TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Warszawa: przetarg ZTM-u wygrywa Mobilis!
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 17.06.2009 12:52:05 16 komentarzy
Warszawa: przetarg ZTM-u wygrywa Mobilis!

Firma Mobilis wygrała przeprowadzoną 15 czerwca br. elektroniczną aukcję na wybór prywatnego przewoźnika autobusowego. Dzięki temu są szanse, że do końca roku na warszawskie ulice wyjedzie 50 nowych autobusów. Oczywiście –jeżeli nie będzie odwołań od wyniku przetargu. Przypomnijmy, że już drugie podejście warszawskiego ZTM-u do przetargu na wieloletnią obsługę komunikacyjną autobusami 9- i 12-metrowymi. Pierwsze został unieważnione pod początku kwietnia br. Było to pierwsze postępowanie przetargowe w transporcie publicznym w Polce z wykorzystaniem aukcji elektronicznej. O szczegółach tego projektu pisaliśmy na: http://transinfo.pl/text.php?from=search&id=23965.

II podejście ZTM

W ramach przetargu rozstrzygniętego 15 czerwca br., zwycięski Mobilis zaoferował następujące stawki brutto: 6,07 zł za autobusy 12-metrowe i 5,57 zł za wozy 9-metrowe. Obniżył tym samym stawki oferowane wcześniej w formie papierowej, które wynosiły odpowiednio 6,32 zł i 5,80 zł. Dzięki temu Warszawa zaoszczędzi rocznie ok. 1 mln zł. Konkurenci Mobilisu złożyli następujące oferty:

- PKS Grodzisk Mazowiecki: 6,10 zł i 5,56 zł

- Dolnośląskie Linie Autobusowe: 6,12 zł i 5,61 zł

- PKS Chojnice: 6,32 zł i 5,79 zł

Warto podkreślić, że wszyscy pozostali oferenci również znacznie obniżyli swoje stawki w porównaniu do ofert złożonych na papierze. Jeżeli nie będzie żadnych protestów, umowa z Mobilisem zostanie podpisana już 26 czerwca br. Nowe, niskopodłogowe autobusy zostaną do ruchu wprowadzone etapami. Będą wyposażone w klimatyzację i monitoring. Nowością będą zamontowane w nich automaty do sprzedaży biletów. O tym, który z producentów ma największe szanse na wybór jego produktów, pisaliśmy już na http://infobus.pl/text.php?from=search&id=23117. Wydaje nam się, że na tym etapie Mobilis jest najbliżej zakupów autobusów marki Solaris, w tym 20 szt. Solarisów Alpino 8,6 oraz 30 szt. Solaris Urbino 12. Czy tak będzie –zobaczy już niebawem.

Generalnie jeżeli chodzi o strategię wprowadzania pojazdów do ruchu to przewoźnik ma do wyboru dwie możliwości: Wariant 1:

- 3 miesiące od daty podpisania umowy - 5 autobusów 12-metrowych (w ruchu 5),

- 4 miesiące od daty podpisania umowy - 5 autobusów 12-metrowych (w ruchu 10),

- 5 miesięcy od daty podpisania umowy - 10 autobusów 12-metrowych i 10 autobusów 9-metrowych (w ruchu 30),

- 6 miesięcy od daty podpisania umowy - 10 autobusów 12-metrowych i 10 autobusów 9-metrowych (w ruchu 50)

Wariant 2:

- 5 miesięcy od daty podpisania umowy - 10 autobusów 12-metrowych i 10 autobusów midi (w ruchu 20),

- 6 miesięcy od daty podpisania umowy - 20 autobusów 12-metrowych (w ruchu 40);

- 7 miesięcy od daty podpisania umowy - 10 autobusów 9-metrowych (w ruchu 50);

