TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Warsaw Bus Expo 2016: TAM, Sanos i Raba wracają
InfoBus.pl - Opublikowano: 05.05.2016 11:39:52 16 komentarzy
Warsaw Bus Expo 2016: TAM, Sanos i Raba wracają

W tegorocznych targach w Nadarzynie uczestniczyła także firma GSP Polska, która od 2015 roku jest przedstawicielem TAM Europe. Teraz w portfolio spółki (po węgierskiej marce Raba) znalazł się kolejny legendarny producent ? Sanos.

Z oferty macedońskiej producenta mogliśmy zobaczyć na podwarszawskiej wystawie zarówno autobus turystyczny Sanos S-415, jak i lokalny ? S-213. Towarzyszył im autokar TAM Vive TH Euro 6 w wersji międzymiastowej z silnikiem Cummins Euro 6.

Czy Sanos ma szansę?

W zasadzie pierwszy rzut oka na pojazdy marki Sanos powoduje, że od razu cofamy się w czasie to lat 90-tych, kiedy na europejskich drogach królowały takie konstrukcje jak Mercedes-Benz O303, O404, O408 czy MAN A01. Wówczas posiadanie choć jednego z tych modeli były marzeniem każdego polskiego przewoźnika. Czy dzisiaj te konstrukcje mają szanse zyskać popularność na naszym rynku?

Z jednej strony mają atrakcyjną cenę, macedońska firma ma długoletnie doświadczenie w zakresie produkcji pojazdów użytkowych, a miejsce produkcji poza Unią Europejską daje pewne możliwość ruchu w zakresie importu pojazdu z różnymi normami emisji spalin. Z drugiej zaś strony ? aktualnie na rynku nowych autobusów w Polsce przewoźnicy kupują tylko nowoczesne i bardzo zaawansowane technologicznie pojazdy. Wystarczy spojrzeć jakie autokary sprzedają się w tym roku w kategorii turystycznej, aby wyrobić sobie zdanie, czy jest tutaj miejsce na markę Sanos. Trzeba jednak pamiętać, że w Polsce mamy bardzo silny wtórny rynek i tutaj cały czas masowo sprowadzane są takie konstrukcje jak O408, O404 i O350 Tourismo I generacji. To powoduje, że ?prawie nowe? konstrukcje marki Sanos z silnikami Euro 4 czy Euro 5 mogą niebawem zaistnieć w naszych statystykach. I to w szerszej skali. Dodatkowo przedstawiciele GSP Polska zapewniają, że w razie większego zainteresowania wystąpią o homologację Sanosa pod kątem Euro 6 i uruchomią sprzedaż pojazdów tej marki jako pojazdów fabrycznie nowych.

Rodzinny klimat

Oprócz pewnej nostalgii do jugosłowiańskiej marki (która zaistniała w PRL-owskiej rzeczywistości dzięki współpracy z Autosanem przy modelu Sanok 09 i importowi pojazdów S14 ? w liczbie ponad 3 tyś szt. ? przez POL-MOT) siłą macedońskiej marki może być jej otwarte i bezpośrednio podejście do klienta. To może odpowiadać polskim przewoźnikom, którzy doceniają możliwość elastycznego dopasowania oferty do ich potrzeb. O wadze Polski w planach firmy świadczy obecność na targach Expo Violety Terzioskiej oraz Slava Raspashkovskiego ? właścicieli firmy, którzy również optymistycznie podsumowali reakcję polskich klientów na powrót marki do Polski. Według pierwszych reakcji targowych, trzy Sanosy znalazły w naszym kraju nowych właścicieli.

