TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Za kierownicą autobusu (1) – czeski 3CSAD
InfoBus.pl - Opublikowano: 15.12.2018 14:00:35
Za kierownicą autobusów – w czeskim 3CSAD

Rozpoczynamy cykl artykułów o kierowcach autobusów, którzy w formie krótkiego wywiadu opowiadają nam o firmach, w których jeżdżą i autobusach, którymi kierują. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą podzielić się z nami swoimi doświadczeniami. Wystarczy wysłać do nas maila (redakcja@transinfo.pl) z tytułem "za kierowcą autobusu", a my wyślemy zestaw pytań. Razem stworzymy wywiad, który opublikujemy w weekend w InfoBusie, a każdy kierowca otrzyma od nas firmowy podarunek! Jesteśmy ciekawi Waszej pracy!

Jedną z pierwszych osób, która zechciała się podzielić swoim przemyśleniami o tym niełatwym zawodzie jako kierowca autobusu, jest nasz wieloletni współpracownik – Konrad Bek, 26-letni mieszkaniec Pogórza koło Skoczowa, rodowity rybniczanin.

InfoBus.pl: Konrad powiedz nam, gdzie obecnie pracujesz i jak się zaczęła Twoja przygoda z autobusami?

Konrad Bek: Kiedy się zaczęło? Zależy, czy pytasz o pasję do autobusów, która trwa już blisko 20 lat, czy o to kiedy po raz pierwszy usiadłem za kierownicą autobusu – a było to dokładnie 4 lata temu, 1 grudnia 2014 roku. Obecnie pracuję w czeskim trzylistku – czyli grupie 3CSAD.cz, składającej się z oddziałów we Frydku-Mistku, Hawierzowie i Karwinie – na ten moment zasilam tą ostatnią, ale zobaczymy co czas pokaże, ponieważ sytuacja jest bardzo dynamiczna i rozwojowa, a firma jest jedenastym przewoźnikiem u którego mam przyjemność pracować. Karierę kierowcy autobusu zaczynałem standardowo już wśród młodych kierowców od linii miejskich w Dolnośląskich Liniach Autobusowych, które wówczas kursowały po sieci ZTZ Rybnik przez blisko 3 lata. Trafiłem tam na ostatni miesiąc działalności przewozowej i można powiedzieć, że gasiłem światło w rybnickim oddziale składającym się z trzech Mercedesów Conecto LF (wtedy bardzo dobry i przede wszystkim nowy sprzęt). W późniejszym czasie pracowałem jeszcze m.in. w rybnickim Transgórze, katowickim PKM czy też poznańskim FunClubie. Równie niedawno zakończyłem współpracę z dobrze wszystkim znanym przewoźnikiem – Souter Holdings Poland, ale dzisiaj jednak nie o tym. Pracuję za granicą w Czechach na razie od listopada i zacząłem nową przygodę, de facto nowy rozdział, ponieważ do tej pory za granicę wyjeżdżałem tylko polskimi 'turystykami'.

InfoBus.pl: Mam nadzieję, że w przyszłości opowiesz nam o warunkach pracy w poszczególnych firmach, niezbędne doświadczenie w prowadzeniu pojazdów o różnych długościach zapewne masz, a czy jesteś w stanie przybliżyć nam warunki współpracy z Czechami?

KB: Tak, jak najbardziej. Myślę, że mimo młodego wieku i przejechania zaledwie ćwierci miliona kilometrów za kółkiem wszelakiego rodzaju autobusów – zaraz pewnie zapytasz skąd wiem ile tego już jest, odpowiem zawczasu, że wszystko notuję w kalendarzu danego roku, gdzie jechałem i czym – trochę doświadczenia, przemyśleń się już nazbierało. Mam na myśli te zza kierownicy, jak i te powiedzmy jasno ważniejsze aspekty pracy – finanse.

Gdzie najlepiej się pracuje w Polsce? W budżetówkach, które opłacają dosłownie wszystko, a w Czechach jest trochę inaczej. Wszystkie minima finansowe ustala Państwo i narzuca je pracodawcom, nieważne czy jest to prywatny, czy też "państwowy" przewoźnik. Szczerze mówiąc chyba to mnie najbardziej skusiło do pracy za granicą, ponieważ w obecnej firmie da się odczuć zupełnie inną atmosferę niż w polskich zakładach, inne podejście pracodawcy do pracownika i to co najważniejsze moim zdaniem oczywiście, to przede wszystkim podejście ludzi których wozisz na co dzień, zaskakująca kultura i szacunek do prowadzącego – przez co żaden autobus nie ma szyby oddzielającej przestrzeń pasażerską z kierowcą.

