TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Tychy: Przywitanie gazowych autobusów marki MAN
Konrad Bek - Opublikowano: 02.07.2015 22:33:14 6 komentarzy
Tychy: Przywitanie gazowych autobusów marki MAN

W sobotę, 27 czerwca br., na parkingu pod Urzędem Miasta Tychy, o godzinie 9 odbyło się uroczyste przekazanie 36 autobusów spod znaku Lwa ? MAN Lion?s City i Lion?s City G CNG podczas imprezy pt. ?Przywitania Nowoczesnych i Ekologicznych Autobusów MAN w Tychach? zorganizowanej przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej przy współpracy ze stowarzyszeniem NOL.

Przypomnijmy, że najnowsze autobusy polskiej produkcji spod znaku lwa wyposażone zostały w silniki E20 o mocy 270 KM ? 30 szt. standardowych Lion?s City CNG oraz 6 szt. przegubowych Lion`s City G CNG z silnikami E20 o mocy 310 KM. Wszystkie maja komfortowe siedzenia, podgrzewana podłogę, darmowy Internet, podwójne szyby, automatyczne skrzynie biegów ZF, klimatyzację oraz bramki do liczenia pasażerów. W każdym pojeździe zostanie zamontowany także wewnętrzny monitoring, a malowanie nawiązuje do najlepszego produktu autobusowego roku 2015 ? MAN-a Lion?s City GL CNG zaprezentowanego w Hanowerze.

Podczas prezentacji nowych pojazdów organizatorzy przygotowali dla odwiedzających różne atrakcje. Uruchomiono specjalną linię nr 7, na której kursował przewodnik opowiadający o mieście ? nawiązującą numeracyjnie do tyskiego oddziału WPK ? kursującą po okrężnej trasie spod Urzędu Miasta, przez Stare Tychy, Śródmieście, Osedle U, Paprocany, Osiedle Z1, Osiedla: T i O.

Imprezę rozpoczęto przemówieniem prezydenta miasta Tychów ? Andrzeja Dziuby, prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej ? Andrzeja Kowola, który to podkreślał przede wszystkim ekologiczność najnowszych pojazdów ? ?Te autobusy są zasilane sprężonym gazem ziemnym, te butle u góry ? takie niewidoczne ? potem wykorzystywane przy spalaniu w silniku powodują, że dostaje się mniej substancji toksycznych do środowiska. To jest właśnie ta ekologia. To są mniejsze cząstki stałe, które odpowiadają za choroby raka.? ? Mówił. Po otwarciu iwentu, nastąpiło symboliczne przekazanie kluczyków przez dyrektora ds. sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska ? Zdzisława Piekorza ? ?Symbolem wzorcowego kierowania, jest dobry kluczyk. My jesteśmy pod wrażeniem tego jak jest zarządzane miasto Tychy, jakie wspaniałe inwestycje tutaj powstają, więc nie ma nic lepszego jak przekazać panu prezydentowi symboliczny klucz i oby to kierowanie dalej wspaniale się rozwijało, a to, że pan prezes Kowol przy współudziale i wspomaganiu miasta również przeistacza firmę PKM Tychy w najnowocześniejsze przedsiębiorstwo na Śląsku tym bardziej należą mu się dobre i duże klucze.? ? Podkreślał. Nie zabrakło również poczęstunku ? tortu w kształcie przegubowego autobusu MAN, którym częstowano również przybyłych mieszkańców i nie tylko. Poza tym chorzowski Klubu Miłośników Transportu Miejskiego stanął na wysokości zadania i przygotował w jednym z autobusów wystawę historycznych symboli tyskiej komunikacji miejskiej, w drugim pojeździe miłośnicy przygotowali zbiór zabytkowych fotografii przypominającą mieszkańcom, o tym, czym kursowali w poprzednich latach. Dla najmłodszych również nie zabrakło atrakcji ? malowanie twarzy czy też kolorowanki cieszyły się największym zainteresowaniem maluchów. Ponadto można było sobie zrobić zdjęcie za kierownicą każdego autobusu, ponieważ wszystkie pojazdy były otwarte, ? co również cieszyło się dużą popularnością, nawet wśród starszych osób. ?Przygotowaliśmy również symulację dla 140 samochodów i jednego przegubowego autobusu, bo tyle wg. Zaleceń producenta pomieści jeden przegubowiec. Porównaliśmy wówczas emisję spalin wszystkich pojazdów, wypuszczając w powietrze 140 pomarańczowych balonów i 2 ciemniejsze ? symbolizujące spalanie najnowszego gazowego autobusu.? ? Wspominał współorganizator Michał Kasperczyk, Prezes Stowarzyszenia NOL tychy. Zwieńczeniem całego wydarzenia była parada 35 autobusów ulicami miasta.

