Warsaw Bus 2017: Polski debiut Skylinera

infobus
22.03.2017 16:51
0 Komentarzy

Na targach Warsaw Bus swoją polską premier świętowałdwupokładowy autokar Neoplan Skyliner, który stanowi nową propozycję MAN-azarówno dla firm turystycznych, jak i międzymiastowych przewoźników. Pokazana wPolsce wersja to kolejna, piąta generacja tego modelu, którego historia sięgaponad 40 lat.

Oferta dla rozwijanych się dynamicznie w Polsce połączeńekspresowych jest o tyle aktualna, że największy do tej pory kontrakt na noweSkylinery złożyła włoska firma Cotral Spa, która zamówiła równo sto autokarówdostosowanych do obsługi tras międzyasmitowych. Dostawa pierwszych jednostek masię odbyć jeszcze pod koniec tego roku.

Komfort i ekonomia

Neoplan Skyliner to dwupiętrowy autokar o pojemności maksymalnejdo 90 miejsc siedzących, z przestronnym pokładem dolnym i panoramicznympokładem górnym. Zużycie paliwa przez testowe autobusy Skyliner pokazuje, żeten komfort jazdy daje się połączyć z dobrymi parametrami ekonomicznymi: przyzużyciu oleju napędowego w granicach 30 litrów na 100 kilometrów ten potężnyautobus okazuje się być bardzo oszczędny.

Duża, trójwymiarowo wypukła i nachylona daleko do tyłu szybapanoramiczna nadaje Skylinerowi unikalny wygląd, a pasażerom na górnympokładzie zapewnia niepowtarzalny widok. Z boku panoramiczna szyba łączy sięwizualnie z pasem okiennym dolnego pokładu. W ten sposób następuje optycznaeliminacja podziału na pokład górny i dolny i typowe wzmocnienie optycznegoefektu przyłbicy z przodu pojazdu.

Dwoje szerokich drzwi i niski poziom wsiadania ? poniżej 36cm ?umożliwiają wygodny dostęp do nowego wymiaru podróży autobusem. Dolnypokład jest zaprojektowany jako „miejsce akcji?: znajduje się tam wygodnewejście i przejście dla pasażerów na górny poziom, fotele przy dużychstolikach, kuchnia pokładowa i toaleta dostępna bez stopni. Dzięki wysokości1,81 m i szerokiemu przejściu dolny poziom doskonale spełnia swoją funkcję. Wporównaniu z innymi autobusami dwupiętrowymi, w których dolny poziom macharakter „nory”, duże przeszklenia sprawiają, że ten model wyróżnia się dużąilością światła.

W autobusach Skyliner piątej generacji klimatyzacja zostałaona zaprojektowana od nowa. Tradycyjna klimatyzacja z tyłu autobusu służyjedynie górnemu pokładowi, podczas gdy dolny dysponuje dwoma własnymiparownikami (tak zwanymi klimatorami) o mocy 9 kW każdy. Dzięki nowej koncepcjidwustrefowej klimatyzacji kierowca może jeszcze lepiej sterować temperaturądolnego i górnego pokładu w sposób niezależny. Jednocześnie wyraźnie zwiększasię moc klimatyzacji: w nowym modelu Skyliner maksymalna mocy klimatyzacjiwynosi 56 kW, czyli prawie o 40 procent więcej, niż w poprzednim modelu.

Model Skyliner ustala nowe standardy dotyczące równieżbagażnika: 11 m3 to wystarczająco dużo miejsca na bagaż, co przy pojemności 83miejsc ? w wersji turystycznej – sprawia, że autobus jest optymalnymrozwiązaniem do zastosowania w „wielkiej turystyce”. Standardowewyposażenie z wyświetlaczem celu podróży i gniazdkami wtykowymi o napięciu 230V lub/i portami USB przy wszystkich miejscach siedzących oraz nowy fotelkierowcy ze zoptymalizowaną pozycją zapewniają zwiększony komfort pasażerów ikierowcy. O rozrywkę podczas długich podróży dba również system OnboardEntertainment. Oprócz możliwości korzystania z sieci bezprzewodowej WLAN napokładzie autokaru dostępne jest także centrum multimedialne Multi Media CoachAdvanced z dwoma 19-calowymi i jednym 15-calowym monitorem TFT na górze oraz15-calowym płaskim ekranem na dole pojazdu.

Co pod maską?

Przednia część podwozia Skylinera została na wzór modeli Starlineri Cityliner wyposażona w konstrukcję absorbującą energię podczas czołowegozderzenia. Dwupiętrowy autokar dysponuje wszystkimi systemami wspomagania pracykierowcy, dostępnymi w aktualnej ofercie MAN: za bezpieczne hamowanieodpowiadają elektroniczny system hamowania EBS i system ABS oraz asystenthamowania (BA). Regulacja poślizgu napędowego (ASR), system ElectronicStabilityProgram (ESP) ze zintegrowanym systemem Roll-Over-Prevention poprzez sterowanehamowanie pojedynczymi kołami lub automatyczną redukcję momentu silnikazapewniają utrzymanie się autobusu na torze jazdy nawet w krytycznychsytuacjach. Systemy Maximum Speed Control (MSC), AdaptivCruise Control (ACC) iLane Guard System (LGS) wspomagają z kolei kierowcę w realizacji jegoodpowiedzialnego zadania i mogą znacznie zmniejszyć ryzyko wypadku. I wreszciesystem kontroli ciśnienia w oponach (TPM = TyrePressure Monitoring) niezawodniezapobiega awariom ogumienia oraz krytycznym sytuacjom na drodze spowodowanymnagłym spadkiem ciśnienia w oponie.

Podwozie nowego Skylinera wytycza trendy w swojej klasie,jeśli chodzi o dynamikę, komfort i zwrotność. Z przodu zastosowane zostałoznane indywidualne zawieszenie, a z tyłu montowane są osie napędowe o wysokiejsprawności Hypoid (i = 3,36) oraz elektrohydraulicznie kierowane osie nadążneEHLA. Rozstaw osi wynosi 6700 + 1470 mm, koło skrętu 23,3 m. Dopuszczalna masacałkowita trzyosiowego autobusu to blisko 26 000 kg, a pusty Skyliner ?wzależności od konfiguracji pojazdu – waży od 18 000 do 18 500 kg.

Za odpowiedni napęd odpowiada nowoczesny i ekonomicznysilnik, czyli sześciocylindrowajedenastka MAN D26 o mocy 500 KM (368 kW) i maksymalnymmomencie obrotowym 2300 Nm, który jest osiągany w zakresie od 1000 do 1400obr./min. Silnik współpracujące z zautomatyzowaną, 12-biegową skrzynia biegówMAN TipMatic.

Na koniec dodajmy, że autokary z serii Skyliner może przerobić ? pod kątem specjalnychpotrzeb ? w MAN Bus Modification Center w Plauen, które oferuje szeroką paletę dodatkowychopcji.

Komentarze