TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Warszawa i 15 lat niskiej podłogi
ZTM WARSZAWA - Opublikowano: 21.01.2012 15:37:19 10 komentarzy
Warszawa i 15 lat niskiej podłogi

18 stycznia minęło dokładnie 15 lat od dnia, kiedy autobusy o niskim przebiegu podłogi –Jelcze M121M –wyjechały na ulice Warszawy. Dzisiaj aż 90 proc. autobusów wyjeżdżających na warszawskie ulice w dni powszednie i 100 proc. w weekendy to pojazdy niskopodłogowe. Dzisiaj 90 proc. autobusów wyjeżdżających na warszawskie ulice w dni powszednie i 100 proc. w weekendy to pojazdy niskopodłogowe. A jeszcze 15 lat temu autobusy niskopodłogowe stanowiły zaledwie 2,1 proc. wszystkich kursujących w stolicy pojazdów. 18 stycznia minęło dokładnie 15 lat od dnia, kiedy niskowejściowe autobusy –Jelcze M121M –wyjechały na ulice Warszawy, a ich kursy zostały uwidocznione w rozkładach jazdy na przystankach autobusowych. Jelcze M121M nie były pierwszymi pojazdami o niski przebiegu podłogi w stolicy, ale styczeń 1997 roku to moment przełomowy z dwóch powodów. Przede wszystkim, w tym roku do Warszawy dotarły niskowejściowe pojazdy, kupione w ramach pierwszego dużego zamówienia na 50 autobusów. Ponadto, w styczniu 1997 roku, po raz pierwszy autobusy o niskim przebiegu podłogi zostały oznaczone w rozkładach jazdy. Pierwszym niskopodłogowym autobusem oddanym do dyspozycji warszawiaków był Neoplan N4020. Zaczął kursować w listopadzie 1994 roku na linii 175, docierającej na lotnisko. Rok później pojawiły się dwa niskopodłogowe Ikarusy 411. Przez dwa lata obsługiwały linię 700 spod Dworca Centralnego do Konstancina-Jeziorny.

18 stycznia 1997 roku na warszawskie ulice wyjechały pierwsze cztery, z 50 zamówionych, Jelcze M121M. Były to 12-metrowe autobusy, w których dwa pierwsze wejścia były bezstopniowe, a trzecie zostało poprzedzone dwoma stopniami. Jako ciekawostkę można dodać, że były to pierwsze autobusy z funkcją tzw. „przyklęku”. Pozwalało to na opuszczenie podłogi, znajdującej się na wysokości 37 cm nad jezdnią, o dodatkowe 8 cm. Obecnie jest to standard w niskopodłogowych autobusach. Jednocześnie, Jelcze były pierwszymi autobusami, w których zastosowano elektroniczne tablice wyświetlające kierunek jazdy. Wszystkie zamówione autobusy dotarły do Warszawy do połowy marca 1997 roku. Pojazdy zaczęły kursować m.in. na liniach: 101, 107, 118, 119, 127, 135, 150, 157, 170, 180, 409, 505, 511, 512 i 524.  Kursy autobusów niskopodłogowych od tego dnia były oznaczone w rozkładach jazdy, początkowo literą „n”, a następnie, tak jak obecnie, kwadracikami. Ułatwiło to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym ruchowo oraz rodzicom z małymi dziećmi. Reakcje pasażerów były bardzo pozytywne. Przede wszystkim doceniono możliwość wygodnego wsiadania i wysiadania z autobusów. Odczuły to głównie osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, mające ograniczone możliwości poruszania się, osoby starsze oraz pasażerowie z małymi dziećmi w wózkach.