I podejście ZTM-u

Czekając na ostateczny moment podpisania nowej umowy między ZTM, a Mobilisem, przypomnijmy historię pierwszego, tegorocznego przetargu na obsługę warszawskich linii. Został on unieważniony na początku kwietnia, a aukcja elektroniczna została przeprowadzona 30 marca. Wówczas najkorzystniejsza oferta –PKS Grodzisk Maz. –przewyższyła kwotę, jaką ZTM przeznaczył na zakup usług przewozowych. ZTM zamierzał w latach 2009-2016 zapłacić za te usługi komunikacyjne maksymalnie 238,4 mln złotych brutto. W czasie półtorej godziny licytacji grodziski przewoźnik zaproponował za autobus 9-metrowy stawkę na minimalnym poziomie 1,12 zł za km (czyli ponad trzykrotnie mniej niż pierwotnie), natomiast za 12-metrowy autobus –maksymalnie podbił ofertę do poziomu 10,70 zł za km. Warto porównać te stawki z miejską spółką –MZA, które jeżdżą średnio za 6,5 zł. Dzięki temu dość sprytnemu manewrowi po przeliczeniu jednostkowych stawek to właśnie oferta PKS-u Grodzisk Maz. okazała się najkorzystniejsza, ale przewyższyła przeznaczoną kwotę na finansowanie usługi. W tej sytuacji zamawiający zdecydował o unieważnieniu postępowania i rozpisaniu nowego przetargu. Tutaj już oceniano każdą stawkę oddzielnie i nie doszło do sytuacji „średniej ważonej”z pierwszego podejścia. Najkorzystniejszą ofertę zaproponował Mobilis, którego krótką historię przedstawiamy poniżej.

Warto również podkreślić, że dzięki przetargom ZTM na obsługę linii w Warszawie w ostatnich sześciu latach udało się wprowadzić do ruchu 350 nowych autobusów miejskich (nie licząc pojazdów rezerwowych), w tym m.in.:

- 50 sztuk autobusów maxi –Scania CN270UB zakupionych w 2008 roku przez PKS Grodzisk Mazowiecki,

- 50 sztuk autobusów maxi –Scania CN270UB zakupionych w 2007 roku przez PKS Grodzisk Mazowiecki,

- 50 sztuk autobusów maxi –Solaris Urbino 12 zakupionych w 2007 roku przez MOBILIS Izabelin,

- 50 sztuk autobusów mini/midi –w tym 20 sztuk Autosanów H7-20MB Solina i 30 sztuk Jelczy M083C Libero zakupionych w 2008 roku przez MOBILIS Izabelin,

- 50 sztuk autobusów mega –MAN NG363 zakupionych w 2006-2007 roku przez ITS Michalczewski Radom,

- 50 sztuk autobusów maxi –MAN NL223 zakupionych w 2003 roku przez ITS Michalczewski Radom,

- 50 sztuk autobusów midi –Solaris Urbino 10 zakupionych w 2003 roku przez MOBILIS Izabelin.

foto. Mobilis w akcji

Mobilis w Warszawie

Mobilis –firma transportowa z siedzibą w Mościsku dysponuje na terenie warszawskiej aglomeracji dwoma zajezdniami –jedną na terenie byłych hal fabrycznych ZM Ursus i drugą –w Piasecznie. Początkowo obsługiwała bezpłatne linie w obrębie Warszawy –m.in. do Centrum Handlowego w Jankach. W 2002 r. nastąpił przełom w działalności firmy i Mobilis wygrał pierwszy przetarg ZTM-u na obsługę warszawskich linii miejskich. Wiązało się to zakupem 53 autobusów Solaris Urbinetto 10. Następnie w 2006 r. firma wygrała kolejny przetarg na obsługę kolejnych stołecznych linii, ale już z wykorzystaniem pojazdów 12-metrowych. W tym celu w 2007 r. firma zakupiła 53 egzemplarze Solaris Urbino 12. Kolejny przetarg ZTM-u na obsługę warszawskich tras przewoźnik wygrał pod koniec 2007 r. Do realizacji tego zlecenia zakupił w 2008 r. 21 autobusów Autosan Solina oraz 33 szt. Jelcz Libero. Można powiedzieć, że firma dysponuje ogromnym doświadczeniem w zakresie eksploatacji taboru o mniejszej pojemności, także wybór najlepszych pojazdów do nowego, tegorocznego kontraktu nie powinien być dla niej problemem.

