TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Ursus bez katowickiego kontraktu! PKM mówi DOŚĆ
- Opublikowano: 07.03.2019 13:00:47 2 komentarze
Ursus bez katowickiego kontraktu! PKM mówi DOSYĆ

6 marca konsorcjum Ursus Bus otrzymało od PKM Katowice oświadczenie o odstąpieniu od umowy na dostawę 5 szt. elektrycznych autobusów miejskich Ursus CitySmile 12LFE, które zgodnie z umową miały zostać dostarczone do 25 lutego.

Jako podstawę odstąpienia od umowy zamawiający wskazał opóźnienie w dostawie autobusów przez Ursus Bus. Z tego co wiemy nieoficjalnie to Ursus nie potrafił przekonać delegacji śląskiego przewoźnika, że jest w stanie w miarę szybko zamknąć ten kontrakt i nie pokazał, na jakim etapie znajduje się produkcja tych pojazdów. W tej sytuacji czekamy teraz na odpowiedź lubelskiego konsorcjum, ale wszystko wygląda na to, że do Katowic nie przyjadą już żółte elektrobusy CitySmile 12LFE. Przypomnijmy, że o ten kontrakt Ursus rywalizował z Solarisem, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Historia śląskiego e-kontraku

Przypomnijmy, że wraz z początkiem września 2017 r. PKM Katowice ogłosił przetarg na 10 nowych autobusów elektrycznych, w tym 5 szt. klasy MEGA i 5 szt. MAXI. 10 stycznia 2018 r. zamawiający rozstrzygnął kontrakt na pięć "elektryków" klasy MAXI, który zgarnął Ursus. Producent z Lublina miał na realizację dostawy 310 dni od podpisania umowy. PKM przeznaczył na MAXI zamówienie kwotę 11 992 500 PLN brutto.

26 października odbyło się otwarcie ofert, a do przetargu stanęło dwóch polskich producentów. Ursus i Solaris. Pierwszy z nich zaproponował za standardowe elektrobusy typu CS12E kwotę 10 335 720 PLN brutto, co dało jednostkową cenę za sztukę 1 680 605 PLN netto. Druga i zarazem droższa propozycja, która nie zmieściła się w kosztorysie zamawiającego, została złożona przez Solarisa i wyniosła 14 120 400 PLN brutto, co dało za sztukę Solarisa Urbino 12 electric IV generacji 2,296 mln PLN netto.

Różnica cenowa między tymi ofertami - jak łatwo zauważyć - była spora i dlatego bez większych problemów PKM jako zwycięzcę "MAXI-części" wskazało Ursusa, po czym podpisano stosowną umowę.

Elektryczny kierunek

Tyle historii. Dodajmy, że swoje przegubowe elektrobusy do Katowicy dostarczył już Solaris, a Ekoenergetyka wybudowała szybką stację ładowania, o czym pisaliśmy TUTAJ.

Generalnie od dalszych zakupów elektrycznych autobusów na Śląsku kierunku nie ma odwrotu i dlatego należy spodziewać się szybkiego powtórzenia przez PKM Katowice przetargu na 5 szt. elektrobusów klasy MAXI. Natomiast ciężko jest zrozumieć tutaj postępowanie Ursus Busa, który właśnie na Śląsku - po ewentualnym zwycięstwie w rządowym projekcie na opracowanie polskiego e-Busa - miał zrealizować największy kontrakt na 300 autobusów elektrycznych, które chce zamówić GZM. Teraz te plany - przynajmniej w kontekście współpracy z Ursusem - wydają się nierealne.

Unijne wspacie

W poprzednich latach, aby wymienić łącznie ponad połowę swego taboru, PKM Katowice - jeden z czterech największych przewoźników w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przygotował dwa projekty, zakładające unijne wsparcie.

Jeden, o wartości 139,4 mln zł (przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł), został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi (wsparcie 31,9 mln zł) - dofinansowany został z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Przy wsparciu pierwszego z tych źródeł PKM kupił dotąd m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym. Zgodnie z kolejnym zamówieniem dotowanym z RPO na trasy miało też wyruszyć 10 pojazdów elektrycznych: pięć Solarisa i pięć - Ursusa.

Z wykorzystaniem dotacji POIiŚ katowicki przewoźnik przygotował też dotąd zakup 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym. Przetarg na te pojazdy ogłoszono pod koniec września ub. roku; po otwarciu ofert okazało się, że jedyną złożył Solaris. Umowę podpisano 22 stycznia br.

Według informacji PKM Katowice tabor tego - należącego do trzech miast (Katowice - 87,59 proc., Siemianowice Śląskie - 8,5 proc., Chorzów - 3,91 proc.) - przewoźnika liczy obecnie 254 pojazdy. Ich średni wiek to ok. 6 lat.

Wcześniejsze zakupy PKM Katowice pozwoliły na zakończenie przez tę spółkę eksploatacji wysokopodłogowych autobusów marki Ikarus; obecne umożliwiają wycofywanie 18-, 20-letnich niskopodłogowych pojazdów marki Neoplan i MAN.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
umowa
elektrobus
Ursus
PKM Katowice
  • Krzysiek Wiśniewski – 07.03.2019

    Żeby Szczecin tak przejrzał na oczy

  • Krzysztof Kantor – 07.03.2019

    Solbus 2.0 jak się nie jest w stanie dać rade z zamówieniem to po co startować?Oni 5 busów nie są w stanie zrobić a zrobią 300? Chyba z lego.Fajnie że niby "polskie" ale miejmy granice rozwagi bo nie stac nas na kupowanie dziadostwa...

  • Marcin Marcinek – 07.03.2019

    Szkoda że nie dali im szansy. Solaris też sie spóźnia z dostawami

  • Daniel Zim – 07.03.2019

    Krosno czeka na dostawę autobusów od Autosana od 1 października 2018 roku i nadal ich brak, podobno mają być do 22 marca, ale jakoś w to nie wierzę, tyle razy już przesuwano terminy. Krosno powinno jeszcze w zeszłym roku unieważnić kontrakt i rozpisać nowy.

  • Aurelia – 07.03.2019

    Wszyscy producenci autobusów się spóźniają, ale Ursus przegina. Jego dotychczasowe rekordowe zamówienie (Zielona Góra) jest jednocześnie rekordowo opóźnionym. Oby nie skończył jak Pesa lub Solbus. Katowice chyba odrobiły lekcje po problemach Częstochowy i bacznie obserwują co się dzieje w Zielonej Górze. Warszawa miała szczęście, że Ursus nie wystartował. Za jakość trzeba zapłacić. Nie zawsze tańsze znaczy lepsze ...

  • Adrian Szczepański – 08.03.2019

    Ursus bus - zrób to sam...

  • Robert Chodacki – 08.03.2019

    PKM przegięło. Ursus to nasza rodzima firma, dajcie im szansę!!

  • Norbert Kwiecień – 09.03.2019

    Dlaczego dać im szansę,zmawiajcy z powodu braku tych autobusów też może ponosić straty.

  • jacekkacprzak – 09.03.2019

    Co to za komentarze "rodzima firma dajcie im szanse?! Dostali szanse wygrywajac przetarg i ja zmarnowali! Prodkcja musiala byc na bardzo niezadowalajacym etapie i zamawiajacy zdajac sobie sprawe z mozliwych nowych terminow dostaw zdecydowal sie na radykalny ruch. To ewidentne zaniedbanie producenta

  • Patryk Krzywik – 09.03.2019

    Ok spóźnił się ale trzeba też potrafić się określić kiedy dostarcza busy a Ursus tego nie zrobil

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....