TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Warszawa chce baterie słoneczne w autobusach
Jacek Pudło - Opublikowano: 27.02.2015 21:32:25 1 komentarz
Warszawa chce baterie słoneczne w autobusach

W autobusach miejskich wciąż pojawiają się nowe innowacje techniczne dające oszczędność paliwa. Należą do nich ogniwa fotowoltaiczne, zaspokajające część zapotrzebowania na energię elektryczną. Źródłem energii elektrycznej w autobusie są obecnie alternatory. Są one istotnym elementem osprzętu silnika. Niegdyś do zasilania elektryki wystarczał jeden generator, a dziś w pojazdach występują nawet trzy kompaktowe alternatory. Wiąże się to z nieustającym wzrostem zapotrzebowania na energię. Elektryka, elektronika, wyświetlacze, silniejsze oświetlenie ?wszystko to wymaga dużej ilości prądu elektrycznego. Znaczna liczba alternatorów to też zwiększone obciążenie silnika i wzrost zużycia paliwa. Aby obniżyć zapotrzebowanie na olej napędowy, należy zaczerpnąć energię z innych źródeł.

Od jesieni 2013 r. MPK Lublin eksploatuje 2 autobusy Mercedes-Benz Conecto LF z panelami fotowoltaicznymi. Elementy te umieszczono na dachu, co pozwala wykorzystać padające na pojazd światło. Energia trafia do akumulatorów pojazdu, obniżając zapotrzebowanie na prąd generowany przez alternatory. W rezultacie pozwala to obniżyć zużycie paliwa, gdyż silnik autobusu zużywa go mniej do napędu osprzętu.Inwestycja MPK w nowy rodzaj wspomagającego zasilania została przeprowadzona w ramach projektu realizowanego wspólnie z Politechniką Lubelską. Projekt o wartości 4,6 mln zł nazywał się ?Opracowanie technologii autobusowych struktur fotowoltaicznych zmniejszających zużycie paliwa i emisję toksycznych składników spalin?i był częściowo finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Instytucja ta ma udział pieniężny we wspieraniu wielu znaczących projektów technicznych w Polsce. Ogniwa pokrywają 15-25% zapotrzebowania na energię elektryczną, co pozwala uzyskać oszczędność 5% oleju napędowego. Przekłada się to na kwoty rzędu 10 tys. zł rocznie, do czego należy doliczyć obniżone zużycie alternatorów i pasków klinowych. Każda ewentualna awaria alternatora to też dodatkowy przestój autobusu w zajezdni. W ostatnim okresie omawianą nowinkę techniczną postanowiło wykorzystać też MZA Warszawa w nowym przetargu na 80 autobusów miejskich. W ocenie oferty przetargowej 82% punktów przyznawanych jest za cenę, 7% za technikę, a aż 11% za ekologię. W kryterium 'zastosowanie rozwiązań poprawiających bilans energetyczny i zmniejszających zużycie paliwa' przyznano 3 punkty za zastosowanie ogniw fotowoltaicznych oraz dodatkowo 1 punkt za system magazynowania energii hamowania. Pierwsze rozwiązanie znamy już z Lublina, a drugie było dotychczas stosowane w samochodach osobowych (np. Bosch Boost Recuperation System). Wg SIWZ system odzysku energii ma magazynować nie mniej niż 0,5 Ah. Natomiast system ogniw fotowoltaicznych ma nie tylko wspomagać pojazd podczas pracy silnika, ale i w trakcie postoju na krańcach linii komunikacyjnych. Przy awarii jednego lub kilku z paneli ma zostać utrzymane funkcjonowanie pozostałych. Minimalna moc systemu to 1 kWp. Opcjonalne ogniwa zostaną zamontowane na dachu.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Lublin
Warszawa
MZA Warszawa
baterie słoneczne
  • kran – 01.03.2015

    Pojęcie oszczędności oleju napędowego (czyt kosztów eksploatacji autobusu) można rozpatrywać w aspekcie pozytywnym jak i negatywnym. Pozytywnym; to oczywisty zysk dla operatora autobusu i miód na serce dla ekologów. Negatywnym; niższe wpływy z tytułu podatków do budżetu państwa. Jak ministerstwo finansów zareagowało na próbę uszczuplenia wpływów do budżetu w związku z "opłacalną" eksploatacją autobusów zasilanych CNG - wszyscy wiemy - podnieśli ceny CNG. Jeżeli ta "fotowoltaika" będzie zbyt opłacalna (czyt. będzie wyraźnie przekładała się na zmniejszone zużycie paliwa) to prędzej czy później autobusy generujące takie oszczędności będą w jakiś sposób "opodatkowane" coby zbytnio nie uszczuplały wpływów do budżetu. Przykre ale prawdziwe - w takich realiach żyjemy !

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....