Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ukraińską granicę blokuje brak technologii [FILM]

infobus
03.08.2016 12:04
0 Komentarzy

Polska od lat inwestuje w systemy, które usprawniają odprawyi uszczelniają granice. Wciąż jednak na przejściach granicznych od stronyukraińskiej tworzą się zatory, bo takich rozwiązań technologicznych tambrakuje. Jak wynika ze statystyk Służby Granicznej, w I połowie roku ruchciężarówek przez granicę z Ukrainą wzrósł o 15 proc.

? Polska od kilkunastu lat wdraża systemy usprawniającepracę odpraw celnych i mamy w tym obszarze doświadczenie. Nasza granica jest wzasadzie szczelna i zautomatyzowana ? przekonuje w rozmowie z agencjąinformacyjną Newseria Biznes Robert Szczepankowski, prezes zarządu Grupy T4B. ?Takich rozwiązań nie ma jednak po stronie ukraińskiej czy białoruskiej. Gdybynasi sąsiedzi mieli podobne systemy automatycznej odprawy celnej, toby korkówna przejściach nie było.

Inwestycje realizowane na przejściach zagranicznych majązwykle na celu dwie zasadnicze kwestie ? udrożnienie ruchu granicznego iuszczelnienie granic. Jak wynika ze statystyk Służby Granicznej, w I połowieroku o 14 proc. wzrósł ruch środków transportu drogowego przez granicę zUkrainą (w tym ciężarówek o 15 proc.). Na ukraińskim odcinku ma miejsce ok. 10proc. przekroczeń polskiej granicy (dane za I kwartał). Jednocześnie w ciągupierwszych sześciu miesięcy roku celnicy ujawnili towary pochodzące zprzestępstwa o łącznej wartości 20,7 mln zł (o 6 proc. więcej niż rokwcześniej). Głównie były to papierosy i pojazdy. Na wszystkich granicach i naterytorium kraju wartość tych towarów wyniosła 180,7 mln zł.

? Jest szansa na to, by Ukraina miała rozwiązania, które mastrona polska ? twierdzi Robert Szczepankowski.

We wrześniu ubiegłego roku rząd polski w ramach tzw. pomocywiązanej udzielił Ukrainie kredytu w wysokości 100 mln euro na sfinansowanieprojektów w dziedzinie modernizacji infrastruktury drogowej granic oraz budowyprzejść. Realizacją w ciągu dwóch lat miały się zająć polskie przedsiębiorstwalub firmy będące własnością rezydujących w Polsce Ukraińców. Minimalna wartośćkontraktów została określona na 500 tys. euro.

? Gdyby Ukraińcy zechcieli faktycznie dokonać istotnejtransformacji tego, co się dzieje na przejściach granicznych, a więcuszczelnienia systemu poboru ceł, to my ze swoją ofertą i doświadczeniami napewno takie przedsięwzięcie moglibyśmy zrealizować ? zapewnia Szczepankowski.

Jak precyzuje, chodzi o zainstalowanie systemówodpowiadających za automatyczne odczytywanie numerów rejestracyjnych, ważenieaut, skanowanie kodów kontenerów, odczytywanie numerów paszportów itd. Postronie polskie działają one od kilkunastu lat.

? Bardzo bym chciał, aby tamtejszy rząd zainteresował sięwykonaniem umowy, bo jeśli zależy mu na faktycznej zmianie, to powinienstrategicznie myśleć o narzędziach wspomagających budżet, a cła absolutnie naniego wpływają ? uważa Robert Szczepankowski.

Polskę z Ukrainą łączy osiem przejść granicznych. Największeobecnie kłopoty z jej przekroczeniem mają kierowcy pojazdów ciężarowych, którzyw Dorohusku nierzadko muszą oczekiwać kilkanaście godzin na odprawę.

Nielegalny przywóz towarów i związany z tym brak opłatcelnych to główne z nadużyć na przejściach granicznych. Według danychprzytaczanych przez T4B za Ministerstwem Finansów wpływy z cła do budżetupaństwa w 2015 roku wyniosły 2,93 mld zł, a szacowana łączna wartość towarówpochodzących z przemytu to ? jak podaje Straż Graniczna ? 1,14 mld zł.

Komentarze