TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Warszawa i 15 lat niskiej podłogi
ZTM WARSZAWA - Opublikowano: 21.01.2012 15:37:19 10 komentarzy
Warszawa i 15 lat niskiej podłogi

18 stycznia minęło dokładnie 15 lat od dnia, kiedy autobusy o niskim przebiegu podłogi –Jelcze M121M –wyjechały na ulice Warszawy. Dzisiaj aż 90 proc. autobusów wyjeżdżających na warszawskie ulice w dni powszednie i 100 proc. w weekendy to pojazdy niskopodłogowe. Dzisiaj 90 proc. autobusów wyjeżdżających na warszawskie ulice w dni powszednie i 100 proc. w weekendy to pojazdy niskopodłogowe. A jeszcze 15 lat temu autobusy niskopodłogowe stanowiły zaledwie 2,1 proc. wszystkich kursujących w stolicy pojazdów. 18 stycznia minęło dokładnie 15 lat od dnia, kiedy niskowejściowe autobusy –Jelcze M121M –wyjechały na ulice Warszawy, a ich kursy zostały uwidocznione w rozkładach jazdy na przystankach autobusowych. Jelcze M121M nie były pierwszymi pojazdami o niski przebiegu podłogi w stolicy, ale styczeń 1997 roku to moment przełomowy z dwóch powodów. Przede wszystkim, w tym roku do Warszawy dotarły niskowejściowe pojazdy, kupione w ramach pierwszego dużego zamówienia na 50 autobusów. Ponadto, w styczniu 1997 roku, po raz pierwszy autobusy o niskim przebiegu podłogi zostały oznaczone w rozkładach jazdy. Pierwszym niskopodłogowym autobusem oddanym do dyspozycji warszawiaków był Neoplan N4020. Zaczął kursować w listopadzie 1994 roku na linii 175, docierającej na lotnisko. Rok później pojawiły się dwa niskopodłogowe Ikarusy 411. Przez dwa lata obsługiwały linię 700 spod Dworca Centralnego do Konstancina-Jeziorny.

18 stycznia 1997 roku na warszawskie ulice wyjechały pierwsze cztery, z 50 zamówionych, Jelcze M121M. Były to 12-metrowe autobusy, w których dwa pierwsze wejścia były bezstopniowe, a trzecie zostało poprzedzone dwoma stopniami. Jako ciekawostkę można dodać, że były to pierwsze autobusy z funkcją tzw. „przyklęku”. Pozwalało to na opuszczenie podłogi, znajdującej się na wysokości 37 cm nad jezdnią, o dodatkowe 8 cm. Obecnie jest to standard w niskopodłogowych autobusach. Jednocześnie, Jelcze były pierwszymi autobusami, w których zastosowano elektroniczne tablice wyświetlające kierunek jazdy. Wszystkie zamówione autobusy dotarły do Warszawy do połowy marca 1997 roku. Pojazdy zaczęły kursować m.in. na liniach: 101, 107, 118, 119, 127, 135, 150, 157, 170, 180, 409, 505, 511, 512 i 524.  Kursy autobusów niskopodłogowych od tego dnia były oznaczone w rozkładach jazdy, początkowo literą „n”, a następnie, tak jak obecnie, kwadracikami. Ułatwiło to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym ruchowo oraz rodzicom z małymi dziećmi. Reakcje pasażerów były bardzo pozytywne. Przede wszystkim doceniono możliwość wygodnego wsiadania i wysiadania z autobusów. Odczuły to głównie osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, mające ograniczone możliwości poruszania się, osoby starsze oraz pasażerowie z małymi dziećmi w wózkach.

