Wojskowa bitwa na autobusy: Lider 10 vs. i6

infobus
07.07.2020 11:00
0 Komentarzy

W maju 1 Regionalna Baza Logistyczna w Wałczu, która zaczyna specjalizować się w zakupach wojskowych pojazdów, ogłosiła przetarg na dostawę fabrycznie nowych autobusów.

26 czerwca wojskowi otworzyli trzy oferty, z których tylkojedna mieści się w budżecie.

Żołnierski budżet

Podstawowe zamówienie obejmuje 8 szt. nowych autobusów, którew opcji może być podwyższone o 7 szt. do łącznej liczby 15 pojazdów. Na te cel armiachce wydać:

  • zamówienie podstawowe: 7 593 528,00 zł brutto, co daje jednostkowącenę za pojazd na poziomie 949 191 PLN brutto / 771 700 PLN netto;

  • zamówienie w opcji: 6 644 337,00 zł brutto z identycznymprzelicznikiem jednostkowym;

  • razem: 14 237 865,00 zł

Trzy oferty

Pod koniec czerwca swoje oferty przedłożyły trzy firmy:

  • Autosan z łączną ceną 14 151 150,00 zł brutto, co daje jednostkowykoszt Lidera 10 na poziomie 943 410 PLN brutto / 767 000 PLN netto.Sanocki producent zaproponował termin wykonania zamówienia: do dnia 30.10.2020r. w ramach zamówienia podstawowego oraz do dnia 11.12.2020r. w ramachzamówienia w opcji. Okres gwarancji to: 42 miesiące bez limitu przebiegu nawszystkie elementy, które nie podlegają normalnemu zużyciu w czasieeksploatacji. Autosan zadeklarował zastosowanie w Liderze 10 silnika o mocy 233kW z zużyciem energii: 5,065 MJ/km oraz dodatkowe warunkitechniczne, jak: elektroniczny układsterujący rozdziałem siły hamowania oraz przednia szyba ogrzewana

  • Wanicki – diler hiszpańskiego Irizara – z łączną ceną 19 354972,50 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt integralnego i6 na poziomie 1 290 331PLN brutto / 1 049 049 PLN netto. Termin wykonania zamówienia: 30.10.2020r.w ramach zamówienia podstawowego oraz do dnia 11.12.2020 r. w ramach opcji. Okresgwarancji to: 42 miesiące bez limitu przebieguna wszystkie elementy, które nie podlegają normalnemu zużyciu w czasieeksploatacji. Wanicki zaproponował w i6 silnik DAF o mocy 300 KW / zużycie energii:5,76 MJ/km oraz dodatkowe warunkitechniczne, takie jak: elektroniczny układ sterujący rozdziałem siłyhamowania oraz przednia szyba ogrzewana

  • Scania Polska z łączną ceną 16 586 550,00 PLN brutto, codaje jednostkowy koszt modelu i6 na podwoziu Scania na poziomie 1 105 770 PLNbrutto / 899 000 PLN netto. Termin wykonania zamówienia: 30.10.2020r. wramach zamówienia podstawowego oraz do dnia 11.12.2020 r. w ramach zamówienia opcji.Okres gwarancji: 42 miesiące bez limitu przebiegu na wszystkie elementy, którenie podlegają normalnemu zużyciu wczasie eksploatacji. Scania zaproponował autokar i6 z silnikiem Scania o mocy 302kW z zużyciem energii: 6,3360 MJ/km oraz dodatkowe warunki techniczne:pomieszczenie do wypoczynku dla drugiego kierowcy (ogrzewane oraz klimatyzowane),łączność pomiędzy pomieszczeniem wypoczynku a miejscem kierującego orazelektroniczny układ sterujący rozdziałem siły hamowania a także przednią szybęogrzewaną.

Formalny wybór

W tej sytuacji, wybór najkorzystniejszej oferty żołnierzymają w zasadzie za sobą. Tylko Autosanzmieścił się w kwocie przeznaczonej przez MON na zakup nowych autokarów. Tym samym, jeżeli cała biurokracja została spełniona, nie pozostaje nam nie innego, jak tylkoczekać na umowę i kolejne „bociany” w wojskowych barwach.

Dla formalności: zastosowane kryteria udzielenia zamówieniasą następujące:

  • Kryterium jakości – Nazwa: Termin wykonania zamówienia /Waga: 10

  • Kryterium jakości – Nazwa: Okres gwarancji / Waga: 10

  • Kryterium jakości – Nazwa: Moc silnika / Waga: 6

  • Kryterium jakości – Nazwa: Zużycie energii / Waga: 2

  • Kryterium jakości – Nazwa: Dodatkowe warunki techniczne /Waga: 12

  • Cena – Waga: 60 %

Wojskowa historia

Na koniec przypomnijmy, jak to z tymi wojskowymizamówieniami autobusów bywało. Razem daje to niezły taborowy mix.

W listopadzie 2019 r. Wojsko Polskie – a dokładniej 1 RBLogWałcz – odebrało ostatnie nowe autobusy. Były to dwa niskopodłogowe pojazdyAutosan Sancity 12LF, przeznaczone do obsługi Wojskowego Portu LotniczegoWarszawa Okęcie. Wartość tego zamówienia wyniosła 2 083 620 PLN brutto, co dałocenę za jednego Sancity 12LF w wersji militarnej na poziomie 847 000 PLN netto.

Wcześniej – w sierpniu 2019 – 2 Regionalna Baza Logistycznaw Warszawie unieważniła przetarg na dostawę 4 autokarów z opcją zakupukolejnych 3 sztuk. Wojsko otrzymało tylko jedną ofertę – od firmy Wanicki,która przekroczyła minimalistyczny budżet i w tej sytuacji żołnierzeunieważnili przetarg.

W latach 2018/2019 armia zakupiła łącznie 28 szt.10-metrowych autobusów międzymiastowych Autosan Lider 10. Zamawiającym była 2Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy, która z kolei przekazała pojazdy dowytypowanych jednostek wojskowych w całym kraju.

W 2017 r. polskie wojsko wzbogaciło się o 26 autokarów MAN ito z najnowszej generacji Lion`s Coach. Były to pierwsze nowe, turystyczne”lwy” w Polsce.

W 2016 r. Wojsko Polskie zamówiło 56 szt. autokarów MANLion`s Coach, które dotarły do koszar z końcem roku.

W 2015 roku także MAN wygrał przetarg dla Wojska Polskiegona 36 nowych autokarów Lion`s Coach (18 sztuk z zamówienia gwarantowanego ikolejne 18 sztuk w ramach opcji).

We wcześniejszych latach wojsko zakupiło 27 sztuk MercedesówTourismo (2012r.), 60 sztuk Scania-Irizar Century (rekordowe, zielonezamówienie z 2013 r.) oraz 4 sztuki MAN Lion`s Coach (3 szt. w 2012r. i 1 szt.w 2014r.)

Komentarze