TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Wilno buduje swój własny trolejbus
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 14.12.2011 20:33:54 6 komentarzy
Wilno buduje swój własny trolejbus

W listopadzie br. miejska spółka Vilniaus Troleibusai zaprezentowała pierwszy trolejbus zmontowany na terenie firmy na bazie autobus miejskiego MAZ 203 o nazwie Amber. Zdaniem przedstawicieli przewoźnika niskopodłogowy trolejbus został zmontowany w ciągu dwóch miesięcy. Kolejne mają powstawać już znacznie krócej –w ciągu nawet 15 dni. Ich koszt ma nie przekroczyć poziomu 209 000 EUR ((720.000 litewskich litów). Jak na 12-metrowy pojazd z asynchronicznym silnikiem trakcyjnym o 100% niskiej podłodze i alternatywnym zasilaniu to bardzo dobra cena. –„To jest ok. 30-50 procent mniej niż porównywalne trolejbusy oferowane przez zagranicznych producentów' –podkreślał podczas oficjalnej prezentacji Ambera burmistrz Wilna, Arturas Zuokas. Zdaniem miejskiej spółki udane testy pierwszego egzemplarza daje nadzieję na szybką i w miarę tanią wymianę floty przewoźnika. Według Vidmantas Romualdas Striska, dyrektora generalnego Vilniaus Troleibusai ważną zaletą Ambera jest fakt, że zużywa on o 10-15 procent mniej energii niż porównywalne trolejbusy z napędem czeskiej Skody, które obecnie dominują w krajobrazie miasta. Dodatkowo może on podróżować do 1 kilometra bez kontaktu z napowietrzną linią elektryczną, a jego pojemność wynosi 100 pasażerów Pojazd jest wyposażony w monitoring oraz system do liczenia pasażerów. Co warto podkreślić - Amber to prawdziwie międzynarodowy projekt. Oprócz Litwy to dzieło producentów komponentów z Białorusi (pojazd bazowy), Czech, Polski (silnik elektryczny - Medcom, fotele –Ster) i Niemiec (mosty napędowe, opony, oświetlenie). Podobno komponenty sterowania powstają także na Ukrainie. To naprawdę ciekawy skład.

Aktualnie spółka Vilniaus Troleibusai posiada flotę 312 trolejbusów, w tym 45 szt. ma mniej niż pięć lat. Średni wiek taboru to ok. 15 lat. Szacuje się, że jeśli spółka będzie wprowadzała 20 nowych Amberów rocznie, trolejbusowa flota osiągnie efektywny wiek w ciągu 10-12 lat. Takie są ambitne plany, czy to się uda? –zobaczymy. Na razie do końca stycznia 2012 r. na ulicach Wilna mają jeździć dwa takie trolejbusy.

Oczywiście z całym szacunkiem dla Vilniaus Troleibusai i Ambera, ale pierwszy tego typu trolejbus powstał w Lublinie w 2009 r. Identycznie jak w Wilnie pojazd jego bazę stanowił białoruski autobus niskopodłogowy MAZ 203, a lubelscy mechanicy zamontowali w nim polskie elementy napędu i sterowania z firmy Medcom. Wówczas prototypowy model trolejbusu kosztował ok. 1 mln zł, ale w seryjnej produkcji miał być zdecydowanie tańszy. To on był faworytem do kontraktu na zakup 30 nowych trolejbusów MPK Lublin. Z nie do końca jasnych powodów jego oferta nie pojawiła się jednak w przetargu i ostatecznie ten projekt upadł. Teraz identyczna konstrukcja objawiła się w Wilnie. Warto pamiętać, że pomysłodawcą i „ojcem”projektu był nieodżałowany śp. Czesław Rydecki, którego wypowiedź na temat trolejbusu Medcom-MAZ można obejrzeć tutaj.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Wolno
trolejbus
Medcom
  • JP – 15.12.2011

    Medcom nie produkuje silników elektrycznych tylko napędy i sterowniki.

  • nick – 15.12.2011

    Jechałem dziś tym lubelskim mazem ze zdjęcia. Wszystko w środku trzęsie się i skrzypi jakby za chwilę miało się rozlecieć. Dobrze, że z tego projektu nic nie wyszło a MPK i MZK Lublin kupują nowe trolejbusy marki Solaris. A Wilno postawiło na złego konia...

  • axel – 18.12.2011

    Trolejbus na bazie białoruskiego nadwozia TO ZŁOM. W Lublinie jeździ taki tylko 1 i bardzo dobrze, że nie więcej. Nowe Solarisy Trollino wyglądają i sprawują się o niebo lepiej, nie wspominajać już o komforcie jazdy

  • Piotr – 21.12.2011

    Warto wspomnieć, że te 45 trolejbusów w Wilnie, które mają mniej niż 5 lat, to właśnie Solarisy Trollino.

  • Mika – 21.12.2011

    Ale te nie do końca jasne powody to ultimatum Solarisa w stosunku do Medcomu. Jeżeli sprzeda Lublinowi napędy to on nie będzie kupował do swoich tramwajów,co do których jest gwarancja większego zbytu. Tak się załatwia konkurencje w zarodku.

  • SW – 27.01.2012

    Powyższy artykułwywołał dużą konsternacje ... w firmie MEDCOM. Niktr tam nie słyszał o dostawie napędu do Wilna...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....