TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Wojewoda nie chce PKS Poznań: Nie ma takiego przypadku
InfoBus.pl - Opublikowano: 10.03.2019 17:00:49 1 komentarz
Wojewoda nie chce PKS Poznań: Nie ma takiego przypadku

Trwają rozmowy dotyczące przyszłości poznańskiego PKS. Jeśli nic się nie zmieni to od 1 lipca spółce grozi likwidacja wszystkich regularnych połączeń.

Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta, spotkał się w 7 marca z samorządowcami z terenu województwa wielkopolskiego, by zaproponować im współfinansowanie przewozów autobusowych realizowanych przez PKS.

-"Poznań nie może dopłacać do strat generowanych przez PKS, a związanych z usługami, z których korzystają głównie mieszkańcy innych gmin czy powiatów - podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. - Organizacja transportu na poziomie województwa jest zadaniem samorządu wojewódzkiego. Miasto musi przede wszystkim zapewnić wygodny i bezpieczny transport na terenie Poznania. Jesteśmy jednak otwarci na współfinansowanie działalności transportowej PKS Poznań S.A. na analogicznych zasadach, jak to ma miejsce w przypadku kolei metropolitalnej."

Kto chce PKS?

Poznań rozważa trzy scenariusze dalszych działań - jeden z nich to nieodpłatnie przekazanie akcji spółki PKS Poznań S.A. zarządowi województwa lub innej jednostce samorządu, która wyraziłaby zainteresowanie.

Pojawia się tutaj jednak problem. Obecny na spotkaniu przedstawiciel zarządu województwa podkreślił, że obecnie województwo nie może być organizatorem transportu publicznego - z uwagi na brak regulacji prawnych. Taka działalność nie jest prowadzona obecnie przez żadne województwo w Polsce.

1 lipiec

Zdaniem miasta decyzja odnośnie przyszłości PKS Poznań S.A. musi zostać podjęta jak najszybciej, by gminy miały czas na zorganizowanie połączeń dla swoich mieszkańców. Pojawiła się już konkretna data - jeśli nic się nie zmieni to od 1 lipca spółce grozi likwidacja wszystkich regularnych połączeń.

W województwie wielkopolskim - podobnie jak w całej Polsce - pozamiejski transport publiczny boryka się z wieloma problemami. Pasażerów jest coraz mniej. Liczba osób korzystających z przejazdów poznańskim PKS w ostatnich 8 latach zmniejszyła się o 53 procent. Mniej pasażerów oznacza mniej połączeń, to zaś przekłada się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów

Tyko w 2017 roku spółka dopłaciła do utrzymania przewozów autobusowych 5,5 mln zł. Jeśli nic się nie zmieni to od 1 lipca spółce grozi likwidacja wszystkich regularnych połączeń.

Takie rozwiązanie to spory kłopot dla mieszkańców gmin i powiatów z terenu Wielkopolski. Z usług poznańskiego PKS korzysta rocznie 1,5 mln osób z 14 powiatów i 42 gmin. Mieszkańcy Poznania stanowią tylko niewielki procent tej liczby. Dlatego miasto stoi na stanowisku, że w finansowaniu tej działalności powinny uczestniczyć inne samorządy.

Czwarte wyjście - samorządowa partycypacja

Jest jeszcze jedno wyjście z patowej sytuacji. Prezydent Jaśkowiak oczekuje na wstępne deklaracje jednostek samorządu co do partycypacji w kosztach funkcjonowania PKS Poznań. O możliwości realizowania tego rozwiązania będzie można rozmawiać, gdy będzie znana liczba gmin gotowych współfinansować utrzymanie połączeń autobusowych.

-"Przygotowaliśmy wstępne zestawienie kosztów poszczególnych linii, liczby korzystających z nich osób i przejeżdżanych kilometrów, a także oszacowanych wstępnie wielkości dopłat - mówi Hieronim Urbanek, prezes zarządu spółki PKS Poznań. - Udostępnimy te dane samorządom, przez teren których przebiegają trasy linii autobusowych poznańskiego PKS.

Wizja likwidacji

Alternatywnym rozwiązaniem jest likwidacja spółki poprzedzona jej podziałem. Polegałby on na wydzieleniu trzech tzw. Zorganizowanych Części Przedsiębiorstwa (ZCP): ZCP Przewozy", "ZCP Zaplecze Serwisowe" oraz "ZCP Nowy Dworzec". Dwie pierwsze z nich zostałyby przeniesione do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu sp. z o.o., a trzecia - do Zarządu Komunalnych Zasobów Lokalowych spółka z o.o.

W praktyce oznacza to, że spółka MPK Poznań przejęłaby autobusy, busy, pojazdy techniczne, samochody ciężarowe i osobowe oraz elementy zaplecza serwisowego. W ten sposób również pracownicy PKS Poznań S.A., realizujący zadania w tym zakresie, znaleźliby zatrudnienie na stanowiskach kierowców, pracowników stacji obsługi, dyspozytorów oraz organizacji ruchu. Wszyscy mieliby zagwarantowane miejsca pracy oraz możliwość zmiany kwalifikacji zawodowych w ramach potrzeb MPK Poznań sp. z o.o. Pracownicy, którzy nie skorzystaliby z tej propozycji, otrzymaliby należne im świadczenia.

Lokal dworca razem z terminalem autobusowym zostałby przeniesiony do ZKZL sp. z o.o. i pozostałby pod kontrolą miasta.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKS
PKS Poznań
MPK Poznań
  • Paweł Gadomski – 10.03.2019

    Chyba tylko w Polsce można tak koncertowo rozpieprzyc lokalna komunikacje autobusową...

  • Zbigniew Rudnicki – 10.03.2019

    Dobra zmiana u władzy zamiast pomoc3to trzeba rozwalić

  • Ryszard Pfeifer – 10.03.2019

    Co to za Wojewoda Pisow-ski , żeby nie pomóc PKS -owi Polskiemu Przedsiębiorstwu z tradycjami i Historią gdzie jest Prezes Kaczyński! żeby niszczyć PTZ to jest hańba!

  • Piotr Cieśla – 10.03.2019

    Trudno mówić o zasłonie dymnej przed likwidacją, skoro władze Poznania mają najmniejszy interes by finansować kursy dla okolicznych gmin. Tematem powinny zainteresować się POWAŻNIE władze województwa bądź powiatu i gmin wokół Poznania.

  • Piotr Pyć – 10.03.2019

    Wojewoda chyba zaprzecza słowom jego zwierzchników z PiS.

  • pyrlander – 11.03.2019

    Tak naprawdę to dziwny układ - miasto utrzymuje również linie nie docierające do niego, a zainteresowane gminy i powiaty mają to gdzieś. Prawda jest taka, że to zadanie dla wojewódzkiej administracji państwowej (wojewoda) i samorządowej (marszałek). Wojewoda wielkopolski po raz kolejny ośmiesza siebie i sprawowany urząd.Czytaj więcej: http://m.infobus.pl/wojewoda-odpowiada-miastu-ws-pks-poznan-mam-watpliwosci_more_112923.html

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....