TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Wałbrzych: komunikacyjna rewolucja przeszła obok
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 14.04.2010 09:13:23 12 komentarzy
Wałbrzych: komunikacyjna rewolucja przeszła obok

Pod koniec lutego br. Zarząd Dróg i Komunikacji w Wałbrzychu ogłosił wielki przetarg na linie, o który na łamach InfoBusa pisaliśmy tutaj. 12 kwietnia procedura została unieważniona w związku z tym, że cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą Gmina Wałbrzych mogła przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. To suma 73 330 500 zł netto (w tym 71 052 000 zł netto na zadanie nr. I i 2 278 500 zł netto na zadanie nr. II) Przypomnijmy, o co toczyła się gra: zamówienie dotyczyło obsługi linii komunikacyjnych miejskich na terenie Wałbrzycha oraz na trasach łączących Wałbrzych i Szczawno Zdrój w ciągu 30 miesięcy (od 1.7.2010 r. do 31.12.2012 r.) Kontrakt został podzielony na dwa pakiety:

- strategiczny (zadanie I), obejmujący ok. 11 088 000 wzkm;

- dodatkowy (zadanie II), obejmujący ok. 430 000 wzkm;

Do obsługi zadania I przewoźnik powinien posiadać minimum 68 autobusów, w tym 4 klasy midi;54 klasy maxi i 10 klasy mega, gdzie co najmniej 30 autobusów musiało mieć niski przebieg podłogi. Natomiast do zadania II –wymagany był tabor 5 autobusów klasy maxi, gdzie co najmniej 2 autobusy musiały być pojazdami niskopodłogowymi. Czyli łącznie przewoźnik musiał posiadać flotę przynajmniej 73. pojazdów, w tym 32. niskopodłogowych. Dalsze szczegóły siwz na stronie www.zdik.walbrzych.pl.

Bitwa o Wałbrzych

Oferty w wałbrzyskim przetargu złożyły dwie firmy: MPK Wałbrzych i DLA. Pierwszy przewoźnik aktualnie wykonuje kursy na „przetargowych”liniach i wygranie tego zamówienia było dla firmy klasycznym „być nie lub nie być”. W przypadku przegranej można było spodziewać się nawet upadłości przedsiębiorstwa. W tej sytuacji firma przygotowała następującą ofertę:

- w zadaniu nr. I –na autobusy midi/maxi: 6,83 zł / wzkm netto, na autobusy mega –6,83 zł netto / wzkm przy średnim wieku taboru 9,12 lat i udziale taboru o niskiej podłogi na poziomie 57,9%. Łączna wartość oferty to 75 813 000 zł netto.

- w zadaniu nr. II –na autobusy maxi: 6,83 zł / wzkm netto, przy średnim wieku taboru 8,6 lat i udziale taboru o niskiej podłogi na poziomie 40%. Łączna wartość oferty to 2 930 070 zł netto.

Konkurent, prywaty przewoźnik z Wrocławia zaproponował zdecydowanie lepszą ofertę, która mogła zrewolucjonizować krajobraz miejskich przewozów w Wałbrzychu. Propozycja DLA zawierała następujące ceny i parametry jakościowe autobusów:

- w zadaniu nr. I –na autobusy midi/maxi: 6,53 zł / wzkm netto, na autobusy mega –7,25 zł netto / wzkm przy średnim wieku taboru 1 rok (nowe autobusy z rocznika 2009) i udziale taboru o niskiej podłogi na poziomie 100%. Łączna wartość oferty to 73 563 000 zł netto.

- w zadaniu nr. II –na autobusy maxi: 6,15 zł / wzkm netto, przy średnim wieku taboru 1 rok (nowe autobusy z rocznika 2009) i udziale taboru o niskiej podłogi na poziomie 100%. Łączna wartość oferty to 2 628 350 zł netto.

