TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Za kierownicą autobusu (6) - dziewczyna z MZA
InfoBus.pl - Opublikowano: 12.01.2019 16:00:49
Za kierownicą autobusu (6) - dziewczyna z MZA

Zapraszamy na kolejny artykuł o kierowcach autobusów, którzy dzielą się z nami swoim spostrzeżeniami o wykonywanej pracy. Czekamy na Wasze kolejne zgłoszenia pod mailem redakcja@transinfo.pl. W tym roku fundatorem drobnych upominków dla bohaterów naszego cyklu jest firma Mercedes-Benz, która dba zarówno o komfort pasażerów, jak i kierowców.

Dzisiaj po raz pierwszy witamy Panią kierowcę, czyli Kamilę z MZA Warszawa, która również prowadzi bloga "Dziewczyna za kółkiem autobusu".

InfoBus.pl: Początek – jak to się zaczęło?

Kamila: Czasami nie dowierzam, że mam uprawnienia i prowadzę autobus. Od urodzenia chciałam być lekarzem lub ratownikiem medycznym, ale życie potoczyło się inaczej. Zawsze interesowały mnie duże pojazdy. Uwielbiałam nimi jeździć jako pasażer i zawsze marzyło mi się poprowadzić autobus. Zaczęłam pracować w turystyce jako pilot wycieczek. Muszę przyznać, że sporo się nauczyłam wtedy od kierowców, z którymi współpracowałam. I tak zaczęła się moja przygoda z prawem jazdy. Poznałam chłopaka a nawet już obecnie męża, który jest kierowcą autobusu i to on mnie namówił , aby zacząć tą nową przygodę.

InfoBus.pl: Gdzie aktualnie jeździsz? Czy jesteś zadowolona z tej pracy? A może coś chciałabyś zmienić?

Kamila: Jestem kierowca autobusu miejskiego w Miejskich Zakładach Autobusowych w Warszawie.
Kocham swoją pracę. Niektórzy powiedzą, że jeździmy bezsensownie od słupka do słupka. Ale co tam. Poruszanie się w ruchu miejskim to jest wyzwanie. Każdy półkurs jest przecież inny, inni ludzie. Satysfakcję sprawia mi to że mogę prowadzić taki duży pojazd. Pokazuję innym, że dziewczyny też mogą, a do tego poznaje nowych ludzi, zdobywam nowe doświadczenie.

Co bym zmieniła? Szczerze mówiąc ciężko na to odpowiedzieć. Widziałam wypowiedź naszego kolegi z innej zajezdni. Atmosfera przede wszystkim oraz to żeby koleżanki i koledzy z większym szacunkiem do siebie podchodzili :) Przecież  to nie jest ważne na jakiej zajezdni pracujemy, czy w spółce miejskiej, czy u prywaciarza, czy jeździmy przegubem, czy deską, czy krótkim wozem. Wykonujemy tą samą pracę i powinniśmy sobie pomagać i się szanować nawzajem. To jest moje motto. Ja się staram pomagać na tyle ile umiem, podchodzić z uśmiechem do wszystkiego nawet gdy czasami jest ciężko.

InfoBus.pl: Jaki oceniasz warunki finansowo-socjalne w MZA?

Kamila: Warunki finansowe i socjalne są niezłe i nie ma co narzekać. Oczywiście każdy powie, że mogłoby być lepiej. Można na to liczyć :)

InfoBus.pl: Autobusy – jakim modelem teraz jeździsz? Czy chciałabyś go zamienić na jakiś inny?

Kamila: Na co dzień jeżdżę wozem Solaris Urbino 18. Tak zwanym przegubem. Szczerze? Uwielbiam jeździć długimi wozami. Sprawia mi to ogromną przyjemność. Większą niż osobówką :) Szczególnie, gdy, że tak powiem "nasz" wóz jest sprawny, to jeździmy nim codziennie. Tak, w MZA ma się wóz na tzw. stanie, czyli jest obsada dwóch kierowców, którzy opiekują się danym pojazdem. Dbają o czystość w kabinie i dobry stan techniczny. Jeżdżą nim zawsze, gdy jest dopuszczony do ruchu.

InfoBus.pl: Pasażerowie…

Kamila: Praca z ludźmi, a szczególnie z pasażerami to jedna z trudniejszych sztuk do wykonania. Wiadomo każdy się gdzieś spieszy, a to do pracy, a to do szkoły, czy lekarza. My kierowcy robimy co możemy, jednakże nie zawsze mamy wpływ na różne zdarzenia. Często pasażerowie nie rozumieją, że nie przeskoczymy korków, czy że nie mamy wpływu na zdarzenia losowe. Zdarzają się też awarie, na które często nic nie poradzimy. To wszystko wywołuje konflikty. Mimo wszystko uważam, że trzeba być miłym do ludzi, bo agresją niczego nie zdziałamy. Oczywiście nie możemy pozwolić sobie wejść na głowę, bo wtedy już będzie koniec. Czasami trzeba zastosować metody psychologii grupy, których mnie nauczono na kursie na pilota. Każda praca nas czegoś uczy :)

Często pasażerowie nie rozumieją swoich błędów i mają pretensje do nas kierowców. Na przykład dobieganie do autobusu i wpadanie w zamykające się drzwi, które oczywiście zrewersują, ale już na tej osobie. Zazwyczaj pada wtedy pytanie "nie widziała mnie pani?" jeśli ktoś dobiega pod kątem 90 stopni to ciężko. Poza tym na prawdę nie trzeba tak wskakiwać do autobusu. Można stanąć przy wozie i często kierowca jeszcze otworzy drzwi. Tylko że nie możemy tak czekać na wszystkich bo spowodowałoby to ogromne opóźnienie. Uważam że powinniśmy wykazywać się zrozumieniem i tak jak my powinniśmy szanować pasażerów tak samo oni powinni szanować nas. Wtedy żyłoby się lepiej :)

InfoBus.pl: Jeden dzień z pracy kierowcy w Twojej firmie. Jak to wygląda? Jakie zmiany preferujesz?

Kamila: Wcześniej pracowałam zawsze na drugie zmiany. Teraz od dłuższego czasu pracuje tylko na pierwszej. Które były lepsze? Każda zmiana ma swoje plusy i minusy. Drugie były fajne, bo się człowiek wyspał, a i więcej się popołudniu działo. Poranki są totalnie inne. Trzeba czasami wstać o 1 w nocy by wyjechać z zajezdni po 3. Rano za to jest spokojniej. Ulice się krócej korkują.

Jak wygląda to wszystko od kuchni na pierwszej zmianie? Przyjeżdżam o wiele wcześniej na zakład. Na przykład jak mam po 4 meldunek - to jestem już po 3 na zakładzie. Czemu tak? Po pierwsze nocny jeździ co pół godziny więc zawsze zakładam, że może się nie pojawić. Po drugie lubię robić wszystko na spokojnie, a nie potem biegać jak wariat :) Przyjeżdżam na zajezdnię, odbijam się kartą na zajezdni, sprawdzam swoją trzeźwość na alkomacie. Po tym dostaje dokumenty od dyspozytora - patrz kartę drogową, rozkład, licencje oraz dokumenty od wozu. Zazwyczaj jeszcze zanim wyjdę z budynku biorę kawę, bo bez tego ani rusz :D Następnie wychodzę na plac i szukam autobusu. Pomaga mi w tym nasza specjalna aplikacja za pomocą, której możemy zlokalizować dany nr taborowy wozu i zobaczyć gdzie stoi. Jeśli jeżdżę "swoim" wozem, udaje się na tzw. dechownię i biorę odpowiedni zestaw desek liniowych, jaki mi oraz zmiennikowi będzie potrzebny. Następnie udaje się do wozu.

Wykonuje OC wozu (każdego i zawsze). Muszę obejść go dookoła, zobaczyć czy nie jest uszkodzony, porysowany a jeśli tak to zgłosić to do mistrza OC i podjechać by pokazać i sporządzić odpowiednią dokumentację. Następnie sprawdzam poziom płynów eksploatacyjnych, bo czasami może nastąpić potrzeba dolania czegoś i trzeba udać się na halę. Do OC wozu należy też sprawdzenie oświetlenia zewnętrznego jak i wewnętrznego, przyciski otwierania drzwi, ogumienie. Do tego gaśnice i wyposażenie wewnętrzne wozu niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów. I teraz wszystko zależy od tego, co musimy zrobić taką będzie kolejność następnych czynności.

Teraz trzeba wyjechać z miejsca postojowego. Zdarza się, że najpierw muszę odstawić kilka autobusów, żeby w ogóle móc się ruszyć. Jeśli jesteśmy już gotowi do wyjazdu, podjeżdżam na bramę, ochrona potwierdza mi wyjazd i wyjeżdżam na linie. Zmiany są różne. Raz krótsze, raz bardzo długie.

Na większości pętli są ekspedycje, gdzie chodzimy się meldować i gdzie mamy zaplecze socjalne. Jak jest bałagan na mieście kursowanie autobusów wchodzi w tzw. tryb SB, czyli sterowania bezpośredniego i wtedy nie jeździmy wg rozkładu tylko wg poleceń ekspedytora. Codziennie na linii radzimy sobie z ruchem ulicznym, pasażerami, ale także awariami i utrudnieniami w ruchu. Gdy takie coś nastąpi kontaktujemy się z naszą centrala poprzez specjalny system łączności zamontowany w kabinie. Jeśli dochodzi do awarii wozu, przyjeżdża do nas odpowiednie pogotowie techniczne, które nam pomaga na mieście lub nas holuje do zakładu. Jako, że pracuje na rano to zazwyczaj kończę na mieście. Zmiana jest na wyznaczonym krańcu, gdzie czeka zmiennik i to on dalej rusza w podróż i po zakończonej pracy zjeżdża do zakładu, gdzie tanktuje wóz, myje go i przejeżdża przez halę, gdzie wóz jest sprawdzany pod kątem technicznym. Następnie parkuje wóz, odnosi deski i zdaje na dyspozytorni dokumenty.

InfoBus.pl: Czy poleciłabyś swoją pracę innym?

Każdy dzień jest inny. Jeden będzie łatwy fajny i przyjemny, a drugi da tak w kość, że będzie można wyjść z siebie. Nie jest to łatwa robota. Długa jazda w ruchu ulicznym, nawet i po 11h pracy, święta nie święta, w soboty i niedziel też się pracuje. Gdy wiele osób ma wolne - my idziemy do pracy i przewozimy ludzi z punktu A do punktu B, bo ktoś tych pasażerów musi wozić :) Do tego wczesne wyjazdy i późne wyjścia z pracy. Tu trzeba ciągle być skoncentrowanym i mieć oczy dookoła głowy, trzeba umieć przewidywać i być odpornym na stres. Ale jak dla mnie to przede wszystkim trzeba to lubić! A praca nie ważne od tego jaki będzie dzień musi nam sprawiać przyjemność. :)

InfoBus.pl: Wielkie dzięki za rozmowę i szerokości.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
za kierownicą
kierowca
MZA Warszawa
  • Maciej Wojciechowski – 12.01.2019

    A kiedy seria motorniczych? 😂

  • Sebastian Rożentalski – 12.01.2019

    Te Fanpejdze są fajne tylko człowiek nie znający pracy kierowcy czy motorniczego nie zrozumieją postów z prośbami,tłumaczeniami czy przesłankami :(

  • Marcin Słodownik – 12.01.2019

    Michał, ja Tobie mówię, pisz bloga. Tytuł fanpejdżu już Ci wymyśliłem 😉

  • Bogdan Kubik – 12.01.2019

    Zgłaszajcie się kobiety kierowcy MPK-KIEROWCY MPK-ŁODŹ BO JESTEŚCIE CHLUBĄ MPK--ŁODŹ .NAJFAJNIEJSZE W ŚWIECIE.

  • Krzysztof Kridi – 13.01.2019

    Zdjęcie wykonane 27 grudnia 2018 r. o godz. 12.07 w autobusie linii 127 we Wrocławiu.

  • Rafał Jendrzejewski – 14.01.2019

    https://youtu.be/MPMv7TJo4tY

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....