Rozmawialiśmy z Dyrektorem ds. Sprzedaży autobusów miejskich MAN ? Zdzisławem Piekorzem, o to, co nam powiedział:

InfoBus.pl: Jak wygląda proces tankowania tylu gazowych autobusów?

Zdzisław Piekorz, Regionalny Dyrektor Sprzedaży Autobusów Miejskich MAN: Są dwa systemy tankowania, tzn. wolny i szybki. Szybki system tankowania pozwala zatankować wóz w 7-10 minut, a na wolnym tankowaniu taki proces trwa praktycznie całą dobę. PKM posiada takie doposażenie stacji, że są w stanie zatankować wszystkie autobusy w ciągu nocy, kiedy to ruch miejski wygasa.

InfoBus.pl: Akcyza na sprężony gaz ? CNG ? podniesiona, a tyski PKM decyduje się na zakup tylu gazowych autobusów?

Zdzisław Piekorz, Regionalny Dyrektor Sprzedaży Autobusów Miejskich MAN: To nie jest tak do końca. Trzeba pamiętać skąd przyszły pieniądze do zakupu tych autobusów. One przyszły tutaj w ramach wykorzystania rezerw, które powstały z dotacji unijnych w latach 2007 ? 2013. PKM Tychy aplikował już w tych latach do tego projektu na autobusy CNG, natomiast nikt wtedy nei mówił o akcyzach, było wszystko fajnie. Otrzymano te pieniądze w 2014 roku, tym samy trzeba było zakupić zgodne z projektem, a projekt unijny jak wiadomo opiewał na autobusy gazowe, w związku z tym należało te autobusy gazowe zakupić. Filozofia zakładu, uważam, że tutaj czapka z głów dla zarządu, szczególnie dla prezesa Kowola, który nie daje się zwariować tym, nazwijmy to, zawirowaniom chwilowym, które dzieją się na szczeblach PGNiG, bo cena ropy jak widzimy z powrotem rośnie, ten bum związany z podwyżkami cen gazu powoli przestaje być tak dotkliwy, jak jeszcze kilka miesięcy temu. Okazuje się, że należy zachować przede wszystkim spokój, realizować cele, a celem nadrzędnym miasta Tychy jest ekologia. Myślę, że za kilka miesięcy znowu przyjdą te czasy, kiedy to autobus CNG będzie bardziej ekonomiczny od tych z tradycyjnym napędem, bo ekologiczny już jest. Tu nie należy panikować.

InfoBus.pl: Jak wygląda spalanie tych autobusów?

Zdzisław Piekorz, Regionalny Dyrektor Sprzedaży Autobusów Miejskich MAN: ?Spalanie w tych autobusach wygląda tak, że mimo 12-litrowych silników zastosowanych w pojazdach, spalają na pewno mniej, niż pojazdy konkurencyjne posiadające mniejsze silniki. Jestem dumny, że autobusy mają tak dobre parametry spalania, a najwyższe normy emisji spalin Euro 6 dodatkowo to potwierdzają.

InfoBus.pl: Czy MAN wiąże jakieś plany przyszłościowe na Śląsku?

Zdzisław Piekorz, Regionalny Dyrektor Sprzedaży Autobusów Miejskich MAN: Na Śląsku na tą chwilę nie ma, natomiast w Polsce realizujemy kontrakty m.in. dla prywatnego przewoźnika Michalczewski, a te kontrakty, które mamy są na poziomie ok. 120 szt. autobusów, także udział w rynku jest to już znaczny.

InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.

Poza tym kilka słów odnośnie samej eksploatacji gazowców powiedział nam Prezes PKM-u ? Andrzej Kowol:

InfoBus.pl: Jak wygląda eksploatacja gazowych autobusów w przedsiębiorstwie?

Andrzej Kowol, Prezes PKM Tychy: My eksploatujemy już autobusy gazowe praktycznie od 10 lat lokalnie, także to nie jest novum, tylko pewna droga. Mogę powiedzieć, że rozwój firmy, wiązał się z rozwojem paliw alternatywnych. Kiedyś LPG, wprowadziliśmy je już w 1998 roku, do 2002 mieliśmy 21 autobusów na LPG. W 2006 roku były zakupione pierwsze używane autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym. Eksploatacyjnie, można powiedzieć, że w poprzednim okresie były większe oszczędności jeśli chodzi o ekonomie, ale ekologia była zawsze na pierwszym miejscu. Dzisiaj ten parytet jest trochę proporcjonalnie gorszy, jeżeli chodzi o olej napędowy, ale ceny ON rosną, a dzisiaj CNG ? stoją. Także sądzę, że jest to kwestia paru miesięcy, kiedy to wszystko pójdzie w kierunku oszczędności.

InfoBus.pl Jak na przedsiębiorstwie odbiła się podwyżka akcyzy na CNG?

Andrzej Kowol, Prezes PKM Tychy: Mamy to już za sobą, bo akcyza została podniesiona w tamtym roku. Było to 34 gr na m3 w związku z tym, wtedy to był problem, ale ponieważ oszczędności wtedy były większe, oszczędzaliśmy mniej finansowo, ale ekologicznie staliśmy dalej w tym samym miejscu. Mogę tylko powiedzieć, że jeżeli dzisiaj się na tym nie zarobi nic, to oszczędza środowisko, a kwestia cząstek stałych w autobusach zasilanych olejem napędowym, powodują, że CNG jest najnowocześniejsze paliwo dzisiaj, które może być najszybciej rozpowszechnione, jeżeli chodzi o ochronę środowiska lokalnie, a może i globalnie.

InfoBus.pl Jeszcze tak na koniec, ile dziennie PKM tankuje gazu do swoich autobusów?

Andrzej Kowol, Prezes PKM Tychy: Około 130 tys. metrów sześciennych.

InfoBus.pl Bardzo dziękuję za rozmowę.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MAN
Tychy
  • Maro – 03.07.2015

    Szkoda, że nie zakupili właśnie wersji GL 18,75m w designie jaki zaprezentował MAN w modelu z Hanoweru.

  • Obled – 04.07.2015

    A po co? I tak obowiazuje kretynskie wsiadanie pierwszymi drzwiami. To po co przez jedna polowke wchodzic a przez 4 cale wychodzic? Absurd.

  • Cymbergaj – 04.07.2015

    Co to za procesje walą do tych autobusów ?? Czy tam coś rozdają ??

  • dyrek – 06.07.2015

    No to MAN nam rośnie i zdecydowanie wyprzedza Mercedesa. Po tłustych latach dla MB przychodzą chude. Z drugiej strony MAN ma niesamowitą strategie. Nie daje najniższych cen a jednak wygrywa. To zupełnie inaczej jak z MB - ten daje najniższe ceny, ale jakoś do zakupu chętnych brak. Co to będzie dalej?

  • Maro – 06.07.2015

    Wsiadanie pierwszymi drzwiami jest kretyńskie i to bardzo, ale można zmówić wersję GL z klasycznym układem drzwi 2-2-2-2. A pojemność autobusu jednak większa od wersji G. Ciekawe czy produkują jeszcze 20,5 metrowego GXL ;))

  • Niemiec – 07.07.2015

    Nie, GXL juz nie produkuja. Zostaly chyba tylke te 2 albo 3, ktore sa w Szwajcarii.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....