TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Warsaw Bus Expo 2016: TAM, Sanos i Raba wracają
InfoBus.pl - Opublikowano: 05.05.2016 11:39:52 16 komentarzy
Warsaw Bus Expo 2016: TAM, Sanos i Raba wracają

W tegorocznych targach w Nadarzynie uczestniczyła także firma GSP Polska, która od 2015 roku jest przedstawicielem TAM Europe. Teraz w portfolio spółki (po węgierskiej marce Raba) znalazł się kolejny legendarny producent ? Sanos.

Z oferty macedońskiej producenta mogliśmy zobaczyć na podwarszawskiej wystawie zarówno autobus turystyczny Sanos S-415, jak i lokalny ? S-213. Towarzyszył im autokar TAM Vive TH Euro 6 w wersji międzymiastowej z silnikiem Cummins Euro 6.

Czy Sanos ma szansę?

W zasadzie pierwszy rzut oka na pojazdy marki Sanos powoduje, że od razu cofamy się w czasie to lat 90-tych, kiedy na europejskich drogach królowały takie konstrukcje jak Mercedes-Benz O303, O404, O408 czy MAN A01. Wówczas posiadanie choć jednego z tych modeli były marzeniem każdego polskiego przewoźnika. Czy dzisiaj te konstrukcje mają szanse zyskać popularność na naszym rynku?

Z jednej strony mają atrakcyjną cenę, macedońska firma ma długoletnie doświadczenie w zakresie produkcji pojazdów użytkowych, a miejsce produkcji poza Unią Europejską daje pewne możliwość ruchu w zakresie importu pojazdu z różnymi normami emisji spalin. Z drugiej zaś strony ? aktualnie na rynku nowych autobusów w Polsce przewoźnicy kupują tylko nowoczesne i bardzo zaawansowane technologicznie pojazdy. Wystarczy spojrzeć jakie autokary sprzedają się w tym roku w kategorii turystycznej, aby wyrobić sobie zdanie, czy jest tutaj miejsce na markę Sanos. Trzeba jednak pamiętać, że w Polsce mamy bardzo silny wtórny rynek i tutaj cały czas masowo sprowadzane są takie konstrukcje jak O408, O404 i O350 Tourismo I generacji. To powoduje, że ?prawie nowe? konstrukcje marki Sanos z silnikami Euro 4 czy Euro 5 mogą niebawem zaistnieć w naszych statystykach. I to w szerszej skali. Dodatkowo przedstawiciele GSP Polska zapewniają, że w razie większego zainteresowania wystąpią o homologację Sanosa pod kątem Euro 6 i uruchomią sprzedaż pojazdów tej marki jako pojazdów fabrycznie nowych.

Rodzinny klimat

Oprócz pewnej nostalgii do jugosłowiańskiej marki (która zaistniała w PRL-owskiej rzeczywistości dzięki współpracy z Autosanem przy modelu Sanok 09 i importowi pojazdów S14 ? w liczbie ponad 3 tyś szt. ? przez POL-MOT) siłą macedońskiej marki może być jej otwarte i bezpośrednio podejście do klienta. To może odpowiadać polskim przewoźnikom, którzy doceniają możliwość elastycznego dopasowania oferty do ich potrzeb. O wadze Polski w planach firmy świadczy obecność na targach Expo Violety Terzioskiej oraz Slava Raspashkovskiego ? właścicieli firmy, którzy również optymistycznie podsumowali reakcję polskich klientów na powrót marki do Polski. Według pierwszych reakcji targowych, trzy Sanosy znalazły w naszym kraju nowych właścicieli.

