczonych do realizacji zamówienia do 20. Komplet punktów w tym kryterium można zdobyć za zaoferowanie świadczenia usług pojazdami wyprodukowanymi w 2014 lub 2015 roku. W przypadku, jeśli te zostaną zaproponowane z różnych roczników ZTM będzie przydzielał punkty w kryterium wieku autobusów na zasadzie średniej arytmetycznej. Co charakterystyczne dla warszawskich przetargów na obsługę linii i tym razem przewidziano dogrywkę w formie aukcji elektronicznej. Jest tylko jeden warunek by tak się stało -muszą zostać złożone przynajmniej 3 ważne oferty. Czy te przetargi będą oznaczały pojawienie się nowego gracza a może graczy w Warszawie? Patrząc na dosyć liberalne wymagania można pokusić się o taką tezę. My jednak nie bawimy się w prorokowanie i z ogromną ciekawością czekamy na dzień otwarcia ofert. A ten ZTM wstępnie przewidział na 10 marca.

Komentarze