Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZKM Elbląg z 8 ofertami na obsługę linii autobusowych!

infobus
02.06.2020 14:00
0 Komentarzy

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu otworzył dziś, 2 czerwca oferty w przetargu na siedmioletnią obsługę linii autobusowych. Wpłynęło osiem, bardzo ciekawych propozycji. Jednak tylko jedna mieści się w szacunkach elbląskiego organizatora.

Dwa pakiety

W obu przypadkach umowy miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. do końca 2027 r. Choć okres trwania kontraktów jest zadowalający to martwiło od początku sztywne określenie terminu uruchomienia przewozów. ZKM jednak dopuścił okres przejściowy, w którym można jeździć autobusami starszymi niż z 2020 lub 2021 r. i niespełniającymi normy Euro 6.

Pierwszy z pakietów zakłada pracę eksploatacyjną w skali roku na poziomie ok. 1 mln wzkm. Łącznie ma to dać ok. 7 mln wzkm. Przez siedem lat może on urosnąć o maksymalnie 10%. Może się jednak także skurczyć, ale o nie więcej niż 20%. To jednak dosyć duży zakres ewentualnej redukcji przewozów.

Do jego obsługi potrzeba przynajmniej 19 autobusów klasy MAXI. Dwa mają stanowić rezerwę. Chodzi o konstrukcje posiadające troje drzwi, przy czym przynajmniej środkowe podwójne. Muszą być o długości nie mniejszej niż 11,5 m lub łącznej pojemności (miejsca siedzące plus stojące) minimum 85 miejsc, przy czym liczba miejsc siedzących nie może być mniejsza niż 20% pojemności nominalnej (miejsce siedzące dla 1,5 osoby będzie liczone jako pojedyncze), a minimum 4 miejsca muszą być dostępne z poziomu podłogi (bez podestów).

W drugim pakiecie praca eksploatacyjna jest o 1/5 większa. ZKM zakłada średnioroczne zapotrzebowanie na przewozy w wymiarze ok. 1,2 mln wzkm. To by zaś dawało ok. 8,4 mln wzkm w skali siedmiu lat. Również i w tym wypadku „nożyczki” to +10 lub -20%.

W tym zadaniu operator musi zapewnić przynajmniej 23 autobusy klasy MIDI. Trzy mają stanowić rezerwę. Muszą to być pojazdy posiadające minimum dwoje drzwi, przy czym przynajmniej drugie drzwi od czoła pojazdu – podwójne. Każdy musi być o długości nie mniejszej niż 9,5 m lub łącznej pojemności (miejsca siedzące plus stojące) minimum 60 miejsc, przy czym liczba miejsc siedzących nie może być mniejsza niż 20 miejsc (miejsce siedzące dla 1,5 osoby będzie liczone jako pojedyncze), a minimum 4 miejsca muszą być dostępne z poziomu podłogi (bez podestów).

Wszystkie autobusy mają być monitorowane i klimatyzowane. Wyposażenie dodatkowe obejmuje m.in. system Elbląskiej Karty Miejskiej, zewnętrzne diodowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości, monitory LCD 23 i 38″, GPS oraz głosowe zapowiadanie przystanków.

Ośmiu do pokera, ale tylko jeden w budżecie…

Dziś minął termin składania ofert. Na sfinansowanie przewozów na obu pakietach ZKM przygotował prawie 100,555 mln zł brutto. Budżet pierwszego pakietu to 46 494 000 zł brutto, co daje 6,15 zł/wzkm netto. Pakiet nr 2 to z kolei 54 060 789 zł brutto. A to z kolei by dawało wycenę w wysokości 5,92 zł/wzkm netto. Trzeba przyznać, iż nie są to oszałamiające stawki. Nic więc dziwnego, że na osiem ofert tylko jedna zmieściła się w tym budżecie. Ale czy to już nie jest „jazda po bandzie”?

O pierwszy pakiet walczą:

  • PKS Elbląg – 44 380 000 zł brutto, czyli 5,87 zł/wzkm netto

  • Arriva – 60 404 400 zł brutto, czyli 7,99 zł/wzkm netto

  • konsorcjum FES Instalacj (lider), FES Trading z Gdańska oraz PKA Elbląg – 69 930 000 zł brutto, czyli 9,25 zł/wzkm netto

  • Dolnośląskie Linie Autobusowe – 71 400 000 zł brutto, czyli 9,39 zł/wzkm netto

  • konsorcjum Meteor (lider) i Irex-2 ze Świętochłowic – 73 105 200 zł brutto, czyli 9,57 zł/wzkm netto

Do boju o pakiet drugi stanęło trzech oferentów. Również i tutaj ich grono prezentuje się arcyciekawie. A są to:

  • konsorcjum PKS Grodzisk Mazowiecki (lider) i PKS Gostynin – 62 748 000 zł brutto, czyli 6,92 zł/wzkm netto

  • Mobilis – 76 944 000 zł brutto, czyli 8,48 zł/wzkm netto

  • konsorcjum PKS Tarnobrzeg (lider), Sławomir Bujak, Markpol z Mielca – 80 559 360 zł brutto, czyli 8,88 zł/wzkm netto

Autobusowa frekwencja

Kwestię pieniędzy odsuńmy na bok. Pierwszy pakiet jak widać cieszył się największym zainteresowaniem. W oczy rzuca się jednak fakt, że do walki o niego stanęli wszyscy obecni operatorzy autobusów w Elblągu, czyli Arriva, PKA i PKS. Ostatni z nich może być pewny zwycięstwa, choć stawka, którą zaproponował wydaje się mocno dyskusyjna. Ale czas pokaże jaki pomysł się za nią kryje.

Drugie zadanie z mniejszym obłożeniem, ale grono przewoźników również ciekawe. W przypadku PKS Grodzisk i zależnego od niego PKS Gostynin to pierwszy raz od dawna kiedy zapada decyzja o starcie w przetargu na obsługę linii miejskich poza Mazowszem. Z kolei podkarpackie trio, które jest znane m.in. z obsługi autobusów zastępczych na zlecenie kolejowych przewoźników postanowiło spróbować wejść w większy i co najważniejsze kilkuletnie zlecenie.

W pierwszym pakiecie sytuacja jest prosta. W drugim ruch po stronie ZKM i miasta. Złotówka różnicy między najtańszą ofertą, a budżetem nie wydaje się w tej sytuacji wygórowaną różnicą. Z drugiej jednak strony trzeba mieć na uwadze fakt w jak wyjątkowych okolicznościach toczył się elbląski przetarg. Czy gdyby nie koronawirus mówilibyśmy o zupełnie innych stawkach?

Komentarze