TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

ZKG KM Olkusz zmienia warunki przetargu liniowego
INFOBUS.PL - Opublikowano: 02.01.2019 14:00:20
fot. ZKG KM Olkusz, facebook.com

Związek Komunalny Gmin "Komunikacja Międzygminna" w Olkuszu zmienił, a w praktyce poprawił niektóre warunki przetargu na dziesięcioletnie przewozy autobusowe. Najważniejszą z nich jest zwiększenie minimalnego gwarantowanego pułapu przewozów w trakcie kontraktów. Nie uwzględniono natomiast zarzutu Arrivy.

Przypomnijmy, że sprawa dotyczy ogłoszonego na początku miesiąca dwuczęściowego przetargu na dziesięcioletnią obsługę linii autobusowych. ZKG KM chce w nim wyłonić przewoźników, którzy przez 10 lat będą świadczyli usługi przewozowe na rzecz olkuskiego związku w wymiarze nawet 25,33 mln wzkm. Będą one realizowane przy wykorzystaniu 40 autobusów. Większość z nich udostępniona zostanie operatorom przez urzędników. Będą to 23 pojazdy, które dostarczą Solaris (13 sztuk NU10,5 i cztery NU12) i Autosan (sześć SanCity 9LE).

Przyjrzeliśmy się także warunkom przetargu. Opisaliśmy je tutaj. Część z nich była dosyć kontrowersyjna, a tym samym mało korzystna dla przewoźników. To natomiast mogło się przełożyć na bardzo wysokie stawki, które otrzymałby związek. Ostatecznie urzędnicy dokonali kilku korekt SIWZ, które idą naprzeciw uwagom przewoźników.

Najważniejszą zmianą jest podniesienie minimalnej gwarantowanej pracy eksploatacyjnej. Przed korektą SIWZ zakładał, że ZKG KM mógł ograniczyć przewozy aż o 48% (!) z 25,33 mln wzkm na obu pakietach do ok. 13,13 mln wzkm przez 10 lat. Urzędnicy jednak zrozumieli, że byłoby to zbyt duże ryzyko, które przerzucają na przewoźnika. Zdecydowali więc, że przez cały czas trwania obu kontraktów praca eksploatacyjna może ulec ograniczeniu do niespełna 21,535 mln wzkm. A to już tylko możliwość redukcji o 15% w stosunku do maksymalnego zakresu przewozów.

Kolejna zmiana dotyczy tych przewoźników, którzy zaoferują podstawienie we własnym zakresie nowych autobusów. Urzędnicy zrozumieli, że maksymalnie pięć miesięcy, które w teorii będą mieli na przygotowanie zwycięzcy to za mało aby pozyskać fabrycznie nowe pojazdy. Dopuszczono okres przejściowy, w którym to do końca 2019 roku można jeździć autobusami tymczasowymi, ale spełniającymi przynajmniej normę Euro 5.

Wreszcie zrównano wymagania dla autobusów liniowych jak i rezerwowych, które we własnym zakresie będzie musiał pozyskać operator. Wszystkie muszą spełniać przynajmniej normę Euro 5, posiadać klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, diodowe wyświetlacze zewnętrzne, elektroniczne kasowniki biletów papierowych oraz monitoring. Jedyną różnicą jest fakt, iż autobusy liniowe muszą być wyposażone w biletomaty. Rezerwowych ten wymóg nie dotyczy.

Kolejnym sporym ukłonem dla operatora jest możliwość podstawienia autobusów niskowejściowych. To szczególnie dobra informacja dla tych przewoźników, którzy lubują się w pojazdach budżetowych.

Złą wiadomością jest natomiast pozostawienie bez zmian wzoru waloryzacji. Stawka za wzkm będzie dalej waloryzowana w 70% o wskaźnik inflacji, a w 30% o zmianę ceny oleju napędowego. Brak zmiany tego nikogo nie cieszy. Obecnie to bardzo mało korzystne dla przewoźników, zważywszy np. na widoczną obecnie perspektywę podwyżek ceny ON i oczywiście wymogi płacowe kierowców autobusów oraz ich chroniczny niedobór.

Szczególnie ten ostatni element może wpłynąć na wyższe stawki, gdyż każdy racjonalnie kalkulujący ofertę przewoźnik założy dużą rezerwę na poczet podwyżek dla swoich pracowników. Oczywiście tylko taki, który "od A do Z" będzie przestrzegał przez nałożonego przez związek obowiązku zatrudniania kierowców tylko na umowach o pracę. A dotychczasowa praktyka pokazuje, że różnie z tym bywa...

Nie uwzględniono także odwołania Arrivy, która domaga się przynajmniej sześciomiesięcznego okresu od podpisania umowy na start przewozów. O skardze pisaliśmy tutaj. Zatem czekamy na wyrok KIO.

Podsumowując- jest lepiej w porównaniu z pierwotną treścią SIWZ. Cieszy podwyższenie minimalnego gwarantowanego poziomu pracy eksploatacyjnej oraz okres przejściowy przed wprowadzeniem nowych autobusów, jeśli na takie zdecyduje się operator. Jednak dalszy brak określenia konkretnego czasu na przygotowanie oraz pozostawienie waloryzacji opartej na dwóch elementach może to błąd.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
ZKGKM Olkusz
  • Kuba Lekki – 31.12.2018

    A czyja to taka piękna maszyna? <3

  • Tobiasz Flak – 31.12.2018

    coś mi się wydaje że za kierownicą będą musieli zasiąść sami włodarze i ich zastępcy bo za taką stawkę będzie ciężko z kierowcami.. ....także proponuję zapisać się na kurs prawa jazdy kat. D;)

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....