Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Unia ukarała MAN, Daimler i Iveco. Miliardy euro!

infobus
19.07.2016 13:27
0 Komentarzy

19 lipca br. Komisja Europejska ogłosiła, że na kilku czołowych europejskich producentów pojazdówużytkowych nakłada karę wynoszącą w sumie prawie 3 mld euro. Tosankcje za zmowę cenową, która łamała unijne zasady konkurencji.Sprawa dotyczy generalnie samochodów ciężarowych, ale na pewnoodbije się także na autobusowym biznesie.

Urzędnicy w Brukseli odkryli, że wkartelu przez 14 lat były niemieckie koncerny MAN i Daimler,francusko-szwedzki Renualt/Volvo, holenderski DAF i włoskie Iveco.

-„Nakładamy dziś najwyższą whistorii karę za kartel. Jest ona dwa razy wyższa od poprzedniej,nałożonej w 2012 r., ale mamy ku temu powody. Ten kartel dotyczybardzo dużego rynku i działał przez bardzo długi okres” -mówiła na konferencji prasowej w Brukseli unijna komisarz ds.konkurencji Margrethe Vestager.

Przeprowadzone śledztwo wykazało, żezmowa producentów ciężarówek zawiązała się w 1997 r. ifunkcjonowała do 2011 r., gdy KE przeprowadziła w firmachniezapowiedzianą inspekcję. Wszystkie przyznały się do winy.

Pięciu producentów, których dotyczysprawa, sprzedaje 9 z 10 średnich (od 6 do 16 ton) i ciężkich(powyżej 16 ton) samochodów ciężarowych w Europie. Nie wszyscyzostali jednak ukarani. Grzywny, która miała wynosić 1,2 mld euro,uniknął MAN, który ujawnił istnienie kartelu. Reszta producentóww zamian za współpracę uzyskała obniżenie wysokości kar.

Kto zapłaci najwięcej?

Mimo wszystko nie są one małe.Najwięcej, bo ponad miliard euro, będzie musiał zapłacićDaimler, kolejny jest DAF – 752 mln euro, Volvo/Renault – 670 mlneuro, a na końcu Iveco – 494 mln euro. Część firm już ogłosiła,że dysponuje rezerwami na ich pokrycie.

Dochodzenie KE wykazało, że firmypodczas spotkań ustalały listę cen brutto za swoje ciężarówki wUE, a dokładnie w Europejskim Obszarze Gospodarczym (UE plusNorwegia, Islandia i Liechtenstein). Na podstawie listy ustalano cenydla indywidualnych klientów.

Korporacje koordynowały teżwprowadzanie technologii ograniczających emisje spalin, a takżeprzerzucanie wynikających z tego kosztów na klientów.

KE ujawniła, że między 1997 a 2004rokiem spotkania między producentami odbywały się na wyższympoziomie zarządzających, czasami na marginesach targów czy innychwydarzeń branżowych. Szefostwo firm kontaktowało się też ze sobątelefonicznie. Po 2004 roku koordynacja odbywała się drogąkorespondencji elektronicznej.

Poprzednia rekordowa grzywna nałożonaprzez Komisję Europejską wynosiła prawie 1,5 mld euro i zostałanałożona na producentów kineskopów do telewizorów. Najdotkliwiejukarano wówczas Philipsa i LG. (PAP)

Komentarze