Podsumowując warszawską działalność przewoźnika dodajmy, że Mobilis Warszawa obsługuje linie: 101, 103, 104, 107, 108, 110, 118, 122, 129, 132, 134, 139, 149, 157, 159, 161, 163, 164, 165, 168, 177, 178, 179, 180, 194, 196, 197, 201, 202, 203, 204, 206, 207, 208, 210, 211, 220, 305, 306, 311, 394, 410, 505, 700, 712, 713, 714, 715, 725, 729, 809, N01, N02, N41, N50, N58 i N91. Dodatkowo obsługuje linię pracowniczą oraz bezpłatną linię dla klientów CH Reduta. 1 stycznia br. Mobilis przestał obsługiwać linie hipermaketowe do Janek (teraz jeżdżą tutaj autobusy firmy L. Wnuk z Pruszkowa). Na początku roku firma również zrezygnowała z własnej trasy - \'Expressu Piaseczno\', o którym pisaliśmy na http://www.infobus.pl/text.php?id=3706&from=nxt. Autobusy należące do Mobilisu można również spotkać w Krakowie, Bydgoszczy i Toruniu.

Mobilis w innych miastach Polski

We wrześniu 2007 r. Mobilis wygrał przetarg ZDMiKP w Bydgoszczy na obsługę linii nr 69 (Osiedle Tatrzańskie - Osiedle Błonie). Do jej obsługi zakupił w 2008 r. 27 sztuk autobusów Solaris Urbino 18. W 2008 r. Mobilis przejął prywatną firmę For-Bus, świadcząca usługi na rzecz ZDMiKP na liniach 73, 81 i 92 oraz na prywatnej 302. To spowodowało wejściem do jej taboru autobusów MAN NM223 i MAN NL 283 (sprzedanych m.in. do Centrum Autobusów Używanych MAN w Sadach) oraz 7 szt. midibusów MAZ 203, które od 2 kwietnia br. –po przejęciu obsługi linii T1 –można spotkać w regularnej eksploatacji w Bydgoszczy. 

1 kwietnia 2008 r. Mobilis podpisał umowę z ZIKiT w Krakowie na obsługę trzech linii: 152 (Aleja Przyjaźni –Olszanica), 178 (Kampus UJ - Mistrzejowice) i 304 (Wieliczka - Dworzec Główny Zachód) Do ich obsługi przewoźnik zakupił 10 Solarisów Urbino 18 oraz 16 autobusów Irisbusów Citelis 12M. Wszystkie pojazdy wyposażono w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.

W tym roku Mobilis pojawił się także na ulicach Torunia. To efekt podpisanej 1 lutego br. umowy z gminą Lubicz na obsługę podmiejskich tras 101, 102, 103 i 104 (zamiast MZK Toruń). Pasażerów przewożą autobusy typu MAN SL 223 i Mercedes-Benz O405, które m.in. wcześniej obsługiwały bezpłatne linie w Warszawie.