Obecna forma zatrudnienia to Umowa o Pracę, jak wiadomo pierwsze trzy miesiące są próbne, potem wraz z przedłużeniem, wzrasta również stawka godzinowa – tak godzinowa, ponieważ w zależności od tego ile wyjeździmy, tyle dostajemy – prosta zasada od lat, nawet u sąsiadów. W przeliczeniu na PLN, początkowa stawka godzinowa jest na poziomie ~19 zł netto – dla porównania katowicki PKM początkowemu kierowcy płaci 13 zł brutto. Jakie różnice? Ano takie, że Katowice liczą blisko 300 tys mieszkańców, a Karwina ledwo ponad 50 tys. Chyba więcej dodawać nie trzeba, a jak to wygląda w mniejszych polskich miejscowościach i u prywatnych przedsiębiorców? To chyba będzie dłuższa wymiana zdań w negatywnym świetle, ale nie tym razem.

InfoBus.pl: Pieniądze jedno, a drugie czym Czesi (teraz również Polacy) wożą pasażerów?

KB: Powiem tak, narodowym producentem pojazdów jest SOR i IVECO (wcześniej Irisbus, Karosa). Mówię w takiej kolejności, ponieważ przeważa faktycznie ten pierwszy. Na około 410 autobusów kursujących w przedsiębiorstwie – ponad 150 to SORy, mniejszą lub podobną część stanowią IVECO, a teraz dochodzą jeszcze Scanie. Są autobusy elektryczne, gazowe i spalinowe. Większą połowę na pewno stanowią autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym – CNG.

InfoBus.pl: Trochę światła rzuciłeś na to jak się pracuje i czym jeździsz, a podpowiedz nam jakie są warunki finansowe, jak wygląda taki przybliżony dzień z pracy kierowcy w tej firmie?

KB: Dzień zazwyczaj rozpoczyna się od wizyty u dyspozytora, ponieważ każda zmiana rozpoczyna na zajezdni, toteż tam się spotykamy w pierwszej kolejności. Oprócz tego trzeba pobrać pieniądze do wydawania, podpisujemy niezbędne formalności z karty drogowej i zaczynamy szukanie (choć to słowo zakazane, ale nie będę tego głośno mówił) autobusu po placu, na co mamy prawie kwadrans wraz z wykonaniem obsługi codziennej wozu – sprawdzenie stanu ogumienia, świateł, pęknięć na szybach, otarć zewnętrznych pojazdów itp. Kiedy już wykonamy te czynności trzeba zalogować się do systemu i pobrać aktualne bilety miesięczne, wszystko oczywiście bezprzewodowo – na zintegrowanym komputerze/kasie fiskalnej z Mikroelektroniki, konkretnie to model Synergy OCC.

Wbrew pozorom większość autobusów jest nowa i o dziwo rzadko się psują i systematycznie są naprawiane, ponieważ na zajezdni w Karwinie znajduje się serwis SORa i IVECO. Co ciekawe, 3CSAD jest dopiero drugą firmą, z jaką mam styczność, która przestrzega norm i czasów pracy kierowcy (do tej pory miałem styczność z tym jedynie w poprzednim zakładzie – nie mówię oczywiście tego złośliwie) i jest to na pewno jeden z atutów, zaraz po kwestii finansowej.

InfoBus.pl: Czy poleciłbyś swoim kolegom i znajomym kierowcom firmą 3CSAD, jako przyszłego pracodawcę?

KB: Na ten moment trudno powiedzieć, ale proponowane warunki finansowe na pewno są na bardzo zachęcającym poziomie. Mam cichą nadzieję, że nie skończy się tylko na drugiej podwyżce. W dzisiejszych czasach każda firma ma problemy kadrowe. Jak wiadomo prawo jazdy tak w Polsce, jak i za granicą nie jest tanią sprawą i nie każdy może pozwolić sobie na takie "przyjemności".

InfoBus.pl: Dziękuję za rozmowę.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
za kierownicą
kierowca
Czechy
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....