TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Zmiany w gdyńskim przetargu na hybrydy
InfoBus.pl - Opublikowano: 25.02.2016 17:06:57 7 komentarzy
fot. gdynia.pl

18 lutego Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni opublikowało odpowiedzi, których udzieliło na pytania do specyfikacji w przetargu na dostawę 10 autobusów klasy maxi o napędzie gazowo-elektrycznym. Kilka z nich jest dosyć ciekawych, dlatego też warto się im przyjrzeć, szczególnie w szerszym kontekście, który towarzyszy gdyńskiemu zamówieniu.

Pierwsze pytanie dotyczyło warunku doświadczenia. PKM został zapytany, czy dopuści do przetargu oferenta, który zrealizował dostawy 40 autobusów hybrydowych zasilanych CNG. Wcześniej PKM wymagał, aby zainteresowani wykazali się doświadczeniem w zakresie sprzedaży minimum pięciu pojazdów na gaz ziemny i takiej samej liczby z napędem hybrydowym.

W wyniku odpowiedzi na wspomniane pytanie warunek doświadczenia rozszerzono o alternatywę. Dzięki niej do przetargu dopuszczeni będą ci oferenci, którzy wykażą się dostarczeniem do klientów przynajmniej 10 sztuk autobusów gazowo-elektrycznych.

Kolejne pytanie dotyczyło zasobników energii. Poproszono PKM o możliwość dopuszczenia innych baterii niż litowo-jonowe o wydajności i parametrach nie gorszych, niż te określone w SIWZ. Przewoźnik nie ustosunkował się do tego pytania. Jak podkreślił wynika to faktu, iż nie określono rodzaju zasobników energii elektrycznej, które chciałby zastosować pytający. Zatem należy się spodziewać, że kwestia ta padnie w kolejnej turze pytań i zostanie bardziej sprecyzowana. My przy tej okazji dodajemy, że hybrydowe Solbusy, które dostarczono do Częstochowy są wyposażone w superkondensatory.

Zapytano także o jeszcze o trzy kwestie natury technicznej. Chodziło m.in o dopuszczenie systemu gaszenia pożaru w komorze silnika przy użyciu sześciokilogramowej mieszanki proszku oraz odstąpienie od wymogu instalacji czasowego sterownika agregatu grzewczego. PKM pozytywnie ustosunkował się do każdego z nich, co poskutkowało odpowiednimi zmianami w SIWZ.

Takie zachowania spółki pokazują, że zmodyfikowała ona swoje podejście do hybrydowego zakupu. O ile w pierwszych dwóch podejściach (więcej na temat można przeczytać tutaj) gdyński PKM chciał jak najlepiej zabezpieczyć swoje interesy i postawił zainteresowanym producentom wysokie warunki, tak teraz widać, że przewoźnik został zmuszony do dostosowania się do okoliczności.

Jednak dalej widać, że jego postawa cechuje się pewną zachowawczością. Nic w tym dziwnego. Napęd gazowo-elektryczny to dalej coś tak wyjątkowego, że aż "egzotycznego". Ciężko wobec tego przewidzieć jak za parę będzie wyglądała eksploatacja autobusów tego typu i jak to się przełoży na całkowity koszt zakupu.

Z drugiej strony gra na zwłokę jest dla PKM dosyć wygodna. Spółka dzięki temu zyskuje czas, który może być przydatny w nabraniu pierwszych wniosków z eksploatacji hybryd gazowych u innego przewoźnika, czyli częstochowskiego MPK. Spółka z miasta pod Jasną Górą sukcesywnie wdraża do ruchu Solbusy m.in. po to, by na tym etapie wychwycić jak najwięcej usterek, które mogą utrudniać użytkowanie autobusów. Jest jeszcze jedna strona medalu- takie podejście daje przede wszystkim możliwość sprawnego wdrażania poprawek w pojazdach, które jeszcze nie miały za sobą debiutów liniowych bądź mało do tej pory wyjeździły. W efekcie redukowane jest ryzyko uziemienia zbyt dużej ilości autobusów. A z nim niestety trzeba się liczyć z uwagi na fakt, że napęd gazowo-elektryczny to cały czas bardziej eksperyment niż seryjne rozwiązanie.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM Gdynia
Gazela
hybryda
  • jarken – 25.02.2016

    Wielokrotnie przekroczony termin zamówień.Zabrać darmową kasę za ignorancję instytucji państwowych. A GAZELA PATRZY I NIC to są jaja.

  • :) – 26.02.2016

    Niech biorą Solbusy albo kase odebrać jak się c podoba.

  • Tyskiepodejscieczeestochowy – 26.02.2016

    Przecież problemy są z każdym gazowcami. Solbusy w Częstochowie mają niemały kłopot z odpalaniem a co gorsza w codziennej eksploatacji. Many z tychow sprawiają jeszcze większe kłopoty wiec na to wychodzi ze nic co z gazem związane nie jest dobre.

  • MichalK – 26.02.2016

    Niekoniecznie, zamiast bawić się w hybrydy powinni wzorem Warszawy wziąć LNG. Autobusy są dobre i nie sprawiają większych problemów

  • ttt – 26.02.2016

    @MichalK z tym bez problemu w warszawie to bym był otrożny z tą tezą że jest dobrze. Jest źle niestety

  • jarken – 26.02.2016

    Małe miasta brały by w ciemno-ale jak się myśli o lwie i jego hybrydzie to zapytania potrwają ze trzy lata aż ktoś zmięknie.

  • Hartmen – 28.02.2016

    Taaa 3/4 solbusow stoi na zajezdni, 1/4 co jeździ to co chwile się psuje, że dojechać normalnie do miasta nie można. Juz wolałem zrobić dwa kroki do Ikarusa i dojechać niż teraz o 7. Zostawać na lodzie bo się znowu solbus na 12/10 zepsuł

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....