Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zachodniopomorskie o autobusowej ustawie: Decyduje przewoźnik

infobus
15.05.2019 07:00
0 Komentarzy

Ostatni niesprywatyzowany PKS w regionie koszalińskim, czyliprzedsiębiorstwo ze Szczecinka, należące wcześniej do starostwa, kilka tygodnitemu ogłosiło upadłość. Na całym Pomorzu Zachodnim transport autobusowyzapewniają m.in. prywatne PKS-y.

Ostatni Mohikanin

Ostatni niesprywatyzowany PKS w regionie koszalińskim, czyliprzedsiębiorstwo w Szczecinku, w którym 100 proc. udziałów miało starostwo,ogłosiło upadłość kilka tygodni temu. Sąd wyznaczył syndyka, a ten chce jesprzedać. Termin składania ofert był do 10 maja, do godz. 13. Jak poinformowałPAP rzecznik szczecineckiego starostwa Piotr Rozmus oferentów jest co najmniejczterech. Otwarcie ofert ma nastąpić w przyszłym tygodniu.

Obecnie w PKS Szczecinek jest zatrudnionych 15 kierowców naczas nieokreślony, 16 z terminem do 30 czerwca i 18 opiekunek przewozu, którymumowa kończy się również w czerwcu. Nabywca przedsiębiorstwa będzie zobowiązanydo świadczenia usług dowozu dzieci do szkół z terenu gmin: Biały Bór, BorneSulinowo, Barwice i Szczecinek.

Po tym, jak w 2013 r. sąd ogłosił upadłość PKS Świdwin,przedsiębiorstwa będącego w rękach powiatu, na lokalny rynek transportupasażerskiego weszło kilku prywatnych przewoźników, w tym PKS Gryfice. To onokupiło świdwińskie przedsiębiorstwo. Obecnie zapewnia transport pasażerskim.in. w gminie Świdwin. „Jest jeszcze kilku innych przewoźników, z którychjeden, obsługuje nie tylko linie pasażerskie, ale wyłoniony w przetargu takżewiększość naszych szkół” – powiedział PAP wójt gminy Świdwin KazimierzLechocki.

Dodał, że „busy docierają do tych najmniejszychmiejscowości i nie ma takiej w gminie, która pozbawiona jest takiejkomunikacji”. Jednocześnie wójt podkreślił, że trudno mu ocenić, czy takitransport jest wystarczający. „Wiem, że w niektórych miejscowościach są tojeden czy dwa kursy na dzień i to tylko w dni powszednie. Na głównych trasachprzelotowych Połczyn-Świdwin czy Kołobrzeg-Świdwin kursów jest więcej i są onetakże w dni wolne od pracy” – zaznaczył Lechocki.

Aktualna sytuacja

W 2018 r. Urząd Marszałkowski WojewództwaZachodniopomorskiego przekazał przewoźnikom drogowym, wykonującym regularneprzewozy osób, 45 mln zł z tytułu dopłat rekompensujących przewoźnikom dochódutracony w związku z udzielonymi ulgami ustawowymi. Dopłaty objęły 85przewoźników realizujących przewozy międzywojewódzkie, wojewódzkie, powiatowe igminne – powiedział PAP Daniel Paszun z Biura Regionalnego TransportuPasażerskiego urzędu marszałkowskiego.

Zezwolenia na regularne przewozy autobusowe otrzymało 55przewoźników. Przewoźnicy obsługują linie komunikacyjne o zakresie wojewódzkimi międzywojewódzkim – podał Paszun. Jak zaznaczył, są to przewozy komercyjne.

Na terenie powiatu gryfińskiego przewozy autobusowe, napodstawie zezwoleń starosty gryfińskiego, realizuje pięciu przewoźnikówprywatnych, w tym spółki PKS – Szczecin i Myślibórz. Jak powiedziała PAPUrszula Przetak z Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego wGryfinie, najwięcej kursów jest realizowanych w okresie szkolnym.

Podczas wakacji natomiast z przyczyn ekonomicznych częśćkursów jest zawieszona przez przewoźników. Powiat uruchamia i finansuje co rokuw okresie letnim linię komunikacyjną: Moryń – Cedynia – Chojna. „Staramysię utrzymywać niskie ceny biletów. Z roku na rok zainteresowanie pasażerów natej linii znacznie wzrasta” – zaznaczyła Urszula Przetak.

„Starostwo przez cały rok, na wniosek gminy Widuchowa,uruchamia linię komunikacyjną z Marwic do Gryfina, realizowaną przez PKSSzczecin” – wyjaśniła Przetak. „W ten sposób „Staramy sięzapewnić mieszkańcom dojazd do Gryfina. Mając na względzie potrzebyorganizowania połączeń autobusowych często trudno jest określić, na ile wnioskimieszkańców o połączenie do danego miejsca odpowiadają rzeczywistympotrzebom” – zaznaczyła.

O ustawie

Odnosząc się do projektu utworzenia Funduszu rozwojuprzewozów autobusowych, Przetak stwierdziła, że na tym etapie znanych jestjeszcze zbyt mało szczegółów, aby można było jednoznacznie stwierdzić, na ile wpłyniena sytuację przewozów autobusowych w powiecie.

W podobnym tonie wypowiedział się Adrian Putyrski zeStarostwa Powiatowego w Kamieniu Pomorskim. „Otrzymałem kilka dni temu odjednego z sołtysów prośbę o przywrócenie zlikwidowanego wcześniej połączeniaautobusowego, ale dziś potrzebna jest jeszcze wola prywatnego przewoźnika, abytakie połączenie przywrócić. Obecnie sytuacja wygląda tak, że to przewoźnicywprowadzają lub zamykają połączenia, które obsługują własnymi pojazdami” -powiedział Putyrski.

W powiecie kamieńskim obecnie połączenia realizuje prywatny PKSKamień Pomorski. Aktualnie przewoźnik ten dysponuje 17 zezwoleniami na obsługęlinii. Do marca br. podobne połączenia wykonywał także inny komercyjnyprzewoźnik, ale zrezygnował z prowadzenia dwóch linii z powodu braku chętnychkierowców – wynika z informacji Putyrskiego. (PAP)

Komentarze