Warszawa: Robimy wszystko, aby komunikacja miejska była bezpieczna

infobus
26.06.2020 15:00
0 Komentarzy

Warszawa wystąpiła dopremiera o zmianę przepisów, które umożliwią przeprowadzanie testów na obecnośćśrodków odurzających wśród pracowników.

Zgodnie z przepisaminasze służby nie mają prawa kontrolować w tym zakresie kierowców. W związku ztym występujemy z pismem do pana premiera z sugestią zmiany przepisów w randzeustawowej, które by umożliwiły przewoźnikom takie kontrole. Pismo zostanienajpewniej jeszcze dziś skierowane do pana premiera – zapowiedział RobertSoszyński, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

To reakcja miasta na niepotwierdzone doniesienia mediów ws.okoliczności wypadku na moście Grota-Roweckiego. Podały one, że kierowcaautobusu miał być pod wpływem środków odurzających.

-„Mam nadzieję, że tainformacja się nie potwierdzi. Ale właśnie chcąc zapobiec takim sytuacjom,zwracamy się do premiera – zaznaczył Soszyński. Złożył też wyrazywspółczucia bliskim ofiary wypadku.

Jak podkreślił zastępca prezydenta Trzaskowskiego, zupełnieinne możliwości miasto ma ws. kontroli spożycia alkoholu u kierowców. Powtórzyłteż, że miasto będzie współpracować z prokuraturą, by okoliczności wypadkuzostały wyjaśnione.

-„ZTM zlecił kontrole wzajezdniach firmy Arriva Polska, do której należał autobus, który uległwypadkowi. – Dziś pracownicy ZTM są w trzech zajezdniach firmy Arriva, gdzie natyle, na ile pozwalają przepisy, dokonają kontroli procedur dotyczącychpojazdów i pracowników – potwierdziła Katarzyna Strzegomska, zastępcadyrektora ZTM.

Bezpieczeństwo istandardy

Zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu wszystkim pasażeromWarszawskiego Transportu Publicznego jest naszym obowiązkiem i priorytetem.Dlatego cały czas podnoszone są standardy i zwiększane są wymagania dlaprzewoźników.

Najnowsze pojazdy, a do takich zaliczyć należy autobusySolaris Urbino 18 CNG są wyposażone w stały monitoring wnętrza i otoczeniapojazdu, system lokalizacji, zliczania pasażerów, łączność alarmową kierowcyoraz gromadzą wszelkie możliwe dane o ruchu pojazdu czy temperaturze wewnątrz.Na wyposażeniu autobusu jest również alkomat, który nie pozwoli na uruchomieniesilnika przed wyjazdem z zajezdni, po dłuższym postoju czy po zmianieprowadzącego, jeżeli kierowca nie wykona testu.

Codziennekontrolowanie trzeźwości

Trzeźwość kierowców sprawdzana jest każdego dnia. W styczniu2020 roku tylko pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego i Miejskich ZakładówAutobusowych przeprowadzili 5341 kontroli, a w całym 2019 roku – ponad 67tysięcy.

W umowach pomiędzy Zarządem Transportu Miejskiego aoperatorami jest zapis umożliwiający kontrolę kierowców w przypadkupodejrzenia, że są pod wpływem alkoholu czy środków odurzających. W takichsytuacjach na miejsce wysyłany jest nadzór ruchu oraz, w razie wątpliwości,wzywana jest policja. W każdej chwili, czy to podczas kursowania, czy wzajezdni, mamy także możliwość kontroli pojazdu i jego dokumentów, np. podkątem wszystkich niezbędnych badań.

Certyfikowane pojazdy

Każdy z pojazdów musi uzyskać certyfikat ZTM. Podczascertyfikacji sprawdzane jest funkcjonowanie wszystkich systemów, ale równieżdziałanie klimatyzacji czy biletomatu. Ponadto weryfikowani są kierowcy.Zgodnie z umową każdy z nich musi znać język polski przynajmniej na poziomieśredniozaawansowanym (poziom B1), dzięki czemu może udzielić informacjipasażerowi lub przekazać pełne informacje o zdarzeniu. Muszą znać układkomunikacyjny oraz topografię Warszawy i okolic, a także przepisy porządkowe itaryfowe. Przewoźnik odpowiada za to, aby kierowcy posiadali państwoweuprawnienia i badania niezbędne do prowadzenia pojazdów.

Poza Miejskimi Zakładami Autobusowymi (75 proc. przewozów)warszawiaków wozi pięć firm przewozowych (25 proc. przewozów). Przewoźnicy sąwybierani w przetargu nieograniczonym. Zostały tu ściśle określone wymaganiadotyczące oferowanego taboru, dotyczące np. ekologii, klimatyzacji czywyposażenia. Poza systemem zliczania pasażerów czy monitoringu wymogiem jestrównież system kontroli dostępu do pojazdu, czyli alkomat. Od listopada 2016jest to wymóg w każdym ogłaszanym przetargu na obsługę warszawskich linii.Każda z ofert musiała spełniać te kryteria, a przy wyborze najlepszej z nichniemal  równie ważna co cena byłozastosowanie alternatywnego, ekologicznego źródła zasilania pojazdów. ZTM jasnookreślił też formę zatrudnienia kierowców: muszą mieć umowę o pracę.

Warszawa apeluje dopremiera

Warszawa spełnia wszelkie standardy bezpieczeństwakomunikacji miejskiej. Apelujemy do premiera o zmianę przepisów, które pozwoląwprowadzić dodatkowe środki zapobiegawcze w postaci okresowych kontroli naobecność środków odurzających.

Praca kierowcy miejskiego autobusu to ogromnaodpowiedzialność – chcemy więc, aby każdy pojedynczy przypadek nieodpowiedzialnegozachowania mógł być zidentyfikowany – zapewnia ratusz.

Spada liczba zdarzeń

W stosunku do 2018 roku liczba wypadków zmalała o 35 proc.Wszystkich zdarzeń (wypadków i kolizji) było o 38 proc. mniej.

Kierowcy autobusów miejskich i motorniczy spowodowali 29wypadków (to mniej o 22 proc. niż rok wcześniej), w których obrażenia doznało59 osób. Sprawcami wypadków z udziałem komunikacji miejskiej są jednak głównieinni uczestnicy ruchu. Odpowiadają oni za 70 proc. wszystkich wypadków.

W 2019 roku odnotowano 100 wypadków i 49 kolizji z udziałempojazdów komunikacji miejskiej (w takich sytuacjach za każdym razem na miejscewzywana jest policja). W rezultacie zginęły 3 osoby (8,6 proc. wszystkich ofiarwypadków), a rannych zostało 158 osób (15,2 proc). Autobusy w ubiegłym rokubrały udział w 76 wypadkach i 43 kolizjach, natomiast tramwaje uczestniczyły w24 wypadkach i 6 kolizjach.

Częstym zjawiskiem, które ma bezpośredni wpływ nabezpieczeństwo w pojazdach komunikacji miejskiej jest gwałtowne hamowaniewywołane przez nieprawidłowe zachowanie innych kierowców, np. zajeżdżaniedrogi. Często nie zdają sobie sprawy, co dzieje się z pasażerami pojazdówkomunikacji miejskiej (w tym osobami stojącymi, wózkami dziecięcymi) podczastego manewru. A może on prowadzić do poważnych obrażeń u niczegoniespodziewających się pasażerów.

Komentarze