TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

UITP w Warszawie o alternatywnych paliwach
Karol Wach - Opublikowano: 22.05.2008 18:24:24 2 komentarze
UITP w Warszawie o alternatywnych paliwach

W dniach 15-16 maja 2008 roku obradował w Warszawie Komitet Autobusowy UITP, organizacji zrzeszającej większość związków komunikacyjnych i przedsiębiorstw miejskiej komunikacji publicznej na świecie. W trakcie 84. posiedzenia Komitetu, rozmawiano na temat kierunków rozwoju transportu publicznego w aglomeracji warszawskiej w związku z organizacją Euro 2012 oraz przyszłości zasilania paliwami alternatywnymi pojazdów komunikacji miejskiej. W spotkaniu uczestniczyli goście m.in. z Niemiec, Francji, Szwecji, Serbii oraz Meksyku. Drugiego dnia obrad zorganizowane zostało w Urzędzie Wojewódzkim seminarium poświęcone problematyce 84. posiedzenia. Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele największych producentów autobusów –Jelcza, Solarisa, Scanii czy MANa, którzy przybliżyli doświadczenia z produkcji i eksploatacji autobusów napędzanych alternatywnymi paliwami. Oprócz nich głos w dyskusji zabrali profesorowie z Politechniki Warszawskiej –Andrzej Reński i Zdzisław Chłopek. Tematyka, która zdominowała obrady Komitetu w Warszawie jest o tyle ważna, że ciągłe zmiany technologiczne i coraz odważniejsze głosy ekologów powodują, że producenci pojazdów miejskich cały czas poszukują alternatywnych technik napędowych. CNG, biopaliwa czy wodór –to tylko niektóre z nich. Jak wiadomo w kilku polskich miastach są już eksploatowane pojazdy zasilane innym paliwem niż ON. I tak np. MPK w Wałbrzychu eksploatuje autobusy gazowe, 40 pojazdów napędzanych CNG posiada w swojej flocie przewoźnik z Rzeszowa, a słupski MZK wozi swoich pasażerów Scaniami napędzanymi etanolem E95. O tych ostatnich pojazdach opowiadał, podczas spotkania UITP, Andrzej Jaworski –dyrektor ds. sprzedaży Scanii. Na doświadczeniach rzeszowskich oparł natomiast swoje wystąpienie Prezes Zarządu Polskich Autobusów - Franciszek Gaik. Mając na uwadze fakt, iż wszystkie te przypadki szeroko opisywaliśmy na łamach portalu InfoBus nie będziemy tych zagadnień szerzej rozwijać w tym miejscu.

                

Seminarium towarzyszyła wystawa autobusów napędzanych silnikami na gaz lub biopaliwo. Wśród prezentowanych pojazdów można było zobaczyć m.in. gdyńskiego MAN-a, rzeszowskiego Jelcza, czy demonstracyjny autobus Scanii. Zakup właśnie takich pojazdów dla stolicy zapowiedział szef Miejskich Zakładów Autobusowych –Mieczysław Magierski. Zgodnie z jego zapowiedziami autobusy wozy takie miałyby pojawić się w Warszawie jeszcze przed rozpoczęciem EURO 2012. Wtedy chcemy zakończyć kompleksową wymianę taboru –mówił Magierki. Wiąże się ona z wycofaniem z ruchu wszystkich Ikarusów, jak również z wprowadzeniem pojazdów napędzanych paliwem alternatywnym. W najbliższym czasie zakończymy przygotowania do ogłoszenia przetargu na dostawę takich wozów. Szef największego stołecznego przewoźnika nie zadeklarował jednak, jakie to będzie paliwo. Wszystko jest na razie w sferze ustaleń, dlatego, jego zdaniem, nie można już dziś dać jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo natomiast, że MZA chcą już niebawem zakupić 150 pojazdów, spełniających normę EURO4.    

