Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ustawa PKS-owa. Minął termin na wnioski o dopłaty

infobus
13.08.2019 12:00
0 Komentarzy

Wczoraj, 12 sierpnia minął termin składania wniosków o udzielenie dopłat do połączeń autobusowych z funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Niewątpliwie wejście w życie ustawy o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, którą potocznie okrzyknięto jako „ustawę PeKaeSową”, będzie jednym z najważniejszych tegorocznych wydarzeń w branży transportu publicznego, choć nie obejmuje ona przewozów o statusie komunikacji miejskiej. Zgodnie z założeniami reaktywowane przewozy objęte dopłatami mają ruszyć już od 1 września br., czyli nadzwyczajnie szybko, skoro ustawa weszła w życie 18 lipca br.

Ostatnie 12 dni w świetle bardziej szczegółowych informacji o zasadach funkcjonowania funduszu w tym roku były bardzo gorące, biorąc pod uwagę bardzo krótki czas na złożenie pierwszych wniosków oraz rozbudowane kryteria dostępu do aplikowania o środki.

„Opracowanie kompletnego wniosku w kilkanaście dni, nawet z pomocą naszych specjalistów z zakresu planowania oferty przewozowej, wymagało stałego zaangażowania wielu przedstawicieli organizatorów, z którymi współpracowaliśmy.” – mówi Tomasz Szelukowski z firmy Tomasz Szelukowski z TRAKO PROJEKTY TRANSPORTOWE.

Ciekawą lekturą dla potencjalnych wnioskodawców były „Pytania i odpowiedzi” na stronach internetowych Ministerstwa Infrastruktury, z których można uzyskać informacje, m.in., że połączenia podmiejskie w gminach miejsko-wiejskich nie będą traktowane jako komunikacja miejska oraz, że na nowe połączenie objęte dopłatą z funduszu konieczne będzie zawarcie nowej umowy przewozowej („aneks do obowiązującej umowy nie stanowi nowej umowy”).

Pytania odpowiedzi opublikowaliśmy w trzech częściach:

W najbliższym czasie dowiemy się, które samorządy otrzymają dopłatę na ten rok i ile połączeń zostanie uruchomionych w terminie oczekiwanym przez resort infrastruktury, czyli już od 1 września.

Możemy się spodziewać, że wniosków na przyszły rok będzie więcej, nie tylko ze względu na potencjalnie dłuższy czas na opracowanie sensownych rozwiązań w zakresie planowanej oferty przewozowej oraz przygotowanie odpowiednich projektów umów o świadczenie usług przewozowych (co w samorządach racjonalnie zarządzającymi finansami publicznymi musi zająć dłuższą chwilę).

Co istotne – pula środków na 2020 r. wzrośnie z 300 do 800 mln zł. W zależności od województwa, w przyszłym roku planowana suma dopłat może się wahać w zakresie od ok. 31 do ok. 66 mln zł.

Komentarze