35 nowych autobusów chce kupić Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu. Dziś, 15 grudnia w siedzibie spółki otwarto oferty w dwóch przetargach na zakup nowoczesnego taboru. O toruńskie kontrakty walczą MAN i Solaris.
Przypomnijmy, że oba toruńskie postępowania zakupowe ogłoszono w ostatnim dniu października. Przyjęliśmy się SIWZ obydwu przetargów. Z naszą analizą ich treści można się zapoznać tutaj. Pierwszy przetarg dotyczy zakupu 14 hybrydowych autobusów typu MAXI (o długości ok. 12 m) oraz pojazdu pogotowia technicznego. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach projektu BiT City II. MZK zarezerwowało na ten cel 25 207 620 PLN. Oznacza to, że średnią wartość każdego z zamawianych pojazdów założono na poziomie maksymalnie niespełna 1 366 267 PLN netto.
Do tego przetargu stanęła jedna tylko jedna firma – to MAN Truck&Bus Polska sp. z o.o. z Wolicy z ofertą, którą skalkulowano na 24 802 212 PLN brutto. Daje to średnią cenę za jeden pojazd na poziomie 1 344 293 PLN netto.
Drugi przetarg obejmuje dostawę 21 nowych niskopodłogowych autobusów klasy MAXI (ok. 12 m) zasilanych olejem napędowym. Autobusy będą miały silniki spełniające wymagania normy minimum Euro 6. Na ich zakup toruńskie MZK zaplanowało przeznaczyć 24 231000 PLN brutto. Oznacza to, za jedną spalinową solówkę przewoźnik jest gotów zapłacić nieco ponad 938 095 PLN netto.
W tym postępowaniu zgłosiło się dwóch oferentów. Ich propozycje przekraczają szacunki przewoźnika z Torunia. Tańszą przedstawił MAN Truck&Bus Polska sp. z o.o. z Wolicy. Opiewa ona na 25 235 910 PLN brutto. Oznacza to, że cena za jednego Lion'sa City, najprawdopodobniej w wersji A21, gdyż taką najbardziej preferował SIWZ to 977 000 PLN netto.
Nieco droższą ofertę przedstawił SOLARIS Bus&Coach S.A. Opiewa ona na 25 538 121 PLN brutto. Daje to cenę jednostkową Nowego Urbino 12 z silnikiem DAF MX-11 - tak samo mile widzianego w świetle SIWZ – na poziomie 988 700 PLN netto.
Wszystkie autobusy będą wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, USB. Będą to pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Do Torunia będą przyjeżdżać w transzach. Pierwsze siedem hybryd ma zostać dostarczonych MZK do 10 października, natomiast pozostałe i pojazd pogotowia technicznego - do końca października 2018 roku. Z kolei dostawy diesli założono w trzech partiach, również po 7 sztuk: pierwsza do 31 października, druga do 10 listopada, a trzecia do 20 listopada 2018 r.
MZK sprawdzi teraz oferty pod względem formalnym i merytorycznym. W pierwszym przetargu sytuacja jest klarowna i w zasadzie brakuje jedynie formalności, w postaci stwierdzenia, że MAN poprawnie przygotował swoją propozycję dla toruńskiej spółki.
W drugi postępowaniu oferty producentów "lwów" i "jamników" nieznacznie przekraczają szacunki MZK. Spodziewamy się jednak, że przewoźnik podejmie próbę znalezienia dodatkowych środków aby wybrać dostawcę. Kto nim będzie? Wydaje się, że mimo delikatnej przewagi w dzięki cenie MAN może być bardzo blisko pierwszego od lat zwycięstwa w Toruniu. I to na dodatek podwójnego!
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Ursus nie startował? Tylko się pytam.
@Pytanie: NIE
Powszechnie wiadomym jest, że będą mieli problem.
Oby Toruń wrócił do MANa, mamy już jako kierowcy dość tych złomów z Oblechowa.Bardzo nie wygodne i awaryjne... otrzymam kciuki za MANa.
