Warszawa i pierwsza w Polsce dwupoziomowa zajezdnia autobusowa

infobus
22.01.2015 12:58
0 Komentarzy

W 2018 r. powstanie dwupoziomowa zajezdnia dla warszawskich autobusów. Poza obiektem przy ul. Redutowej ma powstać też nowa zajezdnia na Białołęce oraz centrala Nadzoru Ruchu. Stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe same sfinansują te projekty, częściowo z oszczędności uzyskanych dzięki niskim cenom paliw. ??Zajezdnia przy ulicy Redutowej jest teraz wyłączona z ruchu, obecnie prowadzony jest przetarg na dokumentację techniczną zupełnie nowego zakładu. Chcemy, żeby w roku 2018 ta zajezdnia zaczęła działać??zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adam Stawicki, rzecznik prasowy Miejskich Zakładów Autobusowych. Nowa zajezdnia przy ul. Redutowej na warszawskiej Woli ma być pierwszym w kraju dwupoziomowym obiektem tego typu. Stary budynek powstał w 1964 r., jednak dzisiaj nie jest już wykorzystywany. MZA planuje także budowę zupełnie nowej zajezdni na Białołęce. Ma ona obsługiwać północną część stolicy. Kolejna planowana inwestycja to modernizacja lub budowa całkowicie nowej Centrali Nadzoru Ruchu. Te są jednak na razie tylko plany i nie wiadomo, kiedy inwestycje zostaną zrealizowane. Stawicki dodaje, że na razie nawet w przypadku inwestycji przy ul. Redutowej nie można mówić o kosztach. ??W momencie, kiedy będziemy dochodzili do szczegółów, czyli do przetargów na budowę Redutowej i innych inwestycji, będziemy znali ich wartość ?podkreśla Stawicki. ?Liczymy przede wszystkim na środki własne spółki.?

Jak na razie, 17 stycznia stołeczna spółka otworzyła oferty w postępowaniu przetargowym na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej nowej zajezdni Redutowa. Swoje propozycje złożyło osiem podmiotów:

1. Konsorcjum – Lider: Elektraprojekt S .A. Oddział w Lublinie / cena brutto: 2.889 .885,00 zł

2. Grontmij Polska, Poznań / cena brutto: 1.748.526,18 zł

3. PAS PROJEKT ARCHI STUDIO,  Nadarzyn / cena brutto: 1.968.000,00 zł

4. Konsorcjum- Lider: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne, Warszawa / cena brutto: 2.933.550,00 zł

5. Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu / cena brutto: 2.398.500 ,00 zł

6. Ferma Kresek, Poznań / cena brutto: 2.460.000 ,00 zł

7. GETINSA POLSKA, Warszawa / cena bez podatku VAT: 1.842.000, 00 zł

8. Konsorcjum – Lider: DB PROJEKT. Warszawa / cena brutto: 2.435.400 ,00 zł.

Z tego wynika, że największe szanse na wykonanie projektu rozbudowy zajezdni MZA ma poznańska firma Grontmij Polska. Miejska spółka przeznaczyła na ten cel 2.500.000,00 zł netto, czyli praktycznie wszystkie oferty (poza jedną) zmieściły się w kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. W postępowaniu zastosowano tylko jedno kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty: najniższa cena. Z kolei wymagany termin realizacji zamówienia to 18 m-cy (od udzielenia zamówienia). To oznacza, że najszybciej pod koniec 2016 r. rozpocznie się na ul. Redutowej budowa dwupoziomowego parkingu, który docelowo ma pomieścić ok. 300 pojazdów, w tym 100 elektrycznych. W obiekcie znajdą się m.in. indywidulane stacje zasilania dla elektrobusów.  W wywiadzie dla Newserii rzecznik MZA zauważa, że finansowanie inwestycji ułatwiają niskie ceny paliw, dzięki którym nieco więcej pieniędzy zostaje w kasie spółki. Stawicki zaznacza, że oszczędności nie mają wpływu na bieżące funkcjonowanie spółki, ale umożliwiają obniżenie średniej wieku taboru czy rozbudowę infrastruktury. ??My de facto przewidywaliśmy spadek ceny paliw. To nie jest dla nas całkowite zaskoczenie. Natomiast te kwoty są na pewno zauważalne i już rozplanowaliśmy, gdzie zamierzamy ulokować te oszczędności??dodaje Stawicki.

Komentarze