Podsumowując: MPK Wałbrzych złożył ofertę na kwotę 78 743 070 zł netto, natomiast DLA –na kwotę 76 191 350 zł netto. Czyli oferta prywatnego przewoźnika była o ponad 2,5 mln zł netto tańsza, a dodatkowo zawierała obietnicę wprowadzenie na ulice Wałbrzycha zupełnie nowego, niskopodłogowego taboru. Taka oferta przy zastosowanych przez ZDiK kryteriach wyboru:

- Cena oferty –waga 70%;

- Średni wiek taboru –waga 20%;

- Procent autobusów niskopodłogowych –waga 10%

dawało zdecydowane zwycięstwo Dolnośląskim Liniom Autobusowym. Pojawiło się jednak jedno „ale”. Kwota zaproponowana przez wrocławską spółkę przekroczyła o 2,86 mln zł poziom finansowania określony przez Zamawiającego, czyli kwotę 73 330 500 zł netto. Zdarzało się już w Polsce niejednokrotnie, że miasta w takim momencie „odnajdywały”brakujące sumy (i to większe niż 2,8 mln zł) i podpisywały umowę z przewoźnikiem. Tutaj jednak wałbrzyski Zarząd Dróg i Komunikacji postanowił unieważnić postępowanie. Dlaczego? Powód jest jeden –wydaje się, że Urząd Miasta nie jest jeszcze przygotowany na taką rewoltę w transporcie zbiorowym. Pozostawienie miejskiego przewoźnika na bocznym torze, czyli: zwolnienia grupowe, strajki związków zawodowych, sprzedaż majątku to bardzo drastyczne posunięcia, których realizacja w roku wyborczym byłaby po prostu politycznym samobójstwem. I to mimo faktu, że wałbrzyszanie jeździliby nowymi, niskopodłogowymi autobusami. Dlatego miasto daje sobie jeszcze trochę czasu, aby dojrzeć do faktycznej prywatyzacji komunikacji miejskiej, a spółce MPK na poprawienie swojej oferty i stanu floty. Już wiadomo co może zaproponować prywatna konkurencja i jak daleko od tej oferty odstaje miejskie przedsiębiorstwo.

Jeszcze niedawno wydawało się, że w przetargach poniżej 4 lat prywatni przedsiębiorcy nie mają czego szukać. Teraz DLA udowodniło, że i tutaj samorządowe przedsiębiorstwa nie mogą czuć się do końca bezpiecznie. Czy MPK Wałbrzych będzie w stanie przygotować lepsza ofertę i „rynkowo”pokonać konkurencję, czy raczej miasto będzie próbowało bezpośrednio zlecić spółce obsługę linii? Zobaczymy. Jedno jest pewne –na rynku przewozowym po wejściu unijnego Rozporządzenia (WE) Nr 1370/2007 robi się coraz bardziej ciekawie…- dla jednych i niebezpiecznie –dla drugich.

Na koniec warto dodać, że gdyby oferta DLA została wybrana przez ZDiK to prywatny przewoźnik prawdopodobnie zakupiłby autobusy MAZ, który jako jedyny w tej części Europy dysponuje wolnymi pojazdami stojącymi „w gotowości”na fabrycznym placu (zgodnie z wymogami przetargu wszystkie pojazdy musiałyby pojawić się na ulicach Wałbrzycha 1 lipca). To z kolei wywołałoby kolejną rewolucję –tym razem na polskim rynku autobusów, gdzie w 2010 r. po takim kontrakcie białoruski producent mógłby zająć bardzo wysoką pozycję w rankingu…

Kończąc temat DLA dodajmy, że 1 kwietnia spółka rozpoczęła obsługę transportu publicznego w Świebodzicach, gdzie kursuje wg. dotychczasowych rozkładów jazdy na linii nr 1. Szczegóły tutaj. Stąd do Wałbrzycha jest już tylko „rzut kamieniem”…
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
DLA
MPK Wałbrzych
przetarg
  • Mig – 15.04.2010

    Tylko nie MAZy!!!!

  • Krzysztof – 15.04.2010

    Skąd DLA wzięła by tylu kierowców? najprawdopodobniej, prędzej czy później i tak zatrudniłaby (byłych) pracowników MPK, tyle, że na "nowych" warunkach. Piszę "nowych", bo bez związkowców. Zachowanie samorządowców Wałbrzycha można śmiało nazwać tchórzliwym...