@up: słuchaj no dzieciaczku, takie coś to ty sobie możesz swoim kolegom w piaskownicy opowiadać, anonimowy warszawianinie.
@kierowca to kolejny OPŁACONY spamer jak wszyscy widzimy.
Żal mi was dzieciaki i trolle, naprawdę. Wielu kierowców chciałoby powrót MANa do Torunia.
Czy MAN czy Solar... Ważne, że nie traktor. Wymagania i punktacja poszczególnych parametrów od razu wybiła mu z głowy nawet próbę startu w przetargu.
Jednak szkoda że Ursus nie startował. Te uśmiechnięte autobusy stanowią miły dla oka akcent na tle nudnego krajobrazu producentów w Toruniu. Lubię jeździć Ursusami :)
@-: bajeczki potrafimy wymyślać na już, takie same jak twoja.
@szkoda: jak widać czegoś brakuje w twojej głowie :-)
jako pasażer wole MANa
@tymek: ile ci zapłacili?
Czekam z niecierpliwością na nowe MANy! Jedyny plus solarisow to zwykle dobre ogrzewanie w kabinie, ale to też tylko w tych nowych. Po za tym prowadzi się je gorzej niż nawet wysluzone ponad 12 letnie MANy. Mam nadzieję że za rok będziemy mogli jeździć w końcu porządnymi wozami.
Bardzo liczę na Solarisa, świetnie się je prowadzi :)
Czekamy na Solarisa!!!! :-)
Toruńskie Ursusy to kompletny złom. Aż żenujący!
Ja nie trawię toruńskich MAN-ów. W środku ciasno, wręcz klaustrofobicznie, silniki wyją jak pojechane i te paskudne plastiki, które chłoną brud jak gąbka, a biorąc pod uwagę, że niemal w ogóle ich nie czyszczą, to już na wejściu odechciewa się jazdy.
Dlaczego mój post chwalący Ursusa został skasowany? Czy to jest zakazane?
@up: DOKŁADNIE TAK!
We Wrocławiu jeżdżą Solarisy w MPK i MANy u Michalczewskiego- niebo a ziemia na korzyść oczywiście MANa. Solarisy sa tandetne i zdecydowanie nie warte tych pieniędzy. Pasażerom z Torunia życzę MANow.
@wroc: my też potrafimy wymyślać bajeczki dotyczące właśnie MANa.
Mnie bardziej zastanawia, czemu w Toruniu nie kupią przegubów? 3 przegubowce w ponad 200-tysięcznym mieście to zdecydowanie za mało
To zacznij w końcu przestać gadać te pozytywne bajeczki na temat Solarisa to pogadamy. W nim nie ma nic pozytywnego
Czemu 3 przeguby to mało? Zależy to od tego jak miasto wykorzystuje swoje zasoby oraz infrastrukturę. Nie znam Torunia i jego sytuacji w komunikacji, ale najwyraźniej więcej im nie potrzeba. Chociaż nic innego jak 18metrowce bardziej zachęcają do podróży niż ciasny 12 metrowiec.
@do tylko jamnik: widzimy, że masz nierówno pod sufitem. Specjalista potrzebny ci na cito.
@zabawny, widać po tobie to samo. Nic mądrego nie umiesz powiedzieć
Trzymam kciuki za wybór MANa . Najlepsze autobusy i do tego robione w Polsce .
Trzymam kciuki z MAN-a. Precz z postkolonialnym szrotem z oblechowa.
Many to syf, źle się starzeją. I jeszcze ta stylistyka sprzed dekady. Nie dobrze, że znowu będzie trzeba je oglądać w Toruniu.
@hary: buahahahah, to było dobrym żartem
@mechanik: widzimy, że bardzo bolą sukcesy Autobusowego Potentata w Europie.
@jep: otóż to!!!
Jakbyście chcieli wiedzieć, wyżej osoba identyfikująca się jako mechanik, podszywa się pod tego prawdziwego.
Brawo Solar!!!
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.