Urbino 15 LE electric: pierwszy miejski i pozamiejski ebus Solarisa [FILM]

infobus
20.10.2020 13:00
0 Komentarzy

20 października swoją premierę miał nowy model autobusu elektrycznego w portfolio marki Solaris – Urbino 15 LE electric.

To pierwszy autobus elektryczny Solarisa, który jest dedykowany zarówno do przewozów miejskich, jak i międzymiastowych. Właśnie dlatego premiera pojazdu jest dla Solarisa i branży niezwykle istotnym krokiem naprzód w transformacji transportu na bezemisyjny. Urbino 15 LE electric umożliwi przewoźnikom transportu publicznego wyznaczenie bezemisyjnych tras nie tylko w mieście, ale i poza nim. Autobus będzie znakomitą ekologiczną alternatywą dla modeli spalinowych wykorzystywanych obecnie w segmencie pojazdów międzymiastowych.

Premiera online

Elektryczna nowość Solarisa zaskakuje elastycznością rozwiązań. Charakterystyka autobusu low entry (niskowejściowego), duży zasięg na jednym ładowaniu i duża paleta wyboru dodatkowego wyposażenia spełnią potrzeby zarówno ruchu miejskiego, jak i podmiejskiego. Ponadto bogata oferta rozwiązań technicznych pozwolą idealne dobrać konfigurację do indywidualnych potrzeb operatora.

Sercem Urbino 15 LE electric jest elektryczny silnik centralny o mocy 300 kW. Dla jeszcze większej sprawności i mniejszego zużycia energii instalację napędową wykonano w nowatorskiej technologii SiC, czyli z wykorzystaniem układów opartych o węglik krzemu. Silnik chłodzony jest cieczą a napęd przenoszony jest na drugą oś pojazdu. Układ napędowy napędzany jest energią pochodzącą z zestawu 6 baterii o łącznej pojemności 470 kWh. 4 packi zamontowano w tylnej części pojazdu, 2 zaś są umieszczone na dachu.

Zastosowane baterie najnowszej generacji Solaris High Energy+ oferują zasięgi nawet kilkuset kilometrów na jednym ładowaniu. Między innymi dlatego autobus ten jest odpowiedzią na oczekiwania przewoźników miejskich, ale także międzymiastowych. Ładowanie magazynów energii w nowym modelu jest możliwe w tzw. szybki sposób, poprzez pantograf – zarówno klasyczny, umieszczony na dachu pojazdu, jak i odwrócony, czyli opuszczany na autobus ze stacji ładowania. Ponadto każdy model trójosiowego elektryka wyposażony jest w złącze plug-in do ładowania pojazdów na terenie zajezdni. Dla wygody klientów producent przewidział 4 możliwości umieszczenia wtyczki ładowania w autobusie – może być ona umiejscowiona nad pierwszą osią po lewej lub po prawej stronie pojazdu, z przodu autobusu lub z tyłu.

Coś dla pasażerów

W premierowym modelu zastosowano system klimatyzacji z funkcją grzania pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło pochodzące z zewnątrz. Rozwiązanie to pomaga zwiększyć efektywność energetyczną pojazdu, co bezpośrednio przekłada się na większy zasięg. Urządzenie używa jako czynnika roboczego dwutlenku węgla. Urbino 15 LE electric zapewnia podróżującym komfortowe warunki nie tylko ze względu na cichą i płynną pracę silnika, mniejsze wibracje i brak jakichkolwiek spalin.

Urbino 15 LE electric to nowoczesne połączenie bezpieczeństwa, komfortu i stylu. W klimatyzowanym wnętrzu prezentowanego autobusu mieszczą się 53 fotele, w których podróż jest odpoczynkiem i przyjemnością. Dodatkowe dwa siedzenia są rozkładane. Ponadto dwa miejsca siedzące w premierowym pojeździe są wyposażone w ISO-FIX, czyli system, który umożliwia mocowanie fotelików dziecięcych. Pasażerowie mający pod opieką dzieci z pewnością docenią to bezpieczne i praktyczne rozwiązanie. Warto wspomnieć, że w wersji dwudrzwiowej Urbino 15 LE electric może znaleźć się aż 65 miejsc siedzących.

