Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zielone światło dla zielonogórskich elektrobusów

infobus
16.03.2015 16:03
0 Komentarzy

Janusz Kubicki (niezależny) został prezydentem Zielonej Góry na trzecią kadencję pewnie wygrywając niedzielne wybory w I turze. To oznacza, że projekt zakupu 80 autobusów elektrycznych dla MZK będzie kontynuowany. To był jeden z filarów programu wyborczego Janusza Kubickiego. Na drodze ku realizacji swoich planów prezydent może też liczyć na wsparcie Rady Miasta. Komitet Janusza Kubickiego zwyciężył w marcowych wyborach do Rady Miasta i ma w niej 11 na 25 mandatów. Siedmiu radnych wprowadził do rady PiS (komitet Prawa i Solidarna Jacka Budzińskiego), 6 platforma Obywatelska i jednego SLD. Za swój największy sukces dwóch minionych kadencji prezydent uważa powiększenie obszaru miasta, gdyż ?w jego opinii – usunęło to zagrożenia i bariery rozwojowe, zależne od potencjału terytorialnego.Podczas swojej trzeciej kadencji prezydent zamierza m.in. oprzeć transport publiczny na elektrycznych autobusach. To, co jeszcze kilka lat temu wydawało się futurystyczną mrzonką, niebawem może stać się rzeczywistością. Tym samym Zielona Góra będzie pierwszym miastem w Europie, po którym będą jeździć wyłącznie elektryczne autobusy.

A niedzielne wybory były ostatnim niepewnym elementem w tym ambitnym planie. Teraz wszystko powinno pójść już z ?górki?. Przypomnijmy, że w lutym Janusz Kubicki odebrał od wiceministra MIR, Waldemara Sługockiego dokument potwierdzający, że miasto otrzymało 160 mln zł w ramach projektów z programu Infrastruktura i Środowisko finansowanego przez Unię Europejską. Sama wymiana starych autobusów na nowe, elektryczne, kosztować będzie 145 mln zł. Pierwsze pojazdy pojawią się najprawdopodobniej w 2017 r. Zdaniem Kubickiego elektrobusy są droższe od tradycyjnych, ale są o wiele tańsze w eksploatacji. To m.in. z tych oszczędności ma być sfinansowany wkład własny do projektu. Ceny biletów zostaną utrzymane na obecnym poziomie. Aby jak najlepiej poznać nową technologię, MZK uruchomiło cykl testów elektrycznych pojazdów marki Solaris. Aktualnie firma sprawdza pojazd wypożyczony wcześniej do Krakowa z układem napędowym Vossloh Kiepe.

Demonstracyjny autobus będzie obsługiwał wybrane kursy na liniach nr 8,17,27,30 i 37 do dnia 30 marca br. Komunikacyjny projekt prezydenta to nie tylko kupno autobusów. Przy okazji powstanie nowoczesne centrum przesiadkowe, zostanie wyremontowana ul. Bohaterów Westerplatte, Wojska Polskiego, a nawet wydrążony będzie tunel pod torami kolejowymi. Całość ma kosztować ok. 260 mln zł netto, z tego 65 mln zł musi wyłożyć miasto. Elementami składowymi projektu są następujące inwestycje: 145 mln zł – zakup 80 autobusów elektrycznych,21 mln zł – budowa stacji do ładowania wraz z systemem telemetrycznym,30 mln zł – adaptacja hali obsługi i budowa wiaty z systemem doładowania,1 mln zł – szkolenia pracowników MZK,5 mln zł – rozbudowa informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym,18 mln zł – budowa centrum przesiadkowego oraz parkingu na rowery,17 mln zł – przebudowa istniejącego układu komunikacyjnego w zakresie ulic: Bohaterów Westerplatte, al. Wojska Polskiego oraz Zacisze,4 mln zł – budowa przejścia pieszo-rowerowego pod torami PKP, przy ul. Batorego,16 mln zł – budowa i przebudowa pętli oraz peronów przystankowych z infrastrukturą.

Komentarze