Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trolejbus, wodór, Ryga? Solaris!

infobus
25.10.2016 13:48
0 Komentarzy

Komunalny przewoźnik z łotewskiejstolicy zdecydował się na udzielenie Solarisowi dosyć interesującegozamówienia. Jeśli wszystko pójdzie dobrze to producent z Bolechowa wprowadzi doryskiej komunikacji kompletną nowość. Mowa o wodorowym ogniwie paliwowym.

Solaris podpisał umowę zespółką Rigas Satiksme na dostawę wyjątkowych pojazdów. Kontrakt, któremaksymalną wartość określono na niespełna 21,5 mln euro jest podzielony na dwieczęści. Pierwsza to zamówienie podstawowe, w ramach którego do Rygidostarczonych zostanie dziesięć egzemplarzy trolejbusów Trollino 18,75. Pojazdybędą posiadały nadwozia w stylistyce znanej jeszcze z trzeciej generacji”jamników”.

W ramach drugiej częścizamówienia przewoźnik zastrzegł dla siebie prawo opcji. W określonym przezsiebie momencie Rigas Satiksme będzie mogło dodatkowo zamówić 10 sztukelektrobusów. Jeśli tylko ryska spółka znajdzie środki to w łotewskie stolicymoże się pojawić nawet 10 egzemplarzy Nowego Urbino 12 electric. Pojazdy zazamówienia podstawowego jak i opcji będą bardzo wyjątkowe.

Będą to pierwsze pojazdy naŁotwie wyposażone w wodorowe ogniwo paliwowe. Zostanie ono tak dobrane iskonfigurowane, aby umożliwić trolejbusowi czy elektrobusowi pokonanie dystansudo 100 km. Będzie ono odpowiedzialne załadowanie pakietu baterii o pojemności 29,2 kWh. Solaris zdecydował się postawićw tych pojazdach na baterie litowo-tytanowe. Całości dopełni napęd trakcyjny,który dostarczy warszawski Medcom.

To kolejne Solarisy, którezostaną wyposażone w innowacyjne źródło energii, jakim bez wątpienia jestogniwo wodorowa. Od prawie dwóch lat dwa elektryczne Urbino 18,75 z takimrozwiązaniem są użytkowane przez hamburski Hochbahn.

Czy wodór jest przyszłością?Do tej pory największe zainteresowanie tym paliwem wykazywali przede wszystkimzachodnioeuropejscy operatorzy oraz organizatorzy komunikacji. Jednak fakt, żeRyga postanowiła na razie przetestować to rozwiązanie- na razie co prawda wcharakterze dodatkowego napędu- jest dosyć obiecujący. Ogniwa wodorowe wydają sięmieć duży potencjał i kto wie, czy to nie one są kluczem do tego by stworzyć wpełni bezemisyjny system transportu publicznego.

Solaris jak widać kolejnyraz jest w czołówce producentów, którzy nie chcą odstawać od postępu technicznego.Skoro więc Ryga postawiła pilotażowo na wodór to może czy by w Polsce rozpocząćwiększą dyskusję na ten temat?

Komentarze