TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Voith Turbo: lider rynku skrzyń biegów w Polsce
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 06.04.2009 21:47:10 1 komentarz
Voith Turbo: lider rynku skrzyń biegów w Polsce

12 marca w Szklarskiej Porębie odbyła się konferencja firmy Voith Turbo na temat najnowszych propozycji koncernu w zakresie autobusowych komponentów. Podczas spotkania m.in. przedstawiono najnowsze wyniki sprzedaży skrzyń biegów Voith na polskim rynku.

Polskie filia Voith Turbo działa od 1993 r., czyli od ponad już 15 lat. W chwili obecnej pracuje w nim 39 osób. W czerwcu 2005 r. spółka utworzyła w Kijowie przedstawicielstwo, która reprezentuje interesy koncernu na terenie Ukrainy. W tym samym roku firma przejęła również obsługę rynku krajów nadbałtyckich. W okresie od 01.10.2007 do 30.09.2008 roku spółka wykazała: obrót własny na poziomie 50 mln PLN, natomiast pośrednictwo w obrocie koncernu Voith na poziomie 72 mln PLN.

Marcowe spotkanie w Szklarskiej Porębie, na które zaproszono dolnośląskich przewoźników - poświęcone było przede wszystkie komponentom stosowanym w autobusach. Tutaj najważniejsze propozycje Voith to automatyczna skrzynie biegów oraz retardery. W przypadku pierwszego produktu to ocenia się, że na całym świecie ponad 200 000 autobusów liniowych wyposażonych jest w skrzynie DIWA firmy Voith. Oczywiście dane dt. polskiego rynku raczej nie mają wpływu na globalne liczby, natomiast widać tutaj dynamiczny wzrost udziałów Voith. W zeszłym roku polskie przedstawicielstwo sprzedało tutaj rekordową sumę, prawie 600 szt. automatycznych skrzyń biegów. To zapewniło firmie ok. 67% udział w łącznej sprzedaży skrzyń biegów do autobusów miejskich, czyli podobnie jak rok wcześniej. Dodajmy, że w zeszłym roku najważniejszy konkurent firmy, czyli ZF –zanotował w Polsce (wg danych Voith) sprzedaż poniżej 200 szt. automatycznych skrzyń biegów, co przełożyło się na udział na poziomie 20%, czyli o prawie 10% więcej niż rok wcześniej. Zresztą był to najlepszy rok w wykonaniu ZF-a od 2002 r., kiedy firma odnotowała tutaj rezultat powyżej 200 szt. i po raz ostatni konkurowała z Voith-em prawie „łeb w łeb”. Resztę udziałów na polskim rynku skrzyń biegów zastosowanych w autobusach miejskich w 2008 r. objęły mechaniczne skrzynie biegów –ok. 6% (głównie ZF) i automaty do mini i midibusów spod znaku Allison –ok. 7%.

Tak znacząca przewaga Voith wynika z preferowania skrzyń tej marki przez lidera sprzedaży autobusów miejskich w Polsce, czyli Solaris Bus &Coach. W 2008 r. udział tutaj Voith-a przekroczył poziom 90% i był większy niż w 2007 r. I to był klucz to rekordowej sprzedaży skrzyń przez Voith w 2008 r. Pozostali ważni, miejscy odbiorcy skrzyń Voith-a to: Jelcz, Irisbus i Tedom –tutaj w 2008 r. firma była jedynym dostawcą automatycznych skrzyń. Natomiast w pojazdach Mercedesa udział ZF i Voith był prawie równy. Pierwszy z producentów dostarczał skrzynie do zastosowania głównie w przegubach, natomiast drugi –w solówkach. Jednak zdaniem przedstawicieli Voith-a w tym roku koncern skompletował już pełną ofertę dla EvoBusu i ma nadzieje na polepszenie tutaj swojego udziału. Więcej skrzyń Voith-a niż innych producentów zastosował także na polskim rynku Solbus i MAZ. Jedynym producentom, który w 2008 r. nie wziął ani jednej skrzyni Voith-a była Scania. Podobno trwają rozmowę na wysokim szczeblu, które mają zmienić tą sytuację.