-?Zainteresowanie marką Sanos na targach Warsaw Bus Expo 2016 zdecydowanie przekroczyło nasze oczekiwania i jednocześnie potwierdziło nasze wcześniejsze analizy, że ta marka może osiągnąć sukces w Polsce. Wysoka frekwencja na naszym stoisku była jednocześnie swoistym ukoronowaniem naszych zabiegów o uruchomienie przedstawicielstwa Sanosa w Polsce ? mówi Gabriel Prusek, prezes zarządu GSP Polska Sp. z o.o. ? Na wystawie w Nadarzynie pokazaliśmy Sanosa S-415 w wersji turystycznej i S-213 w wersji międzymiastowej. Docelowo S-213 oferowany w Polsce będzie jedynie jako autobus miejski (M1). Oba modele w Nadarzynie wystąpiły z silnikami Mercedes-Benz Euro 4, natomiast już niedługo pojawią się w ofercie z najnowszymi silnikami Mercedes-Benz Euro 6. Fabryka w Skopje przygotowuje także na nasz rynek pierwsze trzy autokary Sanos S-415 Euro 6 z luksusowymi siedzeniami 49+1+1, toaletą oraz kabiną sypialną. Dostępne one będą w drugiej połowie tego roku.?

Na koniec pozostawiliśmy GSP pytanie, jak to w ogóle jest możliwe, że Sanos produkuje cały czas repliki modeli O303, O404 i Tourismo ? za zgodą Mercedesa i z wykorzystaniem jego silników. Otóż sytuacja wygląda tak: pod koniec lat 90. Sanos podpisał umowę z Mercedes-Benz na licencyjną produkcję O303 (czyli Sanos S213). Potem dokupiono O404 i Tourismo 350 (Sanos S-415). I tak już zostało..

10 TAM-ów w Polsce

Warto wspomnieć, że krapkowicka firma GSP Polska ma już spore doświadczenie w przywracaniu marek-legend na nasz rynek. Pierwszy w naszym kraju ? nie do końca zgodnie z planem ? podczas Targów GLOB 2015 i pojawił się producent z Słowenii ? TAM, który wtedy funkcjonał pod marką TAM Durabus, a obecnie TAM Europe. Sporo osób pamięta jeszcze autokary jugosłowiańskiej marki z charakterystycznym logo w barwach Orbisu. Teraz wyglądają już kompletnie inaczej i charakteryzują się m.in. niskim spalaniem paliwa. To przekonało jak na razie dwóch przewoźników z Polski - Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe Transport Ryszard Matyasik (Vive TH Euro 5) i Aro Trans (Vive TLL Euro 5) z Bełchatowa do zakupu pierwszych w Polsce modeli TAM.

-?Mamy zakontraktowane kolejne trzy tego typu autokary, które wydamy do końca maja br. ? podkreśla Tomasz Kotas, dyrektor ds. sprzedaży w GSP Polska. - Targi Warsaw Bus Expo potwierdziły duże zainteresowanie produktami TAM na polskim rynku. Klienci docenili nowoczesny design, komponenty renomowanych firm, jak ZF, ISRI, Wabco, Actia przy zachowaniu atrakcyjnej ceny.Planujemy w tym roku sprzedaż powyżej 10 sztuk.?

Dodajmy, że na nadarzyńskiej wystawie GSP Polska zaprezentowało autokar TAM Vive TH w wersji międzymiastowej z silnikiem Cummins ISB 6.7E6280 Euro 6 o mocy 209 kW / 285 KM przy pojemności 6871 cm3. Standardowo TAM-y na rynek polski mają silniki MAN D0836 LOH72 Euro 6 o mocy 213 kW / 290 KM i pojemności 6871 cm3. Możliwość wyboru silnika to na pewno plus na korzyść TAM-a.

Serwis, serwis, serwis

Ambitne sprzedażowe plany firmy nie powiodą się bez równoległej rozbudowy sieci serwisowej. Dlatego GSP Polska zorganizowała pierwsze autoryzowane punkty obsługi i naprawy. Główny akcent położony jest na mobilnym serwisie, który wspomagają dwa punkty stacjonarne: POLCAR z miejscowości Poczesna k/Częstochowy Polski oraz AUTO MATUNIN z Jelcza-Laskowice. Spółka prowadzi rozmowy z kolejnymi warsztatami, co ma doprowadzić do otwarcia kolejnych punktów obsługi ? w Wałczu, okolicach Warszawy i Białegostoku.

Co dalej?

