Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Tychach ruszyła nowa trolejbusowa linia G

infobus
23.09.2019 10:00
0 Komentarzy

23 września oficjalnie rozpoczęła kursowanie tyska linia trolejbusowa G. Z nowego połączenia TLT Tychy w sieci ZTM skorzystali już pierwsi pasażerowie.

Warto podkreślić, że tylko na fragmencie trasy G rozwieszononową sieć trakcyjną, pozostałą część trolejbusy przejeżdżają na bateriach.

Liniowa nowość

-„Aby ułatwić pasażerom orientację w kierunku jazdy linii G,na wyświetlaczach prezentowane są dwa kierunki: +Hotelowiec+ w pierwszej częścitrasy oraz +Sikorskiego Wiadukt+ w drugiej, podobnie jak ma to miejsce od kilku latna okrężnej linii F” – wyjaśnił prezes Tyskich Linii Trolejbusowych MarcinRogala. Jak dodał, pojazdy linii E mają na wyświetlaczach kierunek:”Begonii” w pierwszej części trasy, a później: „Sikorskiego Wiadukt”.

Uruchomienie nowej linii G i zmiana trasy linii E pozwoliłona objęcie komunikacją trolejbusową tyskich osiedli Z1, Z, W, U, L, którewcześniej nie miały do niej bezpośredniego dostępu.

Z początkowego przystankutrolejbusy linii E i G rozpoczynają kursy naprzemiennie, co pół godziny. Obielinie kursują przez siedem dni w tygodniu.

Nowe trolejbusy – nowa trasa

Na nowej linii spotkamy nowe trolejbusy – Solaris Trollino12, które korzystają z nowej sieci trakcyjnej rozwieszonej na ponadkilometrowymodcinku Rondo Zesłańców Sybiru – Sikorskiego Wiadukt. Zdecydowano się jązbudować ze względu na wzniesienie drogi.

Pozostałą część nowego odcinka siecitrolejbusy obsługują, korzystając z akumulatorów.

Rozbudowa tyskiej sieci trakcji trolejbusowej trwała etapamiprzez ostatni rok, łącząc dwie ekologiczne inwestycje – związane zelektromobilnością i energooszczędnością. Montaż blisko 60 nowych słupówtrakcji trolejbusowej zakończył się w grudniu ub. roku.

Następnie wiosną br. Tyskie Linie Trolejbusowe podpisałyumowę na modernizację oświetlenia ulicznego – zdemontowano stare, betonowesłupy oświetleniowe i zamontowano 113 nowych opraw ledowych na słupach trakcjitrolejbusowej.

-„Na tym odcinku zastosowano sieć montowaną na wysięgnikachze szkłolaminatu, co pozwoliło na zmniejszenie ilości zastosowanych słupówtrakcyjnych. Drut jezdny trzymają elastyczne zawiesia typu delta, które wcześniejnie były w Tychach stosowane na taką skalę” – wyjaśnił Rogala. Jednym zelementów budowy sieci trakcyjnej była również nowa podstacja zasilająca, przyul. Sikorskiego.

Bez sieci

Na nowym odcinku sieci, od osiedla W do osiedla R i zpowrotem, trolejbusy jadą na akumulatorach. W tym celi TLT zakupiło trzy bateryjnetrolejbusy Solaris Trollno wyposażone w baterie  trakcyjne, które pozwalająna przejechanie blisko 30 km bez podłączenia do sieci, z pełnym zakresem mocy,działającą klimatyzacją lub ogrzewaniem. Zarówno odłączanie od sieci, jak ipodłączanie, jest w pełni zautomatyzowane i nie wymaga od kierowcy wychodzeniaz kabiny

Nowe trolejbusy te kursują po Tychach już od kilku miesięcy,a teraz dwa z nich zostały na stałe przypisane do obsługi linii E i G.

Inwestycję związaną z uruchomieniem linii E i G (budowęnowej sieci trakcyjnej z podstacją, modernizację fragmentu istniejącej sieci,wymianę oświetlenia ulicznego i zakup dwóch elektrobusów oraz trzechtrolejbusów bateryjnych) współfinansują w 75 proc. unijne fundusze z programuInfrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt to blisko 23 mln zł. Jest to częśćwartego ponad 164 mln zł projektu POIiŚ, zakładającego także m.in. gruntownąprzebudowę zaplecza technicznego zajezdni Przedsiębiorstwa KomunikacjiMiejskiej w Tychach oraz zakup przez tego przewoźnika ponad pięćdziesięciunowoczesnych autobusów zasilanych sprężonym gazem (CNG), mikrobusów,elektrobusów, pojazdów serwisowych i pogotowia technicznego.

Co dalej?

Tyskie Linie Trolejbusowe planują przedłużenie linii B, obecnie kończącej trasę napętli paprocańskiej, do przystanku Sikorskiego Wiadukt. Będzie to jednakmożliwe po wygospodarowaniu na tym końcowym przystanku dodatkowego miejscapostojowego

I na koniec dodajmy, że trolejbusy w Tychach kursująnieprzerwanie od ponad 35 lat. W mieście funkcjonuje obecnie 6 liniioznaczonych literami od A do F. Całkowita długość trakcji trolejbusowej toprawie 36 km. Trolejbusy kursują w śródmieściu Tychów, rocznie wykonując ponad1,3 mln tzw. wozokilometrów. Obecnie po tyskich ulicach jeżdżą 24trolejbusy.(PAP)

Komentarze