TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Wejście hybrydy Mercedesa
DAIMLER BUS - Opublikowano: 29.04.2009 21:50:06 12 komentarzy
Wejście hybrydy Mercedesa

Ponad 250 klientów z 15 krajów miało w ostatnim czasie okazję po raz pierwszy przetestować przegubowy autobus Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid. Eksperci z europejskiej branży komunikacyjnej docenili niektóre cechy 18-metrowego autobusu z napędem hybrydowym, w tym możliwość całkowicie bezemisyjnej jazdy na niektórych odcinkach trasy, cichy, nie powodujący szarpnięć układ napędowy, unikalną koncepcję obejmującą m.in. 4 silniki elektryczne umieszczone w piastach kół, a także zastosowanie największego w pojeździe drogowym akumulatora litowo-jonowego. Przechowuje on energię z generatora prądu oraz energię elektryczną odzyskaną przez rekuperację w trakcie hamowania.

Dzięki temu, autobus Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid charakteryzuje się zmniejszonym o 30% zużyciem paliwa, a także znacząco obniżoną emisją dwutlenku węgla. Nowy autobus hybrydowy przeszedł w ostatnich miesiącach długotrwałe testy praktyczne, w tym kilkutygodniowe badania w trudnych warunkach zimowych na kole podbiegunowym. Pierwsze seryjne egzemplarze zostaną dostarczone do klientów przed końcem 2009 r. Biorąc pod uwagę poparcie dla technologii hybrydowych, analitycy określają zapotrzebowanie na tego typu autobusy w Europie Zachodniej na co najmniej 300 sztuk rocznie, co pozwoli znacząco ograniczyć zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla i innych składników spalin w miastach. W Ameryce Północnej, należąca do koncernu Daimler firma Orion sprzedała już 1700 autobusów z napędem hybrydowym, które przechodzą regularną eksploatację w miastach. Dzięki temu, Daimler jest światowym liderem w zakresie napędów hybrydowych w pojazdach użytkowych.

Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid

Autobus Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid wyposażono w bardzo zaawansowany technicznie, szeregowy układ hybrydowy, który umożliwia bezemisyjną jazdę na niektórych odcinkach trasy, przy wykorzystaniu jedynie energii pochodzącej z akumulatorów. Tego typu układ napędowy zamontowano w przegubowym autobusie Mercedes-Benz Citaro G, przy czym napęd przekazywany jest na oś środkową i tylną, w których zamontowano elektryczne silniki w piastach kół. To rozwiązanie czyni autobus Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid wyjątkowym w swojej klasie.

Silnik Diesla w szeregowym systemie hybrydowym nie pełni funkcji podstawowej jednostki napędowej, lecz zasila generator prądu, który wytwarza potrzebną energię. Jest ona przechowywana w bezobsługowych akumulatorach litowo-jonowych, zamontowanych na dachu. Akumulatory są zasilane nie tylko przez generator, ale także energią odzyskiwaną przez rekuperację podczas hamowania. Uzyskiwana np. podczas zbliżania się do przystanków lub świateł ulicznych energia jest wykorzystywana zarówno do zasilania pojazdu podczas postoju, jak i ruszania. Oznacza to, że autobus może być okresowo zasilany wyłącznie energią elektryczną, a więc praktycznie bez emisji spalin i przy znacznym ograniczeniu poziomu hałasu. Ma to szczególne znaczenie podczas postojów oraz przyspieszania.

Napęd na dwie osie

W autobusie Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid napęd jest przenoszony na koła osi środkowej i tylnej, gdzie w piastach zamontowano cztery silniki elektryczne. Nawet w trudnych warunkach eksploatacyjnych, łączna moc silników wynosząca 320 kW jest wystarczająca do napędzania przegubowego autobusu. Niewielkie rozmiary to jedna z podstawowych zalet szeregowego hybrydowego układu napędowego. W miejsce dużego, 12-litrowego, 6-cylindrowego silnika Diesla montowanego standardowo w przegubowym Citaro, zastosowano znacznie mniejszą, 4-cylindrową jednostkę o pojemności 4,8 litra. Tym samym, masa silnika Diesla zmniejszyła się z ok. 1000 do ok. 450 kg.

Litowo-jonowy akumulator zastosowany w Citaro G BlueTec Hybrid stanowi klasę samą dla siebie. System akumulatorów zapewnia moc 180 kW i jest stosunkowo lekki (350 kg). Podstawowymi zaletami w stosunku do standardowych akumulatorów są: większa gęstość energetyczna w połączeniu z większą pojemnością i niższą masą.

Zmiany zachodzące w przemyśle motoryzacyjnym powodują wzrost zainteresowania czystymi ekologicznie, wydajnymi i ekonomicznymi pojazdami. Według zapowiedzi analityków, w ciągu najbliższej dekady, wartość rynku litowo-jonowych akumulatorów dużej mocy powinien przekroczyć granicę 10 miliardów euro, a rynku materiałów do akumulatorów –4 miliardy euro. Niemiecki rząd przewiduje, że tylko w tym kraju do 2020 r. po ulicach będzie się poruszać co najmniej 1 milion samochodów zasilanych elektrycznie.

