Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiedeń wprowadza obowiązkowego asystenta skrętu. Bez autobusów

infobus
07.04.2020 15:00
0 Komentarzy

Miasto Wiedeń wprowadza obowiązkowego asystenta skrętu dla ciężarówek powyżej 7,5 tony.

Nowe rozporządzenie nie dotyczy autobusów, które mają lepszą widoczność dzięki dużym oknom i przezroczystym drzwiom. Wykluczone są również transporty specjalne, ponieważ są one dobrze zabezpieczone.

Nowe rozporządzenie wchodzi w życie w kwietniu, ale policja rozpocznie kontrole dopiero po okresie przejściowym od stycznia 2021 roku.

Od 7,5 tony

Ciężarówki powyżej 7,5 tony bez asystenta skrętu nie będą mogły poruszać się po Wiedniu, a w szczególności skręcać w prawo. Wiedeń z wyprzedzeniem wprowadza środki, które będą miały zastosowanie odpowiednio w całej UE od 2022 r. dla nowych pojazdów, a od 2024 r. dla pojazdów nowo rejestrowanych. Obowiązek dotyczy wszystkich pojazdów powyżej 7,5 tony w całym mieście, z wyjątkiem autostrad.

Policja wiedeńska rozpocznie kontrole i egzekwowanie kar dopiero od 1 stycznia 2021 r. Do tego czasu trwa okres przejściowy.

-„Oczywiście ciężarówki, które tylko przejeżdżają przez autostradę, nie są objęte rozporządzeniem. Ze statystyk wiemy, że najcięższe lub najbardziej śmiertelne wypadki zdarzają się, gdy skręcamy w prawo” – wyjaśnia Birgit Hebein, członek zarządu miasta ds. transportu miejskiego.

Śmieciarki z asystentem

Rozporządzenie ma jednak zastosowanie do pojazdów miejskiego przedsiębiorstwa oczyszczania, w których obecnie testowanych jest dziewięć różnych systemów. Nie ustalono jeszcze, który z asystentów skrętu będzie faktycznie stosowany.

Rozporządzenie określa również parametry, które musi spełniać asystent skrętu. Nie wystarczy tylko system z kamerą i monitorem, ale musi on dysponować sygnałami optycznymi lub akustycznymi, takimi jak światło ostrzegawcze lub sygnał dźwiękowy.

Tragiczny wypadek

Debata na temat wprowadzenia obowiązkowego asystenta skrętu w Wiedniu została wywołana przez wypadek, w wyniku którego w styczniu 2019 r. zmarł 9-letni chłopiec. Został śmiertelnie potrącony na przejściu dla pieszych przez skręcającą ciężarówkę.

Według ekspertów elektroniczne systemy wsparcia zmniejszają prawdopodobieństwo wypadku przy skręcie w prawo o 40 procent. Piesi i rowerzyści, zwłaszcza w pobliżu większych pojazdów, muszą jednak zachować ostrożność.

Komentarze