Włocławek będzie miał cztery elektrobusy. Wszystkie od Solarisa

infobus
31.08.2020 17:30
0 Komentarzy

W sierpniu Włocławek rozstrzygnął przetarg na zakup jednego autobusu elektrycznego klasy MAXI.

Bez niespodzianek. Jedyna złożona w postępowaniu oferta – od spółki Solaris Bus & Coach – została wybrana jako najkorzystniejsza.

Tym samym będzie to kolejny elektrobus z logo jamnika w mieście, po trzech Solarisach Urbino 12 electric dostarczonych w październiku ubiegłego roku.

Cztery elektryki

9 lipca Włocławek otworzył oferty – a w zasadzie to ofertę – w przetargu na dostawę jednego elektrobusu klasy MAXI.

Miasto na czwarty elektrobus przygotował sumę 2.745.360,00 PLN brutto / 2.232.000 PLN netto.

Z tą wyceną nieznacznie minęła się oferta firmy Solaris Bus & Coach, która za model Nowe Urbino 12 electric zaproponowała sumę 2.933.550 PLN brutto / 2.385.000 PLN netto. Do tego wielkopolski producent dodaje gwarancję całopojazdową na okres 48 miesięcy oraz gwarancję na baterie trakcyjne – na 6 lat.

Wielkopolska firma zaproponowała termin realizacji zamówienia zgodny z SIWZ, czyli 10 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Unijne wsparcie

Zakup Solarisów został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu pod nazwą „Rozwój zrównoważonego transportu zbiorowego poprzez poprawę efektywności energetycznej, wdrażanie technologii niskoemisyjnej we Włocławku, w ramach BIT–CITY II – etap I”.

Obecne zamówienie również zyskało dofinansowanie unijne i jest realizowane w ramach drugiego etapu tego samego projektu.

W ramach obecnego postępowania przetargowego wykonawca będzie miał również obowiązek dostarczenia jednej ładowarki zajezdniowej dwufunkcyjnej o zakresie mocy 35-40 KW, oraz zapewnienie maksimum naładowania autobusu, za pomocą ładowarki, w okresie nocnym od rozładowania pełnego w czasie nie dłuższym niż 6 godzin, a także udzielenie autoryzacji na obsługę i naprawy dostarczonego autobusu elektrycznego.

Trochę techniki

Nadwozie autobusu elektrycznego dla Włocławka ma mieć długość od 11,5 do 12 m i wysokość max. 3,45 m. Silnik ma być centralny lub umieszczony w osi napędowej, o mocy szczytowej min. 170 kW, chłodzony cieczą, o momencie obrotowym nie niższym niż 1110 Nm. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy.

Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w całym okresie gwarancji (6 lat) pojemność energetyczną na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej). W przypadku nie zachowania wymaganego minimalnego poziomu pojemności energetycznej wykonawca zobowiązany będzie w okresie gwarancji do ich wymiany na nowe. Ładowanie pojazdu ma odbywać się w dwojaki sposób: poprzez wtyczkę plug-in oraz pantograf. Moc ładowania przez urządzenie pantografowe ma być dostosowana do baterii trakcyjnych o dużej mocy ładowania typu „High Power”, tj. w zakresie 200-400 kW.

Komentarze