40 lat autobusów hybrydowych Daimler

Dzięki autobusom hybrydowym Orion w Ameryce Północnej, Mercedes-Benz w Europie i Mitsubishi Fuso w Azji, Daimler dysponuje nie tylko najdłuższymi, ale i najbogatszymi doświadczeniami w dziedzinie napędów alternatywnych dla pojazdów użytkowych. Nowe autobusy Citaro z napędem hybrydowym stanowią znaczący krok w kierunku ekonomicznych, bezemisyjnych pojazdów. Pomimo oszczędności w zużyciu paliwa, sięgających nawet 30%, ta skomplikowana technologia mimo wszystko wymaga znacznych inwestycji. Wsparcie ze strony polityków i sektora publicznego w formie dotacji jest niezbędne, aby ta –droższa o 1/3 od klasycznej –technologia napędowa trafiła do produkcji wielkoseryjnej i tym samym stała się opłacalna zarówno dla przewoźników, jak i producentów. –Również coraz więcej polskich firm interesuje się technologią hybrydową i dlatego w jak najszybszym terminie chcielibyśmy sprowadzić hybrydowe Citaro do kraju i przetestować je w naszych warunkach –zapowiada Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedaży autobusów miejskich w EvoBus Polska.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
hybryda
Mercedes
Daimler
EvoBus
  • JP – 29.04.2009

    Jeśli hybrydowy solaris z bardziej typowymi rozwiązaniami kosztuje 1,6 mln zł, to ciekawe ile kosztuje mercedes z silnikami synchronicznymi i akumulatorami litowo-jonowymi? 3 mln?

  • AK – 30.04.2009

    producent podaje, ze cana ma byc wyzsza o 1/3 od normalnego przegubu. Przyjmujac np. cene Citargo G dla Wroclawia - 1 141532 zl netto - wychodzi nam ze wersja Hybrid powinna kosztowac ok. 1 500 000 / 1 600 000 zl netto. Czy tak bedzie? Zobaczymy.

  • krz – 30.04.2009

    Citaro to hybryda szeregowa a Urbino szeregowo - równoległa. Hybryda szeregowa powinna być tańsza bo jest prostsza. Gdyby Solaris wypuścił szeregową to byłby konkurencyjny cenowo.

  • Maciek – 05.05.2009

    z tego co pamiętam, prezes Solarisa, pan Krzysztof Olszewski, w wywiadzie opublikowanym na tym portalu, mówił, że pracują nad nową generacją hybrydy.

  • Heniu – 06.05.2009

    "że pracują nad nową generacją hybrydy." ha ha ha -znaczy się ich dział zkupów pracuje nad kontraktem na zakup napędu. Przecież oni diesla swojego nie mają co dopiero hybryda! Co im sprzedają to zamontują - to wszystko nad czym mogą pracować :-)

  • RS – 06.05.2009

    Heniu długo nad tym myslałes? Wskaż proszę producenta jakichkolwiek pojazdów, który składa je z tylko i wyłącznie przez siebie wyprodukowanych komponentów...

  • x – 07.05.2009

    Własne jednostki napędowe ma wiele firm produkujących autobusy, również mają własne osie portalowe przednie, też własne pulpity itd. itp. Także jak widać wiele głównych elementów można samemu produkować.

  • Heniu – 07.05.2009

    Volvo, Mercedes, Man, Scania ??? I nie wyjeżdzaj mi tu z tekstem że szyby kupują od Pilinkton-a, a klaimatyzację od Sutrak-a. Chodzi o silnik, skrzynię, osie itd. Solarid jest to liderem - nawet hamulce ma swoje - buhahahahahaha. Cieniaku!!

  • straphan – 07.05.2009

    @Heniu: mozesz sobie stawiac dowolne kryteria odnosnie tego, kto jest "prawdziwym" producentem autobusow, kto montownia, itp. itd. Faktem jest, ze z fabryki Solarisa wyjezdza obecnie okolo 1000 autobusow rocznie. Wiec cokolwiek robia, chyba robia to calkiem dobrze...

  • xar – 08.05.2009

    Wedle logiki Henia, Solaris to zwykła montownia a Jelcz był prawdziwym producentem, gdyż stosował osie własnej produkcji.

  • Heniu – 08.05.2009

    Oczywiście że był. W możesz mówić co chcesz - to były (są) całkiem dobre autobusy - modele z lat 80-tych były oczywiście przestarzałe, ale ostanie były moim zdaniem spokojnie porównywalne z Solarkami. Jelcz dużo podpatrzył u Volvo (w sumie 1 szt Volvo była wyprodukowana w Jelczu) i systematycznie wprowadzał zupełnie przyzwoite rozwiązania. A Solaris - mów co chcesz ale to montownia jak cholera. Mówisz, że Solaris produkuje 1000 rocznie. OK. Poczekajmy jeszcze 2 lata... I dużo większy szacunek mam dla np. dla Autosan-a niż do Solarisa - powiesz: też montownia. tak. A jednak trochę inna...

  • xar – 09.05.2009

    Faktycznie Autosan jest trochę inną montownią niż Solaris. Mniej rentowną i w przypadku pewnych modeli, mającą większy wkład obcy w ich produkcji (Solina, Wetlina). Niestety po tragicznej śmierci Jelcza, trzeba było znaleźć nowego krajowego wroga.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....