Zerowa akcyza szansą dla gazowych autobusów
Dla branży CNG i LNG projekt wprowadzenia zerowej akcyzy nate paliwa to ” drugie życie ” – ocenił w środę, 23 maja, wiceprezes ds.handlowych PGNiG Maciej Woźniak.
Jak dodał wraz z ustawodawstwem dotyczącym paliwalternatywnych i obowiązkach z tego wynikających obniżenie akcyzy do zera”kreuje bardzo duża przestrzeń do rozwoju tego rynku”.
We wtorek rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatkuakcyzowym i prawo celne zakładający wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gazziemny CNG (sprężony) i LNG (skroplony) przeznaczony do napędu silnikówspalinowych.
-„To jest bardzo dobra informacja dla tego sektora, datej branży drugie życie po kilku latach zastoju” – powiedział MaciejWoźniak.
Woźniak dodał, że PGNiG w ciągu ostatnich kilku miesięcypodpisał „kilka umów” na dostawy do przedsiębiorstw komunikacyjnych.Mamy przesłanki, by myśleć o tym, że będziemy dostawcą tego paliwa do autobusóww Warszawie – powiedział Maciej Woźniak.
W komunikacie po wtorkowym posiedzeniu rządu napisano, że wostatnich latach nasilił się problem z zanieczyszczeniem powietrza cząsteczkamipyłów pochodzącymi m.in. ze spalania paliw.
„Gaz ziemny jest paliwem zawierającym ponad 90 proc.metanu, który w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG) nadaje się donapędzania niskoemisyjnych pojazdów, np. komunikacji miejskiej w centrachdużych miast. CNG zapewnia wyeliminowanie emisji substancji rakotwórczych, atakże 99-proc. redukcję zadymienia i smogu oraz 40-proc. obniżenie poziomuhałasu. Gaz ziemny (metan) zawiera na jednostkę energetyczną mniej związkówwęgla niż jakiekolwiek paliwa kopalne. Stąd emisja CO i CO2 w przypadku gazujest mniejsza niż np. w przypadku benzyny czy oleju napędowego. Gaz ziemny jestjednym z najbardziej ekologicznych i ekonomicznych paliw silnikowych” -czytamy w komunikacie.
Przypominano, że autobusy komunikacji miejskiej zasilane CNGjeżdżą w wielu polskich miastach m.in. w Mielcu, Warszawie, Słupsku, Tarnowie,Gdyni, Tychach i Zamościu, a w Rzeszowie jeździ nawet co piąty taki autobus.(PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze