TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Za kierownicą autobusu (3) - PKM Katowice
INFOBUS.PL - Opublikowano: 26.12.2018 15:00:20 1 komentarz
Za kierownicą autobusu (3) - PKM Katowice

Kontynuujemy cykl artykułów o kierowcach autobusów, którzy w formie krótkiego wywiadu opowiadają nam o swojej pracy, o jej blaskach i cieniach. Zapraszamy do współpracy wszystkich, którzy chcą podzielić się z nami swoimi doświadczeniami. Wystarczy wysłać do nas maila (redakcja@transinfo.pl) z tytułem "za kierowcą autobusu", a my wyślemy do Was zestaw pytań. Razem stworzymy wywiad, który opublikujemy w weekend w InfoBusie, a każdy kierowca otrzyma od nas podarunek! Jesteśmy ciekawi Waszej pracy!

Do Katowic!

Dzisiaj o autobusowym fachu opowie nam Krystian Maj, który na co dzień jeździ w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Katowicach. Czas na Śląsk! Zapraszamy!

InfoBus.pl: Krystian, jak zostałeś kierowcą autobusu?

Krystian Maj: Zaczęło się 24 lata temu, od zainteresowania autobusami. Było to moją pasją i hobby, i naprawdę mogłem cały czas podróżować autobusami. Krótko mówić - zostanie kierowcą autobusu miejskiego było moim marzeniem. Cztery lata temu podjąłem współpracę z fanpagem "Autobusy Naszą Pasją". Po roku nastąpiły pewne reorganizacje na stronie, zmieniła się nazwa i ja stałem się głównym administratorem tego profilu ("Komunikacja Publiczna Naszą Pasją"). Równolegle cały czas myślałem o zawodzie kierowcy autobusu, jednak koszty uzyskania takich uprawnień były dla mnie za wysokie. Nagle, na pewnej z grup dla miłośników znalazłem ogłoszenie o projekcie unijnym, gdzie można było uzyskać właśnie prawo jazdy kat. D. Zakwalifikowałem się. Odbyłem kurs w LOK Ruda Śląska (pozdrowienia dla całej załogi ośrodka) i tam miałem po raz pierwszy możliwość prowadzenia autobusu. Szkoliłem się na Autosanie Liderze i Solbusie ST11. Po zdanym egzaminie musiałem odbyć czteromiesięczny staż w ramach projektu. Z różnych względów padło na katowicki PKM. I tak zaczęła się moja historia, jako zawodowego kierowcy miejskiego autobusu.

InfoBus.pl: Czy jesteś zadowolony z aktualnej pracy?

Krystian Maj: Po zakończonym stażu pozostałem w PKM Katowice, choć z sentymentu bliżej mi było do PKM Sosnowiec. Czy jestem zadowolony ze swojej pracy? Z racji tego, że jestem miłośnikiem komunikacji miejskiej - tak, ponieważ w tej pracy tak naprawdę odpoczywam. Jednak gdyby nie ta pasja to nie wiem, czy wytrzymałbym w tej firmie i w tej branży. Kierowca jest na samym końcu "łańcucha pokarmowego". I nie mówię tu tylko o miejscu w swojej firmie, ale także o to, jak pasażerowie w GOP-ie traktują kierowców. Dodatkowo presja ze strony organizatora (bezsensowne kary, itp.) odstraszają od pracy w tej branży. Dla mnie cały czas satysfakcją jest prowadzenia autobusu komunikacji miejskiej - w szczególności, kiedy jeżdżę swoim wozem.

InfoBus.pl: Jak ten zawód wygląda od strony finansowej?

Krystian Maj: Warunki finansowe - temat rzeka. Wynagrodzenie porównywalne do zarobków kasjerki w Biedronce, a tak naprawdę to my ponosimy odpowiedzialność za życie setki ludzi przewożonych w autobusach. Ponosimy także odpowiedzialność za autobus i innych uczestników ruchu. Jak już wspomniał kolega po fachu, PKM na początek daje stawkę 13 zł brutto. Plus oczywiście premia i różne dodatki, takie jak jazda przegubem, kontrola biletów na solowych pojazdach, godzinny nocne i inne. Po 1,5 roku pracy w tej firmie moja stawka to 14,60 zł. Krótko mówiąc - szału nie ma. Co do warunków socjalnych to robota w PKM daje o wiele lepsze perspektywy niż praca u takiego prywaciarza, gdzie kierowca może liczyć tylko na gołą pensję i nic więcej. Szczerze: katowicki PKM w jakimś stopniu stara się pomóc swoim pracownikom. U takiego prywaciarza w GOP-ie, kierowca ponosi koszty pełnej kary z KZK GOP. W PKM Katowice na szczęście na karę idzie tylko część premii. Są też wczasy "pod gruszą" i rybka. PKM finansuje też zakup biletów R1 dla pracownika i jego rodziny. U prywaciarza tego nie uświadczymy.

InfoBus.pl: Jakim autobusem teraz jeździsz?

Krystian Maj: Obecnie jeżdżę dość charakterystycznym autobusem. Jest to Jelcz M181MB/3, czyli tak zwany Tantus. Nie dość, że w całym GOP-ie są tylko dwa takie egzemplarze, to mój - numer #205 - kilka lat temu zaliczył pożar i został potem odbudowany przez PKM. Dzięki temu posiada całkowicie inną ścianę tylną i jest kompletnie unikalny. Nie ma takiego drugiego. Zamienić na inny? Nie ma takiej opcji. Staram się nim wyjeżdżać nawet w weekendy, choć dyspozytornia nie chce go wypuszczać z zajezdni w dni wolne od pracy ;) Planuję nawet odkupienie tego wozu od PKM-u po wycofaniu go z eksploatacji liniowej.

InfoBus.pl: Kolejny temat rzeka to pasażerowie…

Krystian Maj: Z pasażerami bywa różnie. Jedni są tacy, drudzy tacy, nie można wszystkich wrzucać do jednego worka. Jeśli kto jest dla Ciebie miły - bądź miły też dla niego. To jednak zdarza się dość rzadko. Trzeba być neutralnym i wykonywać swoje obowiązki. Niestety, w ostatnimi czasie trzeba być też stanowczym. Ilość pasażerów, którzy piją alkohol w pojeździe to prawdziwa plaga. Nawet po pracy, gdy jadę autobusem, wypraszam tych ludzi wyciągając stosowną legitymację.

InfoBus.pl: Opisz proszę jeden dzień z Twojej pracy. Od czego zaczynasz?

Krystian Maj: To wszystko zależy od tego czy mam na rano, czy na popołudnie, czy "biskę". Zacznijmy od rannej zmiany. Przychodzę na bazę, idę do dyspozytorni po mapkę, plan i licencję. Dalej poszukiwanie wozu na placu, bo niestety u nas autobusy nie mają swoich wyznaczonych miejsc postojowych. Sprawdzanie płynów, oświetlenia, czy nie ma jakiś uszkodzeń zewnętrznych i zewnętrznych. Na to oficjalnie mamy całe 5 minut. To trochę nierealne, dlatego trzeba przychodzić trochę wcześniej na zajezdnię. I wyjazd na linię. Popołudniówki wyglądają inaczej. Zaczynamy zmianę na mieście lub na zajezdni (zależy od linii i planu). Po skończeniu planu - zjazd do zajezdni i zatankowanie pojazdu. Pod stacją paliw wypisujemy cedue, czyli informację dla warsztatu w razie jakiś niesprawnych układów, czy awarii pojazdu. Zabieramy plan oraz licencję i zanosimy na dyspozytornię. To koniec pracy. Od tankowania i mycia pojazdu jest już inny personel na zajezdni. Z kolei przy "biskach" jest to połączenie rannej i popołudniowej zmiany. Z tą różnicą, że ma się po 3-5 godzin przerwy między poranną, a popołudniową częścią "biski".

InfoBus.pl: Podsumowując - polecasz pracę w swojej firmie?

Krystian Maj: Powiem tak - jeżeli ktoś chce pracować, jako kierowca w komunikacji miejskiej to polecam pracę w PKM Katowice. Jak wspomniałem wcześniej, firma oferuje o wiele lepsze warunki pracy niż u prywaciarzy. Dodatkowo kierownictwo też idzie na rękę i pomaga załatwić różne zmiany, gdy musimy załatwić jakieś sprawy rodzinne, itp. Ale jeśli ktoś nie czuje powołania do pracy, jako kierowca autobusu komunikacji miejskiej to powiem szczerze - długo tu nie wytrzyma. To tak naprawdę ciągły stres, korki, uciążliwi pasażerowie, awarie wozów itp. Do tego trzeba mieć serce.

InfoBus.pl: Dziękujemy za rozmowę!


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
za kierownicą
kierowca
PKM Katowice
  • Adam No – 26.12.2018

    Z kim będzie następny wywiad? Z mówiącym tylko po ukraińsku obywatelem WNP?

  • Marcin Piotrowski – 26.12.2018

    Ceduła, cedule a nie cedue.

  • Adam Gawliczek – 26.12.2018

    Dlaczego kierowcy PKM u dorabiają u prywaciarzy skoro takie dobre mają zarobki?

  • Robert Chojnicki – 26.12.2018

    Nie wiem na jakiej podstawie dobieracie bohaterów cyklu, ale jest tylu ciekawych ludzi w tej branży, choćby osoby, które ratują innym życie... albo przede wszystkim mistrz Europy kierowców autobusów, a Wy przeprowadzacie wywiad z jednym z redaktorów portalu, a teraz z administratorem fanpejdża dla gimnazjalistów, który skompromitował się jedną imprezą. Jeśli to są autorytety to zmieniam pracę i daję unlike

  • Karolina Moskal – 26.12.2018

    Ja proponuję następny wywiad z kobietą kierowcą autobusu, żeby pokazać jej punkt widzenia na tę pracę 😉

  • Andrzej Sajdok – 26.12.2018

    Krystian Maj dostajesz rybkę na święta? To gratuluję, jak czytam takie teksty, to myślę, że czas odejść w najbliższym czasie. 😀dziękuję za motywację.

  • Krystian Maj – 26.12.2018

    Ile ja tu widzę jadu.

  • Karolina Uss – 26.12.2018

    Bardzo interesujący cykl, prosimy o więcej. 🙂🙂

  • Miroslaw Kazek – 26.12.2018

    No pieknie............ale nie wiem czy wiecie..........o tym ze kierowca nie mialby nic do powiedzenia.............gdyby nie mial czym wyjechac na linie...............i nie bylo by tak pieknie

  • marek – 28.12.2018

    czy ten artykuł to na pewno z 2018?

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....