Teraz aż 1388 autobusów z 1534 eksploatowanych obecnie egzemplarzy to pojazdy niskopodłogowe / niskowejściowe. Oznacza to, że ponad 90 proc. autobusów wyjeżdżających na ulice w dni powszednie i 100 proc. w weekendy to autobusy niskopodłogowe. Dla porównania, 10 lat temu było to 27,7 proc.  Najnowsze autobusy niskopodłogowe są wyposażone w klimatyzację i system monitoringu, a w części zamontowano biletomaty. W pojazdach pojawiło się także wiele udogodnień dla osób niepełnosprawnych, m.in. pochylnie ułatwiające wjazd i wyjazd wózka inwalidzkiego z pojazdu, system głosowego zapowiadania przystanków, przyciski otwierania drzwi oznaczone napisami w alfabecie Braille’a, bardziej kontrastowe oznaczenie progów drzwi i krawędzi podestów oraz duże wyświetlacze prezentujące przebieg trasy. Dodatkowo, nowoczesne autobusy są przyjazne środowisku naturalnemu. Wszystkie spełniają normy EURO 5 o dopuszczalnej emisji spalin do atmosfery. Zatroszczono się także o estetykę wnętrza autobusów. W wybranych pojazdach fotele zostały pokryte „warszawską”tapicerką, przedstawiającą kolumnę Zygmunta III Wazy oraz Stare Miasto.

Na początku stycznia br. do Warszawy dotarły cztery autobusy Solaris Urbino 18 Hybrid –pojazdy nowoczesne, ekonomiczne w eksploatacji i przyjazne dla środowiska naturalnego. Autobusy wyposażone są w trzy silniki: dwa elektryczne i jeden spalinowy. Silniki elektryczne są zasilane bateriami, przy czym proces ich ładowania bazuje na odzyskiwaniu energii z hamowania. Dzięki temu rozwiązaniu, autobusy zużywają 24 proc. paliwa mniej, jednocześnie ograniczając emisję spalin o 78 proc. Autobusy hybrydowe zostały zakupione przez Miejskie Zakłady Autobusowe w ramach tzw. „przetargu stulecia”na 168 autobusów.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Warszawa
Neoplna
Jelcz
  • Grzegorz – 26.01.2012

    Seriously, musicie zatrudnić jakiegoś speca od korekty i dawać mu artykuły do sprawdzenia przed publikowaniem ich w sieci. Składnia, styl, merytoryka leży. Aż nieprzyjemnie się to czyta.

  • andrzejh69 – 26.01.2012

    I wcześniejsze Ikarusy 412 i 417 to jaką miały podłogę? Niską na całym przebiegu! Więc dlaczego się pomija fakt ich występowania w Warszawie i nie pisze że już 16 lat jest niskiej podłogi?

  • fahrer – 28.01.2012

    I 412 i 417 były raczej niskowejściowe, niż niskopodłogowe.

  • Nie, żaden spam – 28.01.2012

    Grzegorz, jak tak chcesz innych poprawiać (a nie powiem są podstawy), to może byś jednak sam też bardziej uważał. WTF is "seriously" bro? Polacy nie gęsi...

  • Grzegorz – 29.01.2012

    O mnie się nie martw. Jestem tylko czytelnikiem i nie dostaję pieniędzy za reklamy, które tu są ani za artykuły. Nie porównuj artykułów z komentarzami, bo to nie ma sensu.

  • – 29.01.2012

    Ikarusy 411 i 417 jako jedne z pierwszych miały zupełnie płaską podłogę (LF 100%) i produkcja zaczęła się w 1994roku a do Warszawy trafiły bodaj w 1995 roku... Dziwi zatem świętowanie niskiej podłogi począwszy od Jelcza, a tylko krótka wzmianka o Ikarusie i Neoplanach

  • Kojak – 29.01.2012

    zapomniałem się podpisać wyżej

  • luc – 30.01.2012

    W naszej Stolicy, komunikacja miejska nie może nadążyć z zewnętrzną zapowiedzią głosową o numerze linii i kierunku jazdy , jak to jest w komunikacji łódzkiej. Czyli pojazdy są w niedostatecznym stopniu przyjazne dla wszystkich pasażerów. http://www.transinfo.pl/text.php?from=archive&id=43710

  • mza – 31.01.2012

    panie autorze artykułu, Jelcz nie jest niskopodłogowy! proszę zajrzeć w III lub IV drzwi.

  • Czytelnik – 31.01.2012

    @mza: Jelcz M181 jest niskopodłogowy. Proszę zajrzeć do polskiej normy.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....