Warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe otworzyły dzisiaj oferty w przetargu na dostawę 10 elektrobusów klasy maxi. Najtańszą przedstawiło tajemnicze konsorcjum, w którego skład wchodzą firmy 2G Bus&Coach z Bydgoszczy i Blue Line z Leżajska. Czy oferują elektryczne Solbusy?
Warunki zamówienia opisaliśmy tutaj. MZA wymagało aby nowe "elektryki" miały nadwozie o długości 11,8 - 12,1 m i szerokości 2,5 - 2,55 m. Muszą umożliwiać podróż przynajmniej 70 pasażerom, w tym minimum 23 na miejscach siedzących. Nie mniej niż sześć foteli ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Wejście na pokład ma być możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2.
Pojazdy mają być wyposażone w akumulatory o pojemności minimum 200 kWh. MZA wymaga przystosowania elektrobusów do ładowania dwoma metodami. Mowa o złączu plug-in oraz umieszczonym na dachu pantografie do szybkiego ładowania. W kwestii silnika trakcyjnego spółka dała oferentom dowolność. Mogą być to dwie jednostki zabudowane w piastach kół lub jedna centralna. Jeśli ktoś zdecydowałby się na drugie rozwiązanie to MZA dodatkowo wymagało dobrania przełożenia mostu napędowego w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć pobór energii elektrycznej.
Omówiliśmy także najistotniejsze zmiany w SIWZ. W ich konsekwencji MZA dokonało przesunięcia terminu składania ofert z 19 lipca na dziś. Spółka otrzymała trzy propozycje.
Najtańszą przedstawiło konsorcjum 2G Bus&Coach z Bydgoszczy i Blue Lina z Leżajska. Partnerzy dostawę 10 elektrobusów klasy maxi oraz pakietu ładowarek wycenili na 23 589 714,90 zł brutto. Czy obecność Blue Line w tym aliansie może sugerować, że dla MZA zostały zaoferowane elektryczne Solbusy Sm12? W niedawno rozstrzygniętym przetargu na dostawę dwóch autobusów szkoleniowych dla stołecznego przewoźnika firma z Leżajska wystąpiła w charakterze dealera soleckich autobusów. To jednak na razie za mało by odpowiedzieć na postawione pytanie.
Drugą ofertę pod względem cenowym przedstawiło konsorcjum Ursus Bus, Ursus i AMZ Kutno. Partnerzy zaproponowali MZA dostawę pojazdów oraz pakietu ładowarek za 24 981 300 zł brutto. W tym przypadku zastanawiające jest jaką wersję Ursusa CitySmile CS12E zaoferowano przewoźnikowi. W grę wchodzą najprawdopodobniej dwie opcje.
Najdroższą propozycję przedstawił Solaris. Producent z Bolechowa deklaruje realizację dostawy za 26 438 850 zł brutto. Nie udało nam się ustalić czy dla MZA zaoferowano trzecią generację, czy też Nowego Urbino. Natomiast najprawdopodobniej Solaris znowu postawił na Medcom jako dostawcę napędu.
Zaskakujący jest brak oferty BYD. Chiński producent opuścił już trzeci tegoroczny przetarg w Polsce na dostawę autobusów elektrycznych. Wygląda to dosyć zastanawiająco, szczególnie w kontekście uruchomienia montowni na Węgrzech, zebrania zamówień na ok. 100 pojazdów w celu jej "rozkręcenia" oraz niedawnej dużej aktywności w Polsce. Wróćmy jednak do Warszawy.
Wszystkie oferty mieszczą się w oczekiwaniach cenowych stołecznego przewoźnika. Będą one po weryfikacji formalnej punktowane na podstawie trzech kryteriów. Dzięki cenie można wywalczyć do 88% punktów. 8% przeznaczono na ocenę techniczną. Pozostałe punkty posłużą do oceny zużycia energii elektrycznej.