Coś dla kierowców

Infrastruktura pojazdu została zaprojektowana zgodnie ze standardami ITxPT. Trzy duże wyświetlacze stworzone przez inżynierów firmy Solaris zapewniają czytelne informacje dla pasażerów. Ponadto Urbino 15 LE electric jest w pełni przystosowane do integracji z autorskim systemem zdalnego zarządzania flotą eSConnect, który zapewnia pełną telemetrię, analizę danych i serwisowanie nie tylko usterek, które już wystąpiły, ale także niektórych zdarzeń, jakie mogą wystąpić w niedalekiej przyszłości.

Elektryczny napęd i innowacyjne systemy, w które wyposażony jest nowy model elektryczny marki Solaris zagwarantują kierowcy komfortową i bezpieczną jazdę. Interaktywny panel z ekranami dotykowymi łączy w sobie wiele zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa. Począwszy od ostrzeżeń o zapięciu pasów, automatyczne włączanych świateł i wycieraczek, poprzez szerokokątne kamery w miejscu lusterek bocznych, które zapewniają doskonałą widoczność, na aktywnym systemie wsparcia kierowcy Mobileye Shield+ kończąc. Dzięki tym nowatorskim rozwiązaniom bezpowrotnie znika problem tzw. martwych pól. Co więcej, Mobileye Shield+ znacznie obniża ryzyko bezpośrednich kolizji z pieszymi oraz pojazdami, wykrywając ich obecność wokół pojazdu i informując o tym kierowcę za pomocą dźwiękowych i wizualnych alertów.

Pierwsze dwa egzemplarze Solarisów Urbino 15 LE electric powstały głównie z myślą o przewoźnikach skandynawskich. Stąd też w prezentowanym autobusie specjalne rozwiązania zgodne z normami „Busnordic” oraz tzw. pakietem skandynawskim. Z myślą o surowych warunkach, w autobusie zadbano więc o wyposażenie zapewniające komfort termiczny i wygodę podróżowania. Pojazdy tego typu mogą także posiadać inne elementy ułatwiające pracę w trudnych warunkach, takie jak dodatkowe długie światła, piasecznica czy schowek na łańcuchy śniegowe.

Zobaczcie, jak wyglądała premiera online pojazdu. Wyszło super!

{https://www.youtube.com/watch?v=bMvJ-FIIo28}

Dane techniczne nU15e

  • Wymiary Dł. 14 890 mm, szer. 2550 mm, wys. 3400 mm

  • Zwis przedni 2750 mm

  • Rozstaw osi 7000 mm / 1690 mm

  • Zwis tylni 3450 mm

  • DMC Do 25 t.

  • Układ drzwi 2-2-0, 2-2-1, 1-2-0, 1-2-1

  • Silnik Asynchroniczny silnik trakcyjny montowany centralnie ZF CeTrax 300 kW chłodzenie: cieczą / technologia SiC w obszarze układu napędowego

  • Baterie Solaris High Energy+ Solaris High Power

  • Pojemność baterii Do 470 kWh

  • System ładowania Plug-in

  • Pantograf w opcji

  • Osie Przednia: oś niezależna ZF / Napędowa: oś portalowa ZF / Wleczona: oś wleczona ZF, sterowana pasywnie (sterowanie aktywne w opcji)

  • Koła 295/80 R22,5 lub 275/70 R22,5 w opcji (wysokość 3360 mm)

  • Minimalny promień skrętu ~14,6 m

  • Pojemność pasażerska Do 105 osób w zależności od konfiguracji i wyposażenia

  • Miejsca siedzące Od 51 miejsc w konfiguracji 3-drzwiowej / Do 61 miejsc w konfiguracji 2-drzwiowej (klasa I) / Do 65 miejsc w konfiguracji 2-drzwiowej (klasa II)

  • Klimatyzacja klimatyzacja + ogrzewanie hybrydowe / klimatyzacja z funkcją grzania pompą ciepła CO2

Komentarze