-?Zainteresowanie marką Sanos na targach Warsaw Bus Expo 2016 zdecydowanie przekroczyło nasze oczekiwania i jednocześnie potwierdziło nasze wcześniejsze analizy, że ta marka może osiągnąć sukces w Polsce. Wysoka frekwencja na naszym stoisku była jednocześnie swoistym ukoronowaniem naszych zabiegów o uruchomienie przedstawicielstwa Sanosa w Polsce ? mówi Gabriel Prusek, prezes zarządu GSP Polska Sp. z o.o. ? Na wystawie w Nadarzynie pokazaliśmy Sanosa S-415 w wersji turystycznej i S-213 w wersji międzymiastowej. Docelowo S-213 oferowany w Polsce będzie jedynie jako autobus miejski (M1). Oba modele w Nadarzynie wystąpiły z silnikami Mercedes-Benz Euro 4, natomiast już niedługo pojawią się w ofercie z najnowszymi silnikami Mercedes-Benz Euro 6. Fabryka w Skopje przygotowuje także na nasz rynek pierwsze trzy autokary Sanos S-415 Euro 6 z luksusowymi siedzeniami 49+1+1, toaletą oraz kabiną sypialną. Dostępne one będą w drugiej połowie tego roku.?

Na koniec pozostawiliśmy GSP pytanie, jak to w ogóle jest możliwe, że Sanos produkuje cały czas repliki modeli O303, O404 i Tourismo ? za zgodą Mercedesa i z wykorzystaniem jego silników. Otóż sytuacja wygląda tak: pod koniec lat 90. Sanos podpisał umowę z Mercedes-Benz na licencyjną produkcję O303 (czyli Sanos S213). Potem dokupiono O404 i Tourismo 350 (Sanos S-415). I tak już zostało..

10 TAM-ów w Polsce

Warto wspomnieć, że krapkowicka firma GSP Polska ma już spore doświadczenie w przywracaniu marek-legend na nasz rynek. Pierwszy w naszym kraju ? nie do końca zgodnie z planem ? podczas Targów GLOB 2015 i pojawił się producent z Słowenii ? TAM, który wtedy funkcjonał pod marką TAM Durabus, a obecnie TAM Europe. Sporo osób pamięta jeszcze autokary jugosłowiańskiej marki z charakterystycznym logo w barwach Orbisu. Teraz wyglądają już kompletnie inaczej i charakteryzują się m.in. niskim spalaniem paliwa. To przekonało jak na razie dwóch przewoźników z Polski - Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe Transport Ryszard Matyasik (Vive TH Euro 5) i Aro Trans (Vive TLL Euro 5) z Bełchatowa do zakupu pierwszych w Polsce modeli TAM.

-?Mamy zakontraktowane kolejne trzy tego typu autokary, które wydamy do końca maja br. ? podkreśla Tomasz Kotas, dyrektor ds. sprzedaży w GSP Polska. - Targi Warsaw Bus Expo potwierdziły duże zainteresowanie produktami TAM na polskim rynku. Klienci docenili nowoczesny design, komponenty renomowanych firm, jak ZF, ISRI, Wabco, Actia przy zachowaniu atrakcyjnej ceny.Planujemy w tym roku sprzedaż powyżej 10 sztuk.?

Dodajmy, że na nadarzyńskiej wystawie GSP Polska zaprezentowało autokar TAM Vive TH w wersji międzymiastowej z silnikiem Cummins ISB 6.7E6280 Euro 6 o mocy 209 kW / 285 KM przy pojemności 6871 cm3. Standardowo TAM-y na rynek polski mają silniki MAN D0836 LOH72 Euro 6 o mocy 213 kW / 290 KM i pojemności 6871 cm3. Możliwość wyboru silnika to na pewno plus na korzyść TAM-a.

Serwis, serwis, serwis

Ambitne sprzedażowe plany firmy nie powiodą się bez równoległej rozbudowy sieci serwisowej. Dlatego GSP Polska zorganizowała pierwsze autoryzowane punkty obsługi i naprawy. Główny akcent położony jest na mobilnym serwisie, który wspomagają dwa punkty stacjonarne: POLCAR z miejscowości Poczesna k/Częstochowy Polski oraz AUTO MATUNIN z Jelcza-Laskowice. Spółka prowadzi rozmowy z kolejnymi warsztatami, co ma doprowadzić do otwarcia kolejnych punktów obsługi ? w Wałczu, okolicach Warszawy i Białegostoku.

Co dalej?