Automaty z historią

Podczas spotkania w Szklarskiej Porębie poszczególni przedstawiciele spółki Voith Turbo przedstawili aktualną ofertę firmy. I tak –Marek Gajdowicz, dyrektor sprzedaży omówił zalety automatycznych skrzyń biegów DIWA.5, gdzie sprawdzona zasada rozdziału mocy pozwala na płynne i bezstopniowe rozpędzenie autobusu. Nowym uzupełnieniem oferty Voith w tym zakresie jest model DIWA D 884.5, który współpracuje z silnikami o momentach obrotowych nawet do 1900 Nm (m.in. do zastosowania w systemach BRT)

Potwierdzeniem wytrzymałości skrzyń spod znaku Voith był jubileuszowy konkurs na najtrwalszą skrzynię biegów DIWA w Polsce. Jego rozstrzygniecie miało miejsce pod koniec zeszłego roku –podczas targów TRANSEXPO 2008. Wcześniej firma rozesłała do zakładów komunikacji miejskiej, które w latach 1994-1996 zakupiły nowe autobusy wyposażone w przekładnie DIWA, prośbę o dane tych skrzyń biegów, które do dnia dzisiejszego służą w komunikacji miejskiej i nie były dotychczas naprawiane. Odzew był imponujący , a rekordzistą w liczbie zgłoszeń był MPK Poznań, które przysłało listę aż 20 przekładni. Ostateczne wyniki (po uwzględnieniu protestów:) prezentowały się następująco:

Miejsce

Zakład komunikacyjny

Dotychczasowy przebieg

Marka autobusu

Model autobusu

1

PKM Katowice

1 222687

Jelcz

120MM/1

2

MPK Łódź

1 165000

Ikarus

280

3

MZA Częstochowa

1 149989

Ikarus

415

3

MZA Warszawa

1 139014

Ikarus

280

4

MZK Konin

1 109603

Scania

CN 113 CLL

5

MZK Bielsko-Biała

1 058749

Ikarus

415

6

KPKM Białystok

1 050299

Jelcz

120MM/1

7

MPK Poznań

1 019921

Ikarus

280

8

MPK Wrocław

1 014875

Jelcz

M121M

9

KZK Białystok

1 007500

Jelcz

120MM/1

10

PKM Jaworzno

993707

Scania

CN 113 CLL

11

SPAK Szczecin

958663

Jelcz

120MM/1

12

MPK Kraków

947844

Jelcz

M120

Warto zwrócić uwagę, że zwycięska DIWA przeżyła swój pierwotny autobus marki Ikarus i obecnie pracuje w innym pojeździe. Wszystkie zaprezentowane w powyższym zestawieniu zakłady komunikacyjne zostały nagrodzone. Dodatkowo firmy, które zajęły miejsca na podium otrzymały bardzo cenne nagrody wg następującego klucza:

- miejsce I - zestaw diagnostyczny składający się z laptopa, oprogramowania diagnostycznego i specjalnego interfejsu Voith,

- miejsce II - bezpłatna diagnostyka Health Check 20 skrzyń biegów DIWA,

- miejsce III - bezpłatna diagnostyka Health Check 10 skrzyń biegów DIWA. 

Kolejną ciekawostką –już po konkursie –było zgłoszenie firmy TPBUS Sp. z o. o., która posiada w swoim taborze pierwszy egzemplarz wyprodukowany w Polsce autobusu MAN NL 222 z numerem fabrycznym 000001. Pojazd ten, wyposażony w skrzynię biegów DIWA.3, od początku eksploatacji (kwiecień 1998) przejechał do dnia dzisiejszego ponad 1.260 tys. km i żaden z elementów jego układu napędowego nie był poddawany remontowi kapitalnemu. Piękny wynik!

Dodajmy, że usługa Heath Check to diagnostyka skrzyni biegów DIWA mającą na celu sprawdzenie jej aktualnego stanu technicznego pod kątem ewentualnego remontu prewencyjnego. Usługa jest wykonywana u klienta bez demontażu przekładni z autobusu. Badanie jednej skrzyni biegów trwa ok. 60 min. W tym czasie pracownik sprawdza stan i jakość oleju w przekładni, występujące ciśnienia, czas przełączenia pod kątem poślizgu tarcz ciernych oraz dokonuje zapisu pracy przy pomocy programu diagnostycznego DIANA. Do tego dochodzi badanie poprawności zabudowy przekładni, jakości przewodów elektrycznych i olejowych oraz nasłuch pracy skrzyni. Te wszystkie elementy składają się na ogólny wniosek o stanie przekładni DIWA, który jest obrazowo przedstawiany w dokładnym raporcie.

SensoTop: z górki i pod górkę

Podczas marcowej konferencji Marek Gajdowicz wyjaśnił również działania najnowszych elementów sterowania zastosowanych w skrzyniach DIWA. Zacznijmy od programu SensoTop, który dzięki prostemu i bezobsługowemu czujnikowi ukształtowania terenu (mierzenie ciśnienia atmosferycznego) wybiera odpowiednie przełożenia do nachylania terenu. Podczas jazdy pod górę dostarcza mocy, której potrzebuje kierowca, podczas zjazdów natomiast zmniejsza obroty przełączeń do niezbędnego minimum. Właśnie w tym elemencie pozwala wykorzystać potencjał, który dotychczasowe programy nie potrafiły zagospodarować. Dla producenta pojazdów oznacza to wyraźne uproszczenie w postaci mniejszej ilości możliwych konfiguracji pojazdów. Użytkownik natomiast może być pewien, że w każdej sytuacje na drodze ma do dyspozycji niezbędną moc. Ostatecznie wykorzystanie warunków topografii może przynieść wyraźny potencjał oszczędności w zużyciu paliwa - aż do siedmiu procent.