  • Ktośtam – 15.04.2010

    Skończyć z monopolem, który niszczy rynek.

  • Jaro1991 – 15.04.2010

    no to będą jaja jak wygra DLA Wrocław

  • GOP – 16.04.2010

    Z tekstu wynika że jak oferenci przekraczają kwotę zamawiającego to zamawiający nie musi unieważnić przetargu. Pytam czy tak jest bo zawsze uważałem że w takiej sytuacji zamawiający musi unieważnić przetarg, Nie wiem jak dobywa się finansowanie komunalnej spółki MPK ale być może miasto dopłaca do tej spółki dwukrotnie. Raz na podwyższenie kapitału zakładowego swojej spółki a drugi raz w realizacji przewozów określonych w stawkach wzkm. A wszystko z budżetu miasta. W przypadku prywatnego przewoźnika, płaci się tylko za wykonywaną usługę.

  • BJ – 16.04.2010

    Miłego ogladania http://www.youtube.com/watch?v=lUnIUV6ldAE Oby MPK zostało wyeliminowane z rynku. Należy im się to !

  • Bartek – 16.04.2010

    O ile dobrze mi wiadomo, gdy spółka gminna, taka jak MPK, wykonuje usługi na rzecz miasta, to przetargi są zbędne, więc nie rozumiem tej szopki z przetargiem, ale to już moja opinia. Co się tyczy artykułu, to ciekawe o jakich "nowych" autobusach firmy DLA pomyślał autor, o ex łódzkich Urbino ? Czemu nie nawiązano do innej lokalnej szopki - komunikacji prywatnej, od lat działającej w Wałbrzychu ? Fakt Świebodzice są rzut kamieniem od Wałbrzycha, ale już zapomniano, że kilka lat temu usługi przewozowe w tamtym mieście świadczyło DLA, które później zostało zastąpione poprzez MPK Świdnica, znajdujące się o trochę dalszy rzut kamieniem ...". Podsumowując, powyższy artykuł napisano wg. mnie nieprofesjonalnie, bez przeprowadzenia jakiejkolwiek dokładniejszej, niż strona ZDiK, analizy sytuacji wałbrzyskiej komunikacji !

  • abc – 16.04.2010

    Krzysztof: przypominam, iż mamy w Wałbrzychu rok wyborczy ;) Jaro1991: DLA nie wygra ... Ktośtam: rynek niszczą busiarze

  • Bartek – 16.04.2010

    p.s. w Świebodzicach lata TYLKO JEDEN "nowoczesny" Mercedes O405 ;)

  • AK – 17.04.2010

    @bartek, zanim zaczniesz rzucać oskarżenia o braku profesjonalizmu – najpierw przeczytaj dokładnie artykuł. 1. Przetargi ogłaszane sa bo weszło Rozporządzenie (WE) Nr 1370/2007, 2. autobusy miały być nowe marki MAZ (czytaj ze zrozumieniem !), 3. DLA wygrało przetarg w Świebodzicach i obsługuję linię nr. 1. taborem, który określa umowa. I tyle. Twoje informacje o „szopkach” sa bez sensu. Wejdź chłopie na stronę ZDIK i postaraj się znaleźć cokolwiek na temat ofert i spółek, które wzięły udział w przetargu. Powodzenia…. a potem głowa pod zimną wodę.

  • tola – 19.04.2010

    DLA pokzało jaki tabor może wstawić czyli BOGDANY ukraińskie i że nikt temu się jeszcze nie przyglądnął jak to jest zarejestrowane to dziwie się...

  • galant7 – 20.04.2010

    @tola, o czym Ty piszesz?? Do Wałbrzycha DLA zaproponowało MAZ'y. Jakie Bogdany? @Bartek, gwoli ścisłości - w Świebodzicach jeżdżą DWA Mercedesy O405. Gdyby zamawiający określił na etapie siwz, granicę wieku pojazdów, musieli by spełnić ten warunek...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....