TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Trolejbusy hybrydowe w Lublinie cz. 2
Lech Pudło - Opublikowano: 18.02.2015 20:20:27 1 komentarz
Trolejbusy hybrydowe w Lublinie cz. 2

Poza trolejbusami wyposażonymi w zestawy baterii do jazdy autonomicznej Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie zamówił 20 trolejbusów ze spalinowym napędem do jazdy autonomicznej. Przetarg wygrała firma Solaris Bus &Coach, która dostarczyła 20 Solarisów Trollino 12MB. Trolejbusy te skonstruowano jako hybrydę szeregową. Podczas jazdy z zasilaniem z sieci trakcyjnej pojazd funkcjonuje jak klasyczny trolejbus. W chwili przełączania się na napęd alternatywny automatycznie składane są odbieraki prądu i uruchamiany silnik spalinowy, który zasila agregat prądotwórczy. Silniki elektryczne są wówczas zasilane poprzez przekształtnik z generatora Kirsch napędzanego silnikiem Diesla. Układ pozwala na pokonanie około 50% dziennego przebiegu poza siecią trakcyjną. Z punktu widzenia pasażera zachowanie pojazdu zasilanego z agregatu nie różni się od typowego trolejbusu, poza nieznacznie większym hałasem. Dodatkowy napęd bateryjny i spalinowy w nowych lubelskich trolejbusach zaczęto szybko wykorzystywać w praktyce. Początkowo napęd dodatkowy zastosowano na nieukończonych odcinkach sieci trakcyjnej (trasa na Felin), a wkrótce również podczas remontów ulic (Łęczyńska, Narutowicza) i sieci trakcyjnej (Zana/Filaretów). Następnie, począwszy od drugiej połowy 2014 roku, rozpoczęto użytkowanie trolejbusów hybrydowych na regularnych liniach autobusowych. Na początek trolejbusy wyruszyły na linię 56, która łączy akademiki Uniwersytetu Przyrodniczego w dzielnicy Felin z miasteczkiem uniwersyteckim w centrum miasta. Trolejbus większą część trasy pokonuje z zasilaniem z sieci trakcyjnej, a niewielkie odcinki ?z napędem dodatkowym. Kolejną linią autobusową obsługiwaną trolejbusami hybrydowymi została linia nr 20. Trakcja trolejbusowa początkowo rozwieszona było tylko na części trasy od ul. Kunickiego do alei Racławickich, a obecnie obejmuje również ul. Zemborzycką. Na ostatnim przystanku przed Rondem Krwiodawców kierowca składa pałąki i uruchamiany jest agregat prądotwórczy. Następnie odcinek około 6 kilometrów do Dębówki trolejbus przejeżdża wykorzystując napęd alternatywny. Ponowne włączanie się do trakcji także odbywa się automatycznie. Pojazd podjeżdża na przystanek w wyznaczone miejsce, gdzie na przewodach trakcyjnych są zamontowane daszki. Odpowiedni punkt jest oznaczony żółtymi liniami na chodniku. Podniesienie pałąków i przełączenie zasilania na sieciowe odbywa się automatycznie, bez wychodzenia kierowcy z kabiny. Pasażerowie mogą tego nawet nie zauważyć. Widok trolejbusu przejeżdżającego ze złożonymi pałąkami nie stanowi już w Lublinie żadnej sensacji. W Lublinie planowana jest konwersja kolejnych linii autobusowych na trolejbusowe, z użyciem trolejbusów hybrydowych. Od początku marca konwersji ulegnie linia nr 9, której odcinek pozbawiony sieci przebiega przez centrum miasta, ulicami Narutowicza i Bernardyńską. Alternatywny napęd pozwala także na skręcanie tam, gdzie nie ma sieci do realizacji odpowiednich relacji. Taka sytuacja będzie miała miejsce na linii nr 9 na skrzyżowaniu ulic Fabrycznej i Łęczyńskiej.  W miarę odbierania kolejnych odcinków nowobudowanej trakcji można się spodziewać, że kolejne linie autobusowe będą obsługiwane trolejbusami hybrydowymi. Planowane jest jednak wcześniejsze opracowanie nowego układu linii, który zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym. Zmiana przebiegu tras jest konieczna, bowiem w wyniku rozbudowy tras trolejbusowych długość sieci trakcyjnej zostanie niemal podwojona. Władze Lublina zamierzają w znacznie większym zakresie wykorzystywać ekologiczny napęd elektryczny, przez co wyraźnie zmniejszy się emisja zanieczyszczeń i hałasu.

W ramach projektu rozbudowy sieci trolejbusowej budowana jest także nowa zajezdnia trolejbusowa w dzielnicy Majdan Tatarski obok istniejącej zajezdni autobusowej. Inwestycja jest praktycznie na ukończeniu, a jej oddanie do użytku nastąpi jeszcze w tym roku. Obiekty obecnie jeszcze używanej zajezdni są bardzo wiekowe, wybudowano je w latach 1957 - 1963. Alternatywny części napęd trolejbusów pozwoli na elastyczne zarządzanie parkiem taborowym - trolejbusy będą mogły być obsługiwane na zajezdni autobusowej lub parkować na jej terenie. Teren starej zajezdni na Helenowie, należący do gminy Lublin, został sprzedany firmie deweloperskiej, która zamierza na tym terenie zrealizować kompleks biurowo-usługowo-mieszkalny. Przeprowadzka trolejbusów do nowej zajezdni jest planowana jeszcze w tym roku.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
trolejbus
Lublin
MPK Lublin
hybryda
  • tom – 26.02.2015

    Ciekawy artykuł. Poproszę o link do części 1.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....