Kolejna nowinka to oprogramowanie diagnostyczne Aladin. Dzięki niemu możliwe jest szybkie zlokalizowanie ewentualnej usterki, co jest podstawą wysokiej funkcjonalności pojazdu. Również w tym przypadku Aladin daje dostęp do bardzo rozbudowanych danych eksploatacyjnych, które m.in. mogą być cennym źródłem informacji o pracy kierowcy.

Retardery Voith

Ten segment sprzedaży omówił Paweł Mazur, który na początku przypomniał historię tego typu urządzeń. Ich „drogowy”początek sięga końca lat 60-tych, kiedy Otto Kässbohrer skontaktował się z Voithem w celu wyposażenia w retarder autobusów Setra. W kolejnych latach Voith rozwijał specjalne retardery dla pojazdów użytkowych, zwiększając przy tym ciągle produkcję. Do 1994 roku, a więc blisko po 30 latach produkcji dostarczono „tylko”100.000. Już 4 lata później do 1998 roku dostarczono 200 000 ekzemplarzy. W ostatnim dziesięcioleciu odnotowywano ciągły wzrost sprzedaży. W tym okresie wyprodukowano 300 000 sztuk oraz ulepszano konstrukcję. Kamieniem milowym rozwoju jest Aquatarder, który wykorzystuje wodę zamiast oleju jako czynnik roboczy. W kwietniu 2008 r.wyprodukowano 500.000-czny retarder, który został podarowany straży pożarnej w Crailsheim.

Aktualnie retardery Voith-a są oferowane u większości producentów autobusów. Są to następujące modele: 

- retarder R115E zintegrowany z grupą przekładni GO, dla autobusów: Mercedes-Benz, Setra ,MAN, Neoplan, DAF, VDL Bova;

- retarder VR 3250 zintegrowany z przekładniami Volvo i wykorzystywany w autobusach tej marki;

- retarder R123 - kompaktowy retarder dla pojazdów o całkowitej masie do 18 ton.

- retarder VR 123 zintegrowany z przekładnią Daimler G85-6, używaną m.in. w Mercedes-Benz Tourino.
- retarder R120 dla autobusów średniej wielkości –m.in. montowany jest w autobusach Solbus.

- retarder R133 wykorzystywany do najbardziej obciążonych autobusów - posiada największy moment hamujący 4000Nm.

Zawieszenia Voith

I na koniec (last but not least) Jacek Rogalski omówił nowość w całej ofercie Voith Turbo, czyli systemy zawieszeń. Ich polska premiera miała miejsce na TRANSEXPO w 2007 r. i aktualnie oferta koncernu składa się tutaj z dwóch pozycji: napędowego mostu portalowego i niezależnego zawieszenia kół przednich. Zostały one zaprojektowane przez firmę Graziano Trasmissioni. Ona jest także producentem zawieszeń, natomiast produkcją mostu zajmuje się Voith Turbo Drive Systems z siedzibą w Montichiari (Włochy). Najnowszy produktem jest tutaj most Graziano, który charakteryzuje się wysoką uniwersalnością zastosowań do różnych konfiguracji pojazdu dzięki modułowej budowie. Stąd również mniejszy ciężar, zintegrowane jarzmo drążków reakcyjnych V-rod, standardowe wyposażenie w hamulce tarczowe, a także specjalne łożyska o niskim poziomie hałasu, mniejszym zużyciu i wysokiej sprawności.

Co do nowego, niezależnego zawieszenia kół przednich –to w przeciwieństwie do obecnie oferowanych na rynku (Kingpin, Ball-Joint) rozwiązanie Voith T-Joint jest lżejsze (ca. 100 kg), elastyczniejsze (dry park steering) i stabilniejsze. Dzięki zastosowaniu standardowych łożysk opory tarcia zostały zredukowane do minimum, dzięki temu pojazd jest komfortowo zawieszony i łatwy w prowadzeniu. Zawieszenie dostarczane jest w różnych wymiarach, od ciężkiego (9.0 ton obciążenia osi) aż do wersji lekkich z 3,5 tonowy obciążeniem.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Voith
retarder
skrzynia biegów
DIWA
  • – 18.01.2013

    Zawieszenie Voith niezależne - PORAŻKA!!!! ZŁOM I JESZCZE RAZ ZŁOM!!!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....