Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

viaTOLL: system ma już 6 lat

infobus
03.07.2017 10:22
0 Komentarzy

System viaTOLL kończy właśnie szósty rok swojego działania.Powstał w zaledwie osiem miesięcy i zwrócił się już po 18. miesiącach. Do tejpory zebrał na modernizację i budowę dróg ok. 8,1 mld zł.

Na przychody systemu viaTOLL, który w tym roku świętujeswoje sześciolecie, składają się opłaty pobierane od pojazdów lekkich:manualnie (na bramkach) bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO oraz opłaty zaprzejazdy samochodów ciężarowych, busów i autobusów po sieci dróg płatnych.

Uruchomiony w lipcu 2011 roku elektroniczny system poboruopłat drogowych viaTOLL okazał się jednym z najskuteczniejszych rozwiązań tegotypu w Europie. Od początku funkcjonowania za jego pośrednictwem na kontoKrajowego Funduszu Drogowego wpłynęło już 8,1 mld zł, a każdego dnia kwota tapowiększa się o kolejne 4-5 mln zł. Środki te w całości przeznaczane są narozbudowę oraz utrzymanie i modernizację istniejącej infrastruktury drogowej wPolsce.

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest prawie 1,1mln pojazdów oraz 678 tys. podmiotów gospodarczych. Najwięcej, bo prawie 60% toużytkownicy polscy, na drugim miejscu pod względem liczebności są Niemcy, a natrzecim Litwini.

Sieć dróg płatnych od 9 lipca będzie obejmowała ok. 3660 km.

-„Oparcie architektury systemu poboru opłat o technologięDSRC (bramownice na drogach i urządzenia w pojazdach) to przy polskiejcharakterystyce sieci dróg płatnych najlepsze i najbardziej efektywnerozwiązanie. Dodatkowo, infrastruktura systemu m.in. bramownice może byćwykorzystywana do wykrywania przejazdu pojazdów przeciążonych, wykrywaniaprzemytu i wparcia organów ścigania” – mówi Marek Cywiński dyrektorzarządzający Kapsch Telematic Services – operatora systemu. „Średni kosztobsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15% kwoty przychodówKFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszejmoderni-zacji i rozbudowie sieci dróg. Co więcej: procentowy udział kosztówoperacyjnych będzie cały czas malał wraz z włączaniem kolejnych odcinków dosieci dróg płatnych – dodaje Cywiński.

W miarę rozwoju systemu, a także pod wpływem regularnychbadań satysfakcji użytkowników, operator wprowadził szereg dodatkowychudogodnień. W ten sposób do użytku weszły m.in. eNota, powiadomienia SMS atakże aplikacja mobilna. Rozwiązania te cieszą się dużym zainteresowaniemużytkowników, uła-twiają bowiem zarządzanie płatnościami w systemie viaTOLL. Wostatnim czasie zmieniono również spo-sób naliczania kwoty wymaganegozabezpieczenia dla umów post pay (z odroczoną płatnością), tak aby obniżyćkoszty związane z korzystaniem z wygodniejszego sposobu płatności.

Komentarze