TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Z Mobilisem szczerze i bez ogródek [WYWIAD]
INFOBUS.PL - Opublikowano: 07.11.2018 16:00:47
Z Mobilisem szczerze i bez ogródek [WYWIAD]

Prywatni przewoźnicy w Polsce cały czas czekają na dalszą liberalizację rynku usług komunikacji miejskiej. Do tej pory nie zawsze przynosiło to oczekiwane efekty. O tym jak jest i co należy zmienić rozmawiamy z Dariuszem Załuską, prezesem Mobilisu. Treściwie i na temat.

InfoBus.pl: Jakie Pana zdaniem są najczęściej popełnianie błędy przez zamawiających w przetargach na obsługę linii autobusowych?

Dariusz Załuska, prezes Mobilisu: Głównym problemem na pewno jest to, że w Polsce wciąż funkcjonuje przyzwyczajenie, że za organizację transportu zbiorowego odpowiadają przede wszystkim spółki miejskie. A co za tym idzie, przetargów, w których prywatni przewoźnicy mieliby szansę przedstawić swoją ofertę i wizję rozwoju komunikacji jest nie tylko mało, ale w wielu miejscach wręcz ich po prostu nie ma. Zaś jeśli już do przetargów dochodzi, to niestety – trzeba o tym powiedzieć wprost – wciąż zdarzają się przypadki, że specyfikacje opisywane w ofertach przetargowych skierowane są już pod konkretnego przewoźnika, co przejawia się np. bardzo precyzyjnie określoną specyfikacją taboru i jego wyposażenia.

Problemem jest również fakt, że osoby zajmujące się przetargami wciąż podchodzą do zamówień zbyt sztampowo – w ofertach od przewoźników nie oczekuje się szerokiego podejścia na optymalizację kosztów, np. poprzez zmianę rozkładów jazdy i ułożenia siatki połączeń w sposób rozsądny i najbardziej optymalny względem pasażerów. Zamówienia na obsługę linii autobusowych rozpisywane są także na zbyt krótkie okresy. Urzędnicy odpowiedzialni za przetargi często nie rozumieją, że tylko najbardziej korzystna oferta, która da konkretne oszczędności w budżecie miejskim – nawet na poziomie 10-20 proc. – zależy od kontraktu długoterminowego. Bowiem przewoźnik może tylko wtedy tak skonstruować ofertę, żeby była ona najbardziej optymalna – zwłaszcza pod względem kosztowym np. poprzez oszacowanie różnych zmiennych, jak choćby zmiany stawek paliwa.

Niestety przez takie podejście samorządów najbardziej stratni są pasażerowie, którzy – jak pokazują statystyki – coraz częściej wolą przesiadać się do własnych samochodów niż korzystać z komunikacji miejskiej, m.in. dlatego, że jej oferta bywa przestarzała i zbyt kosztowna.

Co należałoby zmienić, aby przetargi były lepiej opracowane i pozwalały na realną kalkulację ryzyka przy jednoczesnym zapewnieniu atrakcyjnej stawki za wozokilometr dla organizatora przewozów?

Istotną kwestią jest odpowiednie opracowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia (tzw. SIWZ). Bo to ona jest podstawą instrukcją dla wykonawców, w jaki sposób mają sporządzić prawidłową ofertę i by móc przystąpić do przetargu na równych zasadach. Operator musi wreszcie zacząć być traktowany po partnersku, a nie jedynie podmiotowo. Do tego jednak potrzeba zmiany mentalności w urzędach oraz większa edukacja urzędników w tym zakresie.

Który przetarg w opinii Mobilisu i Pana w ciągu ostatnich 5, 10 lat był najlepiej przygotowany i dlaczego?

Mówiąc o przetargach w Polsce w naszej branży jeszcze długo trudno będzie można mówić o ideałach. Jednak wśród dużych zamówień należy wyróżnić przykład Krakowa, gdzie zamawiający pozwolił startującym w przetargu przewoźnikom na pewną swobodą rozumianą jako kreatywne podejście do określenia, a następnie realizacji oferty. Dzięki temu dziś Kraków jest przykładem miasta, w którym komunikacja miejska funkcjonuje naprawdę dobrze i ma duży potencjał na rozwinięcie oferty skierowanej pod rosnące oczekiwania pasażerów.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Mobilis
  • Piotr Bochenko – 07.11.2018

    przenie w bambus. Jakie macie podejście do klienta pokazaliście w Mrągowie. U was pasażer jest na ostatnim miejscu, jeśli w ogóle mieści się w klasyfikacji/

  • Sebbastian Pioro – 07.11.2018

    😂😂😂 8 lat to niewiele ??? Dlatego sa krotsze kontrakty - by po ulicach jezdzily nowe autobusy. Poza tym zbyt dlugi kontrakt wlasnie bylby bardziej ryzykowny w szczególności jesli chodzi o ceny paliw. Moim zdaniem najlepsze by bylo uzaleznienie wozokilometra od ceny paliwa i wieku pojazdu - ewentulanie podzial stawki na kwote stalą i zmienna (paliwo)... Jednak powinny byc duzo wyzsze kary za nierealizowanie przewozów - takie,by firmy lrzestaly oszczedzac na pensjach dla kierowców- a wrecz dobrze by bylo by prywatni przewoźnicy nie mogli miec gorszych warunków zatrudnienia kierowców niz spolki miejskie 😁😁😁 aby nizsza cena nie byla efektem tego, ze kierowcy sie mniej płaci.... W jednym sie zgodzę, ze warunki przetargow sa zbyt wasko okreslone oraz ze spolki miejskie nie startuja w przetargach. Efekt jest taki, ze dzis na ulicach Warszawy najstarsze wozy naleza do spolki miejskiej i sa o 10 lat starsze od pojazdów prywatnych przewoźnikow....

  • Marlena Łukasik – 07.11.2018

    Mogli by dac godziwe pieniądze kierowcą.

  • OsD1 – 08.11.2018

    ciekawe co ulbrych tutaj superkuje :v

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...