Teraz aż 1388 autobusów z 1534 eksploatowanych obecnie egzemplarzy to pojazdy niskopodłogowe / niskowejściowe. Oznacza to, że ponad 90 proc. autobusów wyjeżdżających na ulice w dni powszednie i 100 proc. w weekendy to autobusy niskopodłogowe. Dla porównania, 10 lat temu było to 27,7 proc.  Najnowsze autobusy niskopodłogowe są wyposażone w klimatyzację i system monitoringu, a w części zamontowano biletomaty. W pojazdach pojawiło się także wiele udogodnień dla osób niepełnosprawnych, m.in. pochylnie ułatwiające wjazd i wyjazd wózka inwalidzkiego z pojazdu, system głosowego zapowiadania przystanków, przyciski otwierania drzwi oznaczone napisami w alfabecie Braille’a, bardziej kontrastowe oznaczenie progów drzwi i krawędzi podestów oraz duże wyświetlacze prezentujące przebieg trasy. Dodatkowo, nowoczesne autobusy są przyjazne środowisku naturalnemu. Wszystkie spełniają normy EURO 5 o dopuszczalnej emisji spalin do atmosfery. Zatroszczono się także o estetykę wnętrza autobusów. W wybranych pojazdach fotele zostały pokryte „warszawską”tapicerką, przedstawiającą kolumnę Zygmunta III Wazy oraz Stare Miasto.

Na początku stycznia br. do Warszawy dotarły cztery autobusy Solaris Urbino 18 Hybrid –pojazdy nowoczesne, ekonomiczne w eksploatacji i przyjazne dla środowiska naturalnego. Autobusy wyposażone są w trzy silniki: dwa elektryczne i jeden spalinowy. Silniki elektryczne są zasilane bateriami, przy czym proces ich ładowania bazuje na odzyskiwaniu energii z hamowania. Dzięki temu rozwiązaniu, autobusy zużywają 24 proc. paliwa mniej, jednocześnie ograniczając emisję spalin o 78 proc. Autobusy hybrydowe zostały zakupione przez Miejskie Zakłady Autobusowe w ramach tzw. „przetargu stulecia”na 168 autobusów.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Warszawa
Neoplna
Jelcz
  • Grzegorz – 26.01.2012

    Seriously, musicie zatrudnić jakiegoś speca od korekty i dawać mu artykuły do sprawdzenia przed publikowaniem ich w sieci. Składnia, styl, merytoryka leży. Aż nieprzyjemnie się to czyta.

  • andrzejh69 – 26.01.2012

    I wcześniejsze Ikarusy 412 i 417 to jaką miały podłogę? Niską na całym przebiegu! Więc dlaczego się pomija fakt ich występowania w Warszawie i nie pisze że już 16 lat jest niskiej podłogi?

  • fahrer – 28.01.2012

    I 412 i 417 były raczej niskowejściowe, niż niskopodłogowe.

  • Nie, żaden spam – 28.01.2012

    Grzegorz, jak tak chcesz innych poprawiać (a nie powiem są podstawy), to może byś jednak sam też bardziej uważał. WTF is "seriously" bro? Polacy nie gęsi...

  • Grzegorz – 29.01.2012

    O mnie się nie martw. Jestem tylko czytelnikiem i nie dostaję pieniędzy za reklamy, które tu są ani za artykuły. Nie porównuj artykułów z komentarzami, bo to nie ma sensu.

  • – 29.01.2012

    Ikarusy 411 i 417 jako jedne z pierwszych miały zupełnie płaską podłogę (LF 100%) i produkcja zaczęła się w 1994roku a do Warszawy trafiły bodaj w 1995 roku... Dziwi zatem świętowanie niskiej podłogi począwszy od Jelcza, a tylko krótka wzmianka o Ikarusie i Neoplanach

  • Kojak – 29.01.2012

    zapomniałem się podpisać wyżej

  • luc – 30.01.2012

    W naszej Stolicy, komunikacja miejska nie może nadążyć z zewnętrzną zapowiedzią głosową o numerze linii i kierunku jazdy , jak to jest w komunikacji łódzkiej. Czyli pojazdy są w niedostatecznym stopniu przyjazne dla wszystkich pasażerów. http://www.transinfo.pl/text.php?from=archive&id=43710

  • mza – 31.01.2012

    panie autorze artykułu, Jelcz nie jest niskopodłogowy! proszę zajrzeć w III lub IV drzwi.

  • Czytelnik – 31.01.2012

    @mza: Jelcz M181 jest niskopodłogowy. Proszę zajrzeć do polskiej normy.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....