Inwestycje Egged Transport

Zintensyfikowanie działalności przewoźniczej Mobilis w Polsce nastąpiło dzięki przejęciu w 2007 r. polskiej spółki, należącej do Egeniusza Szymonika przez izraelski koncern transportowy Egged. Podobno suma transakcji opiewała na sumę 4 mln zł. Egged Holding to międzynarodowe ramię Egged, która jest izraelską firmą o strukturze spółdzielni, założoną w 1933 roku. Egged jest największą firmą transportu autobusowego w Izraelu. Kontroluje ponad 60 proc. rynku w tym kraju. Jednocześnie jest piątym największym przewoźnikiem autobusowym na świecie. Posiada flotę 3,5 tys. autobusów i przewozi codziennie 1 mln pasażerów. Zatrudnia blisko 6200 pracowników. Roczne przychody spółek działających w Izraelu wynoszą 500 mln euro. Egged realizuje strategię rozwoju, której celem jest uzyskanie pozycji jednego z najważniejszych graczy na międzynarodowym rynku transportu. Polska zajmuje w tej strategii jedno z najważniejszych miejsc, ze względu chociażby na potencjał rozwoju i kluczowe położenie w Europie. Pierwszą inwestycją Egged w Polsce było nabycie spółki Mobilis, która jest obecnie największym prywatnym operatorem w branży autobusowego miejskiego transportu publicznego w Polsce. Mobilis zarządza około 150 autobusami na terenie aglomeracji warszawskiej oraz 80 autobusami w Bydgoszczy, Krakowie i Toruniu. W dwa lata flota spółki wzrosła o 300 proc. W marcu br. koncern przejął 51% udziałów PKS Mrągowo –to pierwszy krok koncernu poza komunikację miejską w Polsce. Podczas oficjalnego przejęcia udziałów w spółce Gideon Mizrahi, przewodniczący Egged powiedział: „Cieszymy się, że polski Skarb Państwa wybrał Egged na inwestora PKS Mrągowo. Wiążemy z tą firmą oraz polskim rynkiem transportu publicznego dalekosiężne plany rozwoju. Będziemy dążyć do umocnienia potencjału PKS Mrągowo, wypełnienia swoich zobowiązań jako inwestora branżowego oraz zapewnienia stabilności i rozwoju zawodowego pracowników spółki. To nasza druga inwestycja w Polsce, po firmie Mobilis, ale liczymy na to, że nie będzie to inwestycja ostatnia i będziemy kontynuować owocną współpracę z polskimi władzami. Mamy nadzieję, że zarówno w naszych stosunkach ze Skarbem Państwa jak i z pracownikami PKS Mrągowo (którzy będą również udziałowcami spółki) panować będzie duch współpracy. Jestem przekonany, że wspólne wysiłki, wsparcie know how Egged, oraz planowany program inwestycyjny, pozwolą nowej, sprywatyzowanej firmie osiągnąć jej ambitne cele”–zapowiedział Gideon Mizrahi.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Mobilis
ZTM
Warszawa
przetarg
  • Jaro44566 – 17.06.2009

    i znowu Solaris w Warszawie niestety

  • InflanckA – 17.06.2009

    Moim zdaniem ten Solaris wcale nie jest taki przesadzony. Popatrz, ze w kategorii 12 m siostrzany Warbus kupowal ostatnio Solbusy, a sam Mobilis - Irisbusy. W kategorii 9 m decydowano sie na Jelcze (Mobilis) i MAZy (Warbus). Natomiast ja osobicie - mimo niegdys sceptycznego nastawienia - odnosze wrazenie, ze dla pasazerow Solaris bylby najlepszym wyborem...

  • Azu – 18.06.2009

    Zakup Irisbusów w Krakowie był zdaje się podyktowany krótkim terminem dostaw - Solaris mający pełen koszyk zamówień nie wyprodukowałby w terminie pojazdów. I tak nie zdążyli.

  • BKV – 18.06.2009

    @InflanckA: Jescze moze byc ukrainski Bogdan http://s41.radikal.ru/i092/0906/26/2da5c01bdbf1.jpg

  • dobry – 18.06.2009

    A może jednak jednak pozwolić rozkręcić innemu polskiemu producentowi- solbusowi?

  • AntyWspólnyRynek – 19.06.2009

    Kupować polskie. Tym razem chętnie widziałbym Solbusa w Wawie, ale Solar tyż dobry, byle nie import!

  • BKV – 19.06.2009

    @AntyWspólnyRynek Niemcam - niemeckie, wlocham - wlockie, urkaincam - ukrainske e temu podobnie... Gdy racja?

  • straphan – 19.06.2009

    @AntyWspolnyRynek: czyli: dotacje UE na projekty komunikacji miejskiej sa cacy, wspolny rynek europejski juz nie jest cacy? Mmm, ten slodki zapach hipokryzji...

