TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Z Mobilisem o błędach w przetargach: Waloryzacja [WYWIAD]
INFOBUS.PL - Opublikowano: 06.02.2019 16:00:58
Z Mobilisem o błędach w przetargach: Waloryzacja [WYWIAD]

Ciekawe spojrzenie na aspekt efektywnego wydatkowania środków na komunikację miejską przedstawił na ostatnim Forum Transportu Publicznego Dariusz Załuska, prezes Mobilisu. Według jego oceny istnieje co najmniej kilka metod umożliwiających uzyskiwanie bardziej atrakcyjnych ofert za wzkm w ogłaszanych przetargach. I o tym nasza kolejna rozmowa z szefem największego polskiego niezależnego operatora.

InfoBus.pl: Panie Prezesie, na początek zabawimy się w dzielenie. Jaka musi być konstrukcja SIWZ, żeby pozwalała na uzyskanie lepszych stawek początkowych?

Dariusz Załuska: Należy zdefiniować następujące obszary w ramach których odpowiednia konfiguracja SIWZ może przełożyć się na lepsze stawki. Są to:

  • Skala działania – liczba autobusów w ruchu, rozbicie / połączenie oferty w większy pakiet
  • Okres obowiązywania umowy – im dłuższy i pewniejszy (gwarantowany okres świadczenia usług) tym lepsza możliwość optymalizacji kosztów: pozyskania autobusów, zaplecza kadrowego, technicznego, finansowego oraz innych kosztów stałych niezbędnych przy świadczeniu przewozów
  • Parametry techniczne taboru – rodzaj taboru (LF/ LE) I jego wielkość (BUS / MIDI / MAXI / MEGA), wymagany standard wyposażenia dodatkowego, rodzaj napędu
  • Wskaźniki eksploatacyjne – praca eksploatacyjna na jeden autobus, możliwość optymalizacji rozkładów jazdy I obiegów taboru lub ich brak
  • Aspekty finansowe – sposób waloryzowania stawki, wysokość Gwarancji Dobrego Wykonania,
  • Ryzyka – możliwość obniżenia pracy przewozowej, wysokość kar, niewłaściwa waloryzacja lub jej brak

Czyli w zasadzie odpowiednie potraktowanie tylko dwóch pierwszych kwestii już daje duże pole go wymuszenia na ofercie przewoźnika dużych oszczędności?

Dokładnie. Weźmy jako nasz wzorcowy przykład kontrakt ośmioletni na 50 autobusów w ruchu. Możemy spierać się o detale, ale są to naprawdę istotne oszczędności mogące sięgać nawet kilkunastu procent całkowitej wartości umowy. W zależności od stawki początkowej jaką przyjmiemy jako punkt wyjścia możemy mówić o możliwych oszczędnościach rzędu 14 – 36 mln zł przez cały okres takiego kontraktu! Prawda, że sporo?

Kwoty robią bezdyskusyjnie wrażenie. Ale pozostają jeszcze inne obszary, w których możliwe jest obniżenie wysokości stawki. Np. odpowiednia konstrukcja waloryzacji. A zdaje się, że -szczególnie ostatnio się to bardzo uwidacznia- nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę.

Tak. Aspekty finansowe to bardzo ciekawe zagadnienie, a w szczególności waloryzacja. Niepokojący jest brak zrozumienia idei takiego mechanizmu. A przecież ma on być sposobem na ograniczenie ryzyka dla obu stron kontraktu, a więc zarówno dla organizatora jak i operatora.

Słuszna idea swoje, a praktyka swoje?

Niestety tak. Bardzo często sposób konstrukcji waloryzacji jest w znakomitej większości przypadków daleki od zasady ograniczania ryzyka kontraktowego. Zacznijmy więc od największego błędu. To brak odpowiedniego zdefiniowaniem okresu bazowego do waloryzacji tj. od chwili złożenia oferty do momentu, w którym powinny być znane parametry wchodzące w formułę waloryzacyjną. Śledząc przetargi tylko z ostatnich dwóch lat należy wskazać, że w najlepszych przypadkach okres bazowy wynosi półtora roku, a w skrajnych i najczęstszych przypadkach nawet trzy lata. A to oznacza przy tym ostatnim, że przez ok. dwa lata obsługi przewozów operator musi przewidzieć zmiany parametrów wchodzących do formuły waloryzacyjnej w okresach przyszłych co jest w praktyce wróżeniem z fusów.

Co ciekawe krótkie okresy bazowe da się zauważyć w tych miastach, które już mają wieloletnią tradycję zamawiania przewozów w przetargach.

Tak, choć jest ich bardzo niewiele. I niestety niektóre porzucają powoli dotychczasową praktykę.

Wróćmy jednak do głównego temat. Długi okres bazowy, czyli wróż drogi przewoźniku z fusów?

Niestety tak. Jak widać są wskazywane okresy przyszłe, dla których parametry są jeszcze nieznane. Więc waloryzacja działa w ten sposób, że odnosimy wielkości parametrów z dwóch okresów nieznanych. To powoduje, że pomyłka, która jest przecież bardzo prawdopodobna przy próbie określenia parametrów dla okresu przyszłego bazowego rzutuje na cały okres obowiązywania kontraktu. A te przecież bywa, że trwają nawet 10 lat.

Kolejnym błędem, który często da się zauważyć albo nawet działaniem celowy- tylko czym motywowanym- jest złe określanie parametrów do waloryzacji. Jak Pan to widzi?

W większości zamawiający słusznie wskazują trzy podstawowe wskaźniki. Chodzi więc o inflację, zmianę ceny paliwa, zmianę kosztów wynagrodzeń (aczkolwiek szkoda, że nie w segmencie kierowców). Niestety liczne i powszechnie znane są przypadki kiedy jako składowa waloryzacji jest pomijany właśnie ostatni z tych elementów lub jest sprowadzany jedynie do zmiany realnych wynagrodzeń. A to w praktyce oznacza brak waloryzacji wynagrodzeń o wskaźnik inflacji.

A potem domino leci...

Niestety. Zamawiający przyjmując tak błędne założenie niestety nie uzyskają pożądanego efektu, czyli realnego i wyraźnie odczuwalnego obniżenia stawki za wzkm. Co więcej takie postępowania skutkuje zazwyczaj wprowadzaniem mniej doświadczonych przewoźników w błąd, ponieważ mogą oni myśleć, że koszty wynagrodzeń podlegają waloryzacji. A tak niestety się nie dzieje.

Zastanawiające jest ponadto przekonanie organizatorów, że przeniesienie ryzyka na przewoźnika będzie skutkować obniżką stawki. Niestety i tym przypadku tak nie jest i nie ma prawa zadziałać. Generalnie każde ryzyko to potencjalne koszty. Przewoźnik siłą rzeczy bierze na siebie sporo ryzyka (np. brak startu kontraktu w zakładanym terminie albo jego skrócenie). A zatem dokładanie mu dodatkowo tych, na które nie ma żadnego wpływu jest działaniem niezrozumiałym i nieefektywnym, gdyż nie skutkuje pożądaną obniżką stawki.

W kolejnym wywiadzie wspólnie z Dariuszem Załuską przedstawimy punkt widzenia zamawiających na temat kar. I już w tym momencie możemy zadać pytanie czytelnikom- jaką widzieliście największą karę za uchybienie przewoźnika? Piszczcie do nas jeśli chcecie się pochwalić swoimi "faworytami".


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Mobilis
przetarg
linie
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....