Jak zwrócili uwagę niektórzy komentatorzy tym razem MZA otrzymało oferty z wyższymi cenami za elektrobusy. W ubiegłym roku za jednego Urbino 12 electric przewoźnik płacił niespełna 2,19 mln zł brutto. Ale czy ta podwyżka powinna dziwić? Oczywiście, że nie. W końcu teraz MZA w konkretny sposób postawiło na pojazdy, które mają mieć zasięg powyżej 200 km w regularnej służbie liniowej.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Jest cos nie tak z kwotami, ktore zaproponowali poszczegolni producenci. A moze pod tajemnicza oferta kryje sie BYD. Takiej okazji by chyba nie przepuscil....
Trzymam kciuki za Solarisy (oby IV generacji)
A portal Transport Publiczny, wie co to za tajemnicze konsorcjum.http://www.transport-publiczny.pl/mobile/warszawa-2g-buscoach-i-blue-line-najtansze-w-przetargu-na-elektrobusy-52653.html
Oby uwalili Solbusa jak w przypadku na szkoleniowce.
To kupa zlomu z solca badziew nikt tego niekupi
Dzieci neo już w akcji. :D Oby NIE uwalili Solbusa, Mam nadzieję że dostarczą dobry dopracowany pojazd na złość malkontentom i będą się rozwijać. Dość chłamu z Bolechowa.
Poza tym na szczęście Solaris przesadził z ceną i może pożegnać się z dostawą.
Dość chlamu z Solca Kujawskiego i tych tandetnych zlomow
@michalk bo Solaris zaproponował nowoczesny, dopracowany autobus IV generacji.
2G gackowski i spółka czyli zlombusy z Solca nikt przeciez tego nie kupuje bo wiedzą ze to dziadostwo
Co chcecie Solbus ma prototyp z holenderska firmą. Tak samo z wodorowym SM12. Widać że najlepiej swoim d********c a nie swoje wspierać.
A cudotworcy z solca zaproponowali kupe zlomu
Marcinek, jasne 4 generacja w Warszawie. Właśnie widać że nawet dwie szkoleniówki musieli jeszcze wcisnąć w III generacji. Wszędzie wysyłają już IV ale na stolicy chcą się jeszcze nachapać jak najmniejszym kosztem. Tak szumnie zapowiadali że cena U IV będzie taka sama, widać po cenach że jest droższa.
Wielka szkoda, że w Warszawie nie pojawią sie sprawdzone autobusy potentata w produkcji elektryków. Czyli BYD.
BYD-y są lepsze technicznie od Solarisa, lecz jednak zaczynają już wychodzić wady elektryków, zasięg podobno już nie ten sam i dość często któryś nie wyjeżdża na miasto. Jednak elektryki to wciąż ślepa uliczka i uświadomimy sobie to w przeciągu kilku lat - obecna moda stanie się przekleństwem gdy zaczną się wymiany akumulatorów.
2g bus and coach to Gackowski Dariusz były właściciel KDD .wystarczy zobaczyć w krs i wszystko będzie jasne. syf syf i jeszcze raz syf
Lepsze dziadostwo z Polski (Solbus) niz dziadostwo z chin (BYD). Chociaz osobiscie wolalbym zobaczyc na ulicach Solarisa Urbino IV electric
Byd to straszne badziewie kierowcy z Woronicza strasznie narzekali na jakos wykończenia
Jakość nadwozia BYD jest faktycznie fatalna i nieprzystająca do naszych warunków. W Wielkiej Brytanii BYD już to zrozumiał i wszedł we współpracę z Alexandrem, dostarczając technologię i korzystając ze sprawdzonego producenta nadwozi. Właściwie u nas też mogłoby to tak wyglądać - czy z Ursusem, czy z Solbusem.
Ale wy narzekacie, powiem tyle, branża autobusowa daje setki miejsc pracy, chyba lepiej żeby Polak miał pracę a nie Chinol czy turas. Dobrze by było aby Polska firma wygrała to zamówienie, i powinno się wspierać wszystkich producentów tak aby mogli się rozwijać i ze sobą konkurować. Monopol jeszcze nikomu na dobre nie wyszedł.
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.