Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zespół ds. ustawy o ptz rekomenduje rządowy projekt

infobus
07.04.2017 11:53
0 Komentarzy

4 kwietnia 2017 r. odbyło się piąte posiedzenie Zespołu ds.opracowania projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporciezbiorowym. W efekcie głosowania przyjęto, że ostatnie rządowe propozycje idą wdobrym kierunku.

Na samym początku kwietniowego zebrania, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwazaprezentowali kolejną wersję projektuustawy, w której uwzględnione zostały niektóre z uwag i propozycji zgłoszonychwcześniej przez członków Zespołu do projektu ustawy (w wersji zaproponowanejprzez Ministerstwo w dniu 27 lutego 2017 r.) Można ją pobrać TUTAJ (wersja zdnia 03.04.2017 r)

-„Z satysfakcją stwierdzam, że w nowym projekcie (z dnia3.04.2017r) uwzględniono znaczną część uwag zgłoszonych wcześniej przez IGKMprzy piśmie z dnia 14 marca 2017 roku ? powiedział nam Adam Karolak, prezes IGKM.- W piśmie tym zawarte zostały główne uwagi i wnioski, zgłoszone wcześniej doIzby przez naszych członków w przeprowadzonych konsultacjach, za któreserdecznie dziękuję. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, dzięki kilku naszym spotkaniom w zespole ds.opracowania nowelizacji ustawy o ptz, wystąpieniom i składanym konsekwentnieprzez Izbę wnioskom, dostrzegło specyfikę komunikacji miejskiej, o cozabiegaliśmy od samego początku prac przedstawiciela Izby w Zespole nadnowelizacją ustawy o ptz.”

Miejskie zwycięstwo

Do głównych i ważnych dla miejskiego środowiska problemów,jakie były zgłaszane przez IGKM i któreznalazły się w obecnym projekcie ustawy, należą m.in.:

  • przyjęcierekomendowanej przez środowisko definicji komunikacji miejskiej,

  • brakobligatoryjności w pobieraniu opłat za korzystanie z samorządowych przystankówi dworców,

  • usankcjonowanierozkładu jazdy w formie elektronicznej,

  • podwyższenieopłat za korzystanie z dworców (stawka nie do końca satysfakcjonująca).

Głosowanie nad kierunkiem zmian

Na wniosek prowadzącego posiedzenie w dniu 4 kwietnia, DyrektoraDepartamentu Transportu, członkowie Zespołu zostali poproszeni o wyrażeniekierunkowej rekomendacji dla przedstawionych wcześniej i obecnie projektówustawy, co ma pomóc Ministerstwu wybrać dalszą drogę prac nad dokumentem.

Alternatywą miał być również powrót do pierwszej propozycjizmian do ustawy, zawartej w druku senackim nr 208 w sierpniu 2016 roku, o cozabiegali przedstawiciele stowarzyszeń prywatnychprzewoźników.

Większość członków Zespołu, (7?”za” i 2?”przeciw”)zarekomendowała ostatni z przedstawionych projektów ustawy (z dnia 3.04.2017r)jako projekt idący we właściwym kierunku, choć wymagający jeszcze dopracowania.

Przeciwko głosowali przedstawiciele OSPO oraz BUS. Natomiastza rekomendacją opowiedziały się środowiska reprezentujące miasta, wsie, powiatyi województwa, a także Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji.W efekcie Ministerstwo zapowiedziało, że dalsze prace będą toczyły się woparciu o aktualne propozycje, doktórych członkowie Zespołu będą mieli możliwość zgłoszenia jeszcze swoich uwagi propozycji.

Zwrócono przy tym uwagę, że zadaniem zespołu jestrekomendowanie Ministrowi Infrastruktury i Budownictwa określonych zmian,jednak to Minister ostatecznie zdecydujeo kształcie nowelizacji ustawy optz.

Harmonogram dalszych prac

Na zakończenie posiedzenia Zespołu w dniu 4 kwietnia ustalono,że:

  • w terminie do dnia 18 kwietnia 2017 r. członkowie Zespołuprzedstawią swoje uwagi do poszczególnych zapisów projektu z dnia 03.04.2017r.;

  • kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się w dniu 26 kwietnia2017r.;

Dyskusyjne tematy

Podczas kolejnych posiedzeń Zespołu na pewno odbędzie się dyskusjanad nowymi propozycjami, które budzą nadal wątpliwości transportowej branży. Tozagadnienia związane z:

  • obowiązkiem przygotowywania planów transportowych przez wszystkichorganizatorów, w tym konieczność bezwzględnego przeprowadzania badań potokówpasażerów (co niewątpliwie znacznie podniesie koszt przygotowywania tych planów);

  • pakietowaniem linii komunikacyjnych jako elementu planutransportowego (nie dotyczy komunikacji miejskiej),

  • ograniczeniem zawarcia umowy z jednym operatorem na obsługęnie więcej niż 50% pakietów linii komunikacyjnych (nie dotyczy komunikacjimiejskiej),

  • finansowaniem przewozów, w tym przede wszystkim sposobemprzekazywania środków z budżetu państwaz tytułu stosowania ulg ustawowych i instrumentami kontroli,

  • przepisami przejściowymi, dotyczącymi terminu ważnościdotychczasowych zezwoleń czy też z terminami związanymi z organizacją przewozówużyteczności publicznej.

Skład zespołu

Przypomnijmy, że w skład Zespołu ds. opracowania projektuustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym wchodzą następujące podmioty:

– Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego iSpedycji (PIGTSiS)

– Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Osobowych (OSPO)

– Stowarzyszenie Prywatnego Transportu Samochodowego BUS

– Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej (IGKM)

– Związek Województw RP (ZWRP)

– Związek Miast Polskich (ZMP)

– Związek Powiatów Polskich (ZPP)

– Związek Gmin Wiejskich RP (ZGWRP)

Komentarze