  • AntyWspólnyRynek – 19.06.2009

    Nie chcę żadnych dotacji. Wolę być biedniejszy, ale na swoim (i dochodzić do wszystkeigo samemu), niż brać od innych i potem musieć się płaszczyć! Więc z hipokryzją to pomyliłeś adresy przyjacielu. Uderz w stół a nożyce, wychowane na neoliberalnym pitu pitu i nie widzące żadnej alternatywy zaraz się odezwą. Zobaczymy jak będziecie śpiewać jak nam rząd Niemicki do spóły z DB zablokuje budowę szybkiej kolei.

  • Locutus – 20.06.2009

    W Krakowie niedawno Mobilis dostal takze (bez przetargu) obsluge nowo utworzonej linii 104...

  • Piotr – 20.06.2009

    AntyWspólnyRynek - Gratuluje, wlasnie chcesz zwolnic w Polsce kilka tysiecy osob. Fabryki Man, Scania, Volvo eksportuja przeszlo 90% produkcji, Solaris i Kapena tez wiekszosc, wiec mniemam ze znajdziesz nowa prace dla pracownikow tych fabryk, bo w Polsce wiecej autobusow sie produkuje, niz kupuje.

  • AntyWspólnyRynek – 22.06.2009

    Drogi Piotrze co do fabryk obcych koncernów to radość z ich posiadania w Polsce jest naprawdę dziecinadą. Jeśli poprawią się u nas warunki bytowe (a przcież docelowo chyba o to chodzi) i wzrosną płace to fabryczki te przeniosą się gdzieś dalej na wschód. A jeśli się nie poprawią to będziemy co najwyżej odstawiać dla nich montażyk na liniach i tyle. Oczywiście, że samo zniesienie wolnego handlu nie jest rozwiązaniem! To wymaga głębszych zmian systemowych. Wierz mi, że nasz rynek ma wystarczającą pojemność żeby utrzymać przynajmniej kilku krajowych producentów (i Solraisa i Kapenę i Solubusa i innych) Wystarczy sobie przypomnieć Niemcy czy Francję jeszcze chociażby z lat 60. albo 70. - czy jakiś krajowy producent tam narzekał na brak zbytu? Czy wówczas, choć były pewne ograniczenia w imporcie (a co za tym idzie i w eksporcie naturalnie) produkcja takich i innych pojazdów nie rozwijała się? Przeciwnie. i dzięki temu ich producenci są dziś potentatami bo mieli szansę się rozwinąć, nasi mają gorzej bo tych lat nie mieli a teraz muszą konkurować ze starymi wyjadaczmi. To sprawiedliwe?!

  • M11 – 23.06.2009

    @Anty - a teraz się zastanów co Solaris, Kapena etc. wstawi za jednostkę napędową, jaką skrzynie biegów... Bo o ile dobrze pamiętam to raczej NIE dysponujemy żadnym logicznym silnikiem produkcji krajowej, o automatycznej skrzyni biegów nie wspominając. Importujemy też setki czy nawet tysiące innych komponentów potrzebnych do produkcji autobusu. Więc trzeba je importować! Zamknijmy granice przed wspólnym rynkiem i utopmy się we własnym g...

  • ultras – 11.07.2009

    Wygrywają przetargi , kupują nowe wozy a kasy dla ludzi nie mają , aby im godziwie płacić . Kierowcy w Warszawie są z łapanki , a starzy doświadczeni odchodzą bo za 2tys zł miesiecznie ... (szkoda pisać)z tego co wiem to Solidarność ogłosiła spór zbiorowy ,mają wiele postulatów związanych z warunkami pracy i płacy...nie mówiąc już o warunkach BHP...bo wszystkie zajezdnie to powinny być przez PIP zamknięte.

  • EX driver lopias – 10.09.2009

    Koledzy, o mobilisie należy wspomnieć dwa fakty. Pierwszy to ten że piaseczna wbrew temu co napisano w powyższym tekscie to już nie ma pół roku. Drugi to ten że mobilis już w tej chwili nie ma gdzie tych autobusów trzymać.

  • 1981 – 30.07.2015

    Przetarg dostali ciekawe jakim cudem?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....