TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Ustawa o ptz: 5 fundamentalnych zasad MIB
InfoBus.pl - Opublikowano: 31.05.2017 09:45:33
Ustawa o ptz: 5 fundamentalnych zasad MIB

Podczas obrad sejmowej Komisji Infrastruktury w dniu 25 maja 2017 r., Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa przedstawił najważniejsze założenia znowelizowane ustawy o transporcie zbiorowy. Jej start zaplanowano na styczeń 2019 r.

W posiedzeniu udział wzięli m.in. Jarosław Florkiewicz główny specjalista w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, Adrian Furgalski wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Marcin Maksymiuk ekspert Związku Powiatów Polskich, Zdzisław Szczerbaciuk prezes Zarządu Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji wraz ze współpracownikami oraz Marek Wójcik pełnomocnik Zarządu Związku Miast Polskich.

Poniżej prezentujemy sejmową wypowiedź Jerzego Szmita:

-"Transport zbiorowy to jedno z kluczowych narzędzi, które służy do tworzenia spójności komunikacyjnej kraju. Zdajemy więc sobie sprawę z tego, że ten projekt ustawy, który jest obecnie opracowywany przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, wywołuje ogromne zainteresowanie różnych środowisk samorządowych, przedsiębiorców transportowych, ale też klientów, którzy chcą korzystać z transportu zbiorowego.

Szanowni państwo, historia ustawy jest długa, kilkuletnia. Przypomnę, że ostatnio – ponad rok temu – został przedłużony okres wejścia w życie części przepisów, które dotyczą strony technicznej prowadzenia transportu drogowego. Aby sprostać temu bardzo trudnemu zadaniu, pan minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk 3 listopada 2016 r. wydał zarządzenie nr 51 w sprawie powołania Zespołu do spraw opracowania projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie zbiorowym. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele: Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, stowarzyszeń i jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacji zrzeszających przewoźników drogowych. Do zadań Zespołu należy opracowanie projektu zmiany ustawy o transporcie zbiorowym, a w szczególności: analiza przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym; analiza projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym; analiza propozycji zmian do ustawy i wypracowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. W trakcie posiedzeń Komisji – było ich pięć, a więc praca była bardzo intensywna – dyskutowaliśmy nad różnymi propozycjami zmian, które, naszym zdaniem, są niezbędne do tego, aby transport drogowy w Polsce spełniał swoją funkcję.

Szanowni państwo, może przedstawię najważniejsze założenia projektu, który jest na końcowym etapie opracowywania. To jest projekt rządowy, a zatem – pewnie będę jeszcze o tym mówić – trafi on do normalnych konsultacji w trybie rządowym, a więc będziemy mogli dyskutować na ten temat zarówno z zainteresowanymi środowiskami, jak i wewnątrz rządu. Musi jednak być materiał, projekt, który stanie się podstawą do debaty.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że próba uregulowania tego rynku jest bardzo trudna. Stawiamy pewną propozycję, odnośnie do której jesteśmy przekonani, ale jednocześnie jesteśmy otwarci na dyskusję w ramach Zespołu, o którym mówiłem. Zespół zakończył swoją pracę przedwczoraj i już pracujemy nad ostateczną wersją projektu.

Co będzie zawierać projekt?

Najważniejsze jego punkty. Mianowicie, zostanie ograniczony do niezbędnego minimum zakres planów transportowych. Dotychczasowe wymogi były bardzo szerokie. Ponieważ plany transportowe, do których zostały zobowiązane poszczególne gminy, powiaty czy województwa, miały być bardzo obszerne, ich opracowanie było kosztowne i tak naprawdę nie było wiadomo, jakim celom ostatecznie mają służyć.

Drugi punkt, to wprowadzenie obowiązku opracowywania planów transportowych dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego. Chcemy, aby polityka transportowa była jednak świadoma. Zdaje się, że przy obniżeniu kosztów każdą jednostkę będzie stać na to, żeby taki plan transportowy opracować.

Trzecie zagadnienie, to ujęcie w planach transportowych pakietów linii komunikacyjnych. Pakiety będą składać się z co najmniej jednej linii o wysokim lub średnim potoku pasażerskim i co najmniej jednej linii o niskim lub średnim potoku pasażerskim, rozłożonych równomiernie między poszczególnie pakiety. To jest istota proponowanej zmiany. Wobec problemu, który narastał latami, że pojawiały się coraz większe obszary, gdzie nie docierał transport zbiorowy – można powiedzieć, obszary wykluczenia komunikacyjnego – proponujemy, aby istota zmian była taka. Dotychczas przedsiębiorcy sami zgłuszają się do obsługi danej linii – tak naprawdę, nie ma dzisiaj żadnych ograniczeń. Każdy, kto tą sprawą się zajmował, doskonale zna wszystkie wojny przystankowe. Nie chcę być tu źle zrozumiany, ale samorządy z niechęcią korzystały z różnych instrumentów, jak niezatwierdzanie rozkładów jazdy, gdyż twierdziły, że są one nierealne, jeżeli chodzi o regulowanie w ten sposób ruchem. Postanowiliśmy więc zrobić to inaczej. Tak, żeby przedsiębiorca, który będzie obsługiwać rentowną, dobrą linię, miał jednocześnie w obowiązku obsługiwanie linii o słabszym natężeniu ruchu czy takiej, która dzisiaj jest nie wysokodochodowa, a może nawet lekko ujemna dochodowo. Po to wszystkie jednostki samorządu terytorialnego mają opracować plany transportowe, żeby świadomie wyznaczać te pakiety, aby w wyniku przetargu przedsiębiorcy mogli ocenić co jest dla nich najbardziej korzystne, który pakiet są gotowi obsługiwać. Chodzi o to, żeby to było przewidywalne ekonomicznie, a z drugiej strony, o to, żeby mieszkańcom, klientom transportu drogowego, zapewnić dostęp do tej usługi. Wynika z tego następny punkt – przyznanie przedsiębiorcom prawa do obsługi pakietów linii komunikacyjnych w drodze otwartych, przejrzystych i niedyskryminujących procedur przetargowych.

I ostatnia z fundamentalnych zasad – stworzenie warunków do stosowania przez wszystkich przewoźników biletów ulgowych. Dzięki temu wszyscy obywatele uprawnieni do ulg będą mogli korzystać z przejazdów z ulgą.

Jeszcze raz podkreślę, że celem, który określamy w pięciu punktach, jest: zapewnienie większej spójności komunikacyjnej kraju poprzez tworzenie warunków do rozbudowy siatki połączeń komunikacyjnych; zmniejszenie obciążeń administracyjnych i obniżenie kosztów opracowania planów transportowych; możliwość planowania, tworzenia i rozwoju komunikacji publicznej na obszarach wykluczonych komunikacyjnie; przyznania przedsiębiorcom prawa do obsługi pakietów linii komunikacyjnych w drodze otwartych, przejrzystych i niedyskryminujących procedur przetargowych i korzystania przez uprawnionych pasażerów z biletów ulgowych na liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez wszystkich przewoźników.

Wysoka Komisjo, to są założenia, główne punkty projektu ustawy, który jest na końcowym etapie opracowania. Myślę, że kiedy stanie się on ostatecznym projektem, to wrócimy tu do dyskusji. Oczywiście, nie zamykam jej dzisiaj. Wrócimy do dyskusji punkt po punkcie, nad konkretnymi rozwiązaniami, kiedy jako projekt rządowy trafi on do Wysokiej Izby. Dziękuję bardzo."


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ustawa
ptz
MIB
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....