Nieco w cieniu pozostała problematyka komunikacji w czasie Mistrzostw Europy. Jesteśmy zwolennikami stopniowego otwierania usług komunikacyjnych na konkurencję i dopuszczania do świadczenia usług przez różne firmy w tym przewoźników prywatnych. Spółki komunalne muszą jednak poprzez restrukturyzacje i usprawnienie swoich procedur muszą dążyć do osiągnięcia statusu nowoczesnej firmy komunikacyjnej zdolnej do konkurowania z innymi przewoźnikami. Takie zadania stawia przed spółkami komunalnymi miasto. - powiedział podczas seminarium wiceprezydent Warszawy Jarosław Kochania.

Jak wiadomo organizatorem transportu miejskiego w Warszawie, a także stołecznej aglomeracji, jest ZTM. Podczas spotkania UITP nie zabrakło wystąpienia dyrektora ZTM –Leszka Ruty. Zabrakło natomiast konkretów dotyczących organizacji transportu w czasie Mistrzostw Europy w 2012 roku (taka z założenia prezentację miał on przygotować). Pojawiły się natomiast informacje na temat sukcesów ZTM-u czy podstawy prawnej jego działalności. Jedynym usprawiedliwieniem takiego biegu wypadków jest fakt, iż wystąpienie to skierowane było do członków UITP z całego świata, a nie mieszkańców stolicy. Niczego nowego nie dowiedzieliśmy się także z wystąpienia Mieczysława Reksnisa –Dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji, który od kilku już lat opowiada o wielkich stołecznych inwestycjach...

O doświadczenia z eksploatacji autobusu gazowego zapytaliśmy kierowcę rzeszowskiego MPK –Jarosława Rzepkę:

Karol Wach (InfoBus): Od jak dawna jeździ Pan autobusem gazowym?

Jarosław Rzepka (kierowca MPK Rzeszów): Jeżdżę tym wozem od 3 miesięcy. Mam zatem nieduże doświadczenie. Przyzwyczajam się zatem do niego. Wcześniej jeździłem przez kilka lat starym Jelczem.

KW: Czy różni się ten pojazd od starszych wozów?

JR: Przede wszystkim mniejszą mocą silnika. Jednak komfort jazy tym wozem jest większy. Ma wspomaganie kierownicy, klimatyzację i lepsze ogrzewanie. Czasem przeszkadzają butle na dachu. Przy większym wietrze trudniej utrzymać ten autobus na drodze.

KW: Jak wygląda kwestia hałasu?

JR: Trudno porównać ten autobus ze starym Jelczem, ponieważ w tamtym pojeździe kierowca miał do dyspozycji zamkniętą kabinę, co wpływało na poziom hałasu. Sam silnik jest cichy, głośny jest natomiast „wyjący”most. Jako kierowca odczuwam to.

KW: Ile gazowców jeździ po Rzeszowie?    

JR: Jelczy 121M jest 8. Są także 120M, które butle z gazem mają pod podłogą. Jeździ się nimi o wiele lepiej, ponieważ są bardziej stabilne, nie kołyszą się. MPK ma także Jelcze M125. Są to prototypy, które butle mają na dachu. Nie są to wozy przyjazne dla kierowców.

KW: A wozy innych marek?

JR: Są także Solarisy. Moim zdaniem te wozy są chwiejne, mają małe silniki i strasznie huczą. Nie są to jakieś duże różnice. Solarisy są za to bardziej komfortowe.

KW: Czy pasażerowie zwracają uwagę na fakt, że jadą autobusem gazowym.

JR: Raczej nie. Dla pasażera liczy się komfort. Ważne jest, aby autobus był niskopodłogowy, miał szerokie przejścia i wygodne siedzenia.

KW: Dziękuję za rozmowę.          


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZTM
Warszawa
Jelcz
MAN
Scania
UITP
  • res – 25.05.2008

    MPK Rzeszów ma 8, a nie 18 Jelczy M121 CNG. Dziwna jest wypowiedź dot. Jelczy M125, że to prototypy. Czyli po Rzeszowie jeździ 11 prototypów...

  • vecto85 – 26.05.2008

    Co do wygody kierowcy - kiedyś był artykuł na łamach infobusa na ten temat, właśnie z Rzeszowa, i chyba zdania były podzielone.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....