Trolejbusowy pokaz Solarisa w Gdyni [TRANSMISJA]

infobus
26.06.2019 15:00
0 Komentarzy

Jutro – o 8.30 – w Gdyni rozpocznie się konferencja prasowa Solarisa dla grona międzynarodowych dziennikarzy, która przede wszystkim ma pokazać trolejbusową ofertę producenta – od 12 m do 24 m. Zapraszamy na naszą transmisję z tego wydarzenia na naszym profilu FB.

Czemu Gdynia? Ten wybór nie powinien dziwić. Gdynia w końcu była pierwszym nabywcą trolejbusów produkowanych przez Solarisa. Pierwsza dostawa „trajtków”, jeszcze z napędem na prąd stały miała miejsce w 2000 roku. Miasto „zrodzone z morza i marzeń” jest również posiadaczem tysięcznego trolejbusu, który opuścił fabrykę w Bolechowie.

W 2018 r. Urząd Miasta Gdyni podpisał umowę z Solarisem na dostawę 30 trolejbusów, w tym 14 pojazdów Solaris Trollino 12 i 16 egzemplarzy Trollino 18. Oprócz tradycyjnych dla trolejbusów rozwiązań wyposażono je w dodatkowe akumulatory, które umożliwiają jazdę bez konieczności korzystania z sieci trakcyjnej. W standardowych trolejbusach akumulatory mają pojemność 58 kWh, podczas gdy pojazdy przegubowe są wyposażone w zasobniki o pojemności 87 kWh. Oznacza to, że każdy z gdyńskich Nowych Trollino jest w stanie pokonać dystans kilkudziesięciu kilometrów w trybie zerowej emisji, bez konieczności korzystania z pantografu. Dzięki takiemu rozwiązaniu trolejbusy dla Gdyni mogą poruszać się po obszarach miasta, w których nie ma sieci trakcyjnej trolejbusów.

Obecnie trolejbusowa oferta Solaris obejmuje trzy modele z rodziny Trollino. Są to 12-metrowy Trollino, 18-metrowy przegubowy Trollino i 24-metrowy dwuprzegubowy Trollino 24. 12-metrowy Trollino napędzany jest jednym asynchronicznym silnikiem trakcyjnym o mocy 160 kW lub 175 kW. Z kolei 18-metrowy Trollino może być napędzany jednym lub dwoma silnikami elektrycznymi. W przypadku wyboru przez klienta pojedynczego silnika trakcyjnego jest instalowany po lewej stronie przed drugą osią pojazdu. W zależności od rozwiązania przewidzianego w ofercie Solarisa pojazd będzie wyposażony w silnik o mocy od 240 do 251 kW.

Gdy w trolejbusie zabudowane są dwa silniki, są one montowane po lewej stronie nadwozia, przed drugą i trzecią osią. W tej konfiguracji i zależności od wybranej jednostki napędowej pojazd będzie miał silniki o mocy od 160 do 175 kW. 24-metrowy Trollino jest napędzany dwoma silnikami elektrycznymi umieszczonymi po lewej stronie przed drugą i trzecią osią, a każdy silnik ma moc 160 kW.

Niezależnie od długości pojazdu maksymalna prędkość trolejbusu wynosi 70 km/h. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację z elektryczną sprężarką pod napięcie 3 x 400 V. Trolejbusy są ogrzewane elektrycznie za pomocą dedykowanego piaca, podobnie z resztą jak w przypadku elektrobusów z rodziny Urbino.

Jako opcję na życzenie klienta Solaris wprowadził możliwość wyposażenia trolejbusów w baterie trakcyjne, które ułatwiają jazdę bez emisji spalin oraz bez konieczności podłączenia pojazdu do sieci trakcyjnej. Producent z Bolechowa proponuje więc magazynowanie energii w bateriach LTO Solaris High Power o pojemności dostosowanej do potrzeb klienta. Są one dobierane m.in. pod kątem dystansów, które trolejbus musi pokonać bez korzystania z sieci trakcyjnej.

W tym przypadku ładowanie baterii odbywa się na trzy sposoby. Akumulatory mogą być ładowane najpierw przez pobieranie prądu z napowietrznej sieci w trakcie jazdy. To pierwsza możliwość. Drugi dostępny tryb to ładowanie typu plug-in znane z elektrobusów Urbino. Pozwala ono na ładowanie baterii, gdy pojazd odbywa postój na pętli lub zajezdni. Jeszcze innym sposobem dostarczenia energii do pojazdów jest instalacja wodorowych ogniw paliwowych, na co chociażby zdecydowała się Ryga.

Komentarze