Szef GSP Polska zapewnia, że to jeszcze nie koniec wielkiego powrotu legendarnych marek na polski rynek. Jakie jeszcze autobusy wchodzą w grę? O tym możecie pisać w komentarzach pod artykułem.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Warsaw Bus Expo
targi
Sanos
GSP
TAM
Raba
  • MIG – 05.05.2016

    Sanos S213 na pewno bazuje na turystycznym MB O303? Mnie on raczej przypomina miejskiego O405.

  • wort – 05.05.2016

    S213 to chyba O405 a nie O303?

  • MIG – 05.05.2016

    Sanos ma fajny projekt autobusu S213N: http://www.avtobusi.com/en/bus-coach-factory-sanos-skopje-macedonia/ , natomiast bazującym na O303 modelem jest raczej Sanos S315 https://pl.wikipedia.org/wiki/Sanos#/media/File:Autobus_Severtransa.jpg

  • fan pis – 05.05.2016

    Chciałbym powrotu jelcza na rynek autobusów.

  • Autor1 – 06.05.2016

    Sanos w Polsce to lata 70-te, a nie 90-te!!! Już od początku lat 80-tych wycofywano je powoli z PKS-ów ze względu na kryzys, brak pieniędzy na import z Jugosławii i zastępowano je krajowymi autobusami, głównie Jelczami na dłuższych trasach. Na krótszych, lokalnych trasach zawsze były autosany. Marka TAM, natomiast pojawiała się w Orbisie i bardzo rzadko w PKS, gdyż była uważana za luksusową, w przeciwieństwie do Sanosów, bo miała odchylane do tyłu siedzenia :)

  • Prox – 06.05.2016

    Pamiętam TAMy jeszcze jako Orbisowski flagowy tabor. Wtedy to był szczyt luksusu ale czy przyjmą się dzisiaj przy konkurencji ze strony np. tanich Irisbusów ? Nie wiem.

  • solaris2284 – 06.05.2016

    Jak kojarzę,to dopóki PKS Katowice obsługiwał połączenie Katowice-Lublin,to niemal do końca obsługiwały je Sanosy i były one widywane nie tylko w Lublinie,ale i innych miastach do których docierał ten śląski PKS.Myślę,że był on najdłużej użytkującym te autobusy w Polsce.Co chodzi o TAMy,to ich użytkownikiem był m.in.PKS Tarnobrzeg,który kursował także do Lublina,głównie wersją międzymiastową w malowaniu żółtym jak Ikarusy Zemuny,chociaż zdarzały się kursy turystyczne.Nie pamiętam do kiedy one jeździły,wiem,że kursy na tej trasie wykonywały później Mercedesy 0402 i 0404 o ile dobrze kojarzę numerykę MB.

  • solaris2284 – 06.05.2016

    Jak kojarzę,to dopóki PKS Katowice obsługiwał połączenie Katowice-Lublin,to niemal do końca obsługiwały je Sanosy i były one widywane nie tylko w Lublinie,ale i innych miastach do których docierał ten śląski PKS.Myślę,że był on najdłużej użytkującym te autobusy w Polsce.Co chodzi o TAMy,to ich użytkownikiem był m.in.PKS Tarnobrzeg,który kursował także do Lublina,głównie wersją międzymiastową w malowaniu żółtym jak Ikarusy Zemuny,chociaż zdarzały się kursy turystyczne.Nie pamiętam do kiedy one jeździły,wiem,że kursy na tej trasie wykonywały później Mercedesy 0402 i 0404 o ile dobrze kojarzę numerykę MB.

  • solaris2284 – 06.05.2016

    sorry za te powtórki,ale kiedy kończyłem pisać,padł mi modem...a potem się odwiesił i taki jest efekt.

  • ŁYSYY – 13.11.2016

    Brakuje jeszcze Jelcza. Niech Jelcz zbuduje autobusy miejskie i międzymiastowe nawiązujące wyglądem do słynnego Jelcza-Berlieta PR100/PR110, natomiast turystyczne niech nawiązują wyglądem do Jelcza PR110T. Silniki od IVECO. ;) :D

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....