TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Włocławek będzie produkował wodór do autobusów [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 02.06.2020 10:00:12
Włocławek będzie produkował wodór do autobusów [FILM]; fot. Orlen

PKN Orlen chce wybudować – i to już w przyszłym roku - wodorowy hub we Włocławku, który ma produkować wodór m.in. jako paliwo do autobusów.

Do końca sierpnia koncern ogłosi przetarg na realizację tej inwestycji.

Orlen o wodorowych autobusach

Zdaniem płockiego koncernu, inwestycje w infrastrukturę dla transportu opartego o paliwo wodorowe wpisują się w europejską strategię zrównoważonego rozwoju i odpowiadają na unijne cele środowiskowe zakładające, że do 2030 r. branża transportowa zminimalizuje emisje gazów cieplarnianych do atmosfery o 30 proc. w porównaniu z wartościami z 2005 r.

-"Obok elektromobilności i biopaliw II generacji, wodór jest wymieniany jako paliwo przyszłości, które może realnie doprowadzić do realizacji europejskich celów środowiskowych" - podkreślił PKN Orlen.

Odnosząc się do efektów stosowania paliw alternatywnych, koncern podał, iż np. autobus z napędem wodorowym ma zasięg ok. 350-450 km, przy czym na jednym tankowaniu, trwającym ok. 10 minut, może jeździć przez cały dzień. Wskazał też, że w cyklu eksploatacji, szacowanej na ok. 12 lat, zastąpienie jednego autobusu miejskiego z silnikiem diesla na pojazd z napędem wodorowym, może zapobiec emisji 800 ton dwutlenku węgla do atmosfery, a ponadto silniki autobusów na wodór są ok. 20 proc. cichsze od tradycyjnych napędów.

-"Sieć wodorowego transportu publicznego realnie wpływa na zwrot kosztów inwestycji w stacje ładowania i wspiera raczkujący, ale posiadający znaczny potencjał, indywidualny transport wodorowy, który także jest obszarem strategicznych inwestycji PKN Orlen" - podkreślił Józef Węgrecki, członek zarządu spółki ds. operacyjnych. Zwrócił uwagę, że "szczególnie na pierwszym etapie rozwoju technologii wodorowej, będzie miała ona największe znaczenie w transporcie publicznym i towarowym".

-"Dlatego podejmujemy współpracę zarówno z samorządami, jak i firmami transportowymi, która umożliwi nam z jednej strony zajęcie silnej pozycji na rynku, a drugiej da możliwość samodzielnego rozwijania technologii" - wyjaśnił Węgrecki. Jak dodał, w miastach północnej i zachodniej Europy projekty testowe wodorowego transportu publicznego są rozszerzane, a niskoemisyjne autobusy stają się integralnym elementem lokalnej infrastruktury publicznej. "To dobry kierunek" - ocenił członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych.

Plany polskiego koncernu obrazuje poniższy film:


Nowe zadanie Anwilu

Realizują swoją wodorową strategię, do końca sierpnia PKN Orlen ogłosi przetarg na realizację hubu wodorowego, który w 2021 r. powstać ma na terenie jego spółki zależnej Anwil we Włocławku. Docelowo instalacja będzie mogła wytwarzać do 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę - poinformował płocki koncern.

Informując o projekcie, PKN Orlen wyjaśnił, że w ramach inwestycji we włocławskim Anwilu powstanie instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna, a także stacje tankowania.

-"Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego" - oznajmił płocki koncern. Podkreślił, iż podpisał już kilka porozumień z samorządami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.

Nowa mobilność

"Doskonale zdajemy sobie sprawę z wyzwań związanych z globalnym trendem nowej mobilności, dlatego nasza strategia zakłada również sukcesywny rozwój paliw alternatywnych i technologii niskoemisyjnych. Jesteśmy przekonani, że w przyszłości wodór będzie bardzo istotnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, dlatego intensyfikujemy nasze prace w tym obszarze. Naszym celem jest umacnianie pozycji lidera na tym wymagającym rynku" - oświadczył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w środowej informacji płockiego koncernu.

Jak ocenił, inwestycja, obejmująca budowę hubu wodorowego we włocławskim Anwilu, "to milowy krok", który umożliwi Grupie Orlen skuteczne konkurowanie "z największymi graczami w naszym regionie". "W kolejnym kroku planujemy realizację podobnego hubu w rafinerii PKN Orlen w Płocku. Instalacja doczyszczania wodoru powstaje też w naszej biorafinerii w Trzebini" - podkreślił Obajtek.

Odnosząc się do inwestycji, która ma być realizowana we włocławskim Anwilu, PKN Orlen zapowiedział, że tamtejszy kompleks składał się będzie m.in. z instalacji doczyszczania wodoru, infrastruktury załadunku paliwa na ciężarówki i cysterny, a także z systemu dostarczania paliwa wodorowego oraz dwóch stacji tankowania. Jak dodał koncern, "wodór doczyszczany we Włocławku, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczony przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego, w tym szynowego".

4 listy intencyjne

PKN Orlen podał jednocześnie, że podpisał już listy intencyjne o współpracy na rzecz rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie oraz z Urzędem Miasta Płocka.

-"Porozumienia z kolejnymi samorządami są w trakcie uzgodnień" - zaznaczyła spółka. Przypomniała, że już wcześniej podpisała list intencyjny z PESA Bydgoszcz "na budowę lokomotywy zasilanej wodorem, która będzie wykorzystywana na potrzeby logistyczne PKN Orlen".

Według płockiego koncernu, "wraz z rozwojem rynku paliwo wodorowe trafi także do samochodów osobowych i autobusów dalekobieżnych". "W długiej perspektywie koncern zakłada dostawy wodoru na potrzeby statków, promów, czy zastosowań stacjonarnych, jak ogrzewnictwo. Planowana jest również możliwość sprzedaży wodoru podmiotom trzecim, które wprowadzą go na inne rynki zbytu, np. do przemysłu spożywczego czy metalurgicznego" - przyznał PKN Orlen.

Nie tylko Włocławek

Koncern przypomniał, że oprócz hubu wodorowego we Włocławku i podobnej inwestycji planowanej w Płocku, rozwija też technologie wodorowe w biorafinerii swej innej spółki zależnej - Orlen Południe w Trzebini.

-"Rozpoczęcie produkcji wodoru w jakości paliwa transportowego planowane jest tam w 2021 r" - przekazał PKN Orlen. Wspomniał przy tym, że kierowcy samochodów osobowych mogą już zatankować wodór na dwóch stacjach Grupy Orlen w Niemczech, a w czerwcu 2021 r. taka możliwość pojawi się również na trzech stacjach paliw w Czechach. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wodór
Orlen

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....