Szef GSP Polska zapewnia, że to jeszcze nie koniec wielkiego powrotu legendarnych marek na polski rynek. Jakie jeszcze autobusy wchodzą w grę? O tym możecie pisać w komentarzach pod artykułem.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Warsaw Bus Expo
targi
Sanos
GSP
TAM
Raba
  • MIG – 05.05.2016

    Sanos S213 na pewno bazuje na turystycznym MB O303? Mnie on raczej przypomina miejskiego O405.

  • wort – 05.05.2016

    S213 to chyba O405 a nie O303?

  • MIG – 05.05.2016

    Sanos ma fajny projekt autobusu S213N: http://www.avtobusi.com/en/bus-coach-factory-sanos-skopje-macedonia/ , natomiast bazującym na O303 modelem jest raczej Sanos S315 https://pl.wikipedia.org/wiki/Sanos#/media/File:Autobus_Severtransa.jpg

  • fan pis – 05.05.2016

    Chciałbym powrotu jelcza na rynek autobusów.

  • Autor1 – 06.05.2016

    Sanos w Polsce to lata 70-te, a nie 90-te!!! Już od początku lat 80-tych wycofywano je powoli z PKS-ów ze względu na kryzys, brak pieniędzy na import z Jugosławii i zastępowano je krajowymi autobusami, głównie Jelczami na dłuższych trasach. Na krótszych, lokalnych trasach zawsze były autosany. Marka TAM, natomiast pojawiała się w Orbisie i bardzo rzadko w PKS, gdyż była uważana za luksusową, w przeciwieństwie do Sanosów, bo miała odchylane do tyłu siedzenia :)

  • Prox – 06.05.2016

    Pamiętam TAMy jeszcze jako Orbisowski flagowy tabor. Wtedy to był szczyt luksusu ale czy przyjmą się dzisiaj przy konkurencji ze strony np. tanich Irisbusów ? Nie wiem.

  • solaris2284 – 06.05.2016

    Jak kojarzę,to dopóki PKS Katowice obsługiwał połączenie Katowice-Lublin,to niemal do końca obsługiwały je Sanosy i były one widywane nie tylko w Lublinie,ale i innych miastach do których docierał ten śląski PKS.Myślę,że był on najdłużej użytkującym te autobusy w Polsce.Co chodzi o TAMy,to ich użytkownikiem był m.in.PKS Tarnobrzeg,który kursował także do Lublina,głównie wersją międzymiastową w malowaniu żółtym jak Ikarusy Zemuny,chociaż zdarzały się kursy turystyczne.Nie pamiętam do kiedy one jeździły,wiem,że kursy na tej trasie wykonywały później Mercedesy 0402 i 0404 o ile dobrze kojarzę numerykę MB.

  • solaris2284 – 06.05.2016

    Jak kojarzę,to dopóki PKS Katowice obsługiwał połączenie Katowice-Lublin,to niemal do końca obsługiwały je Sanosy i były one widywane nie tylko w Lublinie,ale i innych miastach do których docierał ten śląski PKS.Myślę,że był on najdłużej użytkującym te autobusy w Polsce.Co chodzi o TAMy,to ich użytkownikiem był m.in.PKS Tarnobrzeg,który kursował także do Lublina,głównie wersją międzymiastową w malowaniu żółtym jak Ikarusy Zemuny,chociaż zdarzały się kursy turystyczne.Nie pamiętam do kiedy one jeździły,wiem,że kursy na tej trasie wykonywały później Mercedesy 0402 i 0404 o ile dobrze kojarzę numerykę MB.

  • solaris2284 – 06.05.2016

    sorry za te powtórki,ale kiedy kończyłem pisać,padł mi modem...a potem się odwiesił i taki jest efekt.

  • ŁYSYY – 13.11.2016

    Brakuje jeszcze Jelcza. Niech Jelcz zbuduje autobusy miejskie i międzymiastowe nawiązujące wyglądem do słynnego Jelcza-Berlieta PR100/PR110, natomiast turystyczne niech nawiązują wyglądem do Jelcza PR110T. Silniki od IVECO. ;) :D

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...