TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

TriHyBus – czeski autobus na ogniwa paliwowe
PORTAL HYFLEET; HTTP://HYFLEETCUTE.COM/ - Opublikowano: 20.05.2009 16:19:59
TriHyBus – czeski autobus na ogniwa paliwowe

Już pod koniec czerwca br. zostanie zaprezentowany pierwszy czeski niskopodłogowy autobus miejski zasilany ogniwami paliwowymi. To efekt kooperacji Skody z firmami Proton i Linde oraz finansowego wsparcia udzielonego projektowi przez Unię Europejską i czeski rząd. Budując tak zaawansowany technologicznie pojazd Czesi po raz kolejny udowodnili, że należą do elity europejskiej myśli autobusowej. Brawa należą się im także za umiejętność wykorzystania unijnych funduszy i za wspieranie tego typu inwestycji przez administrację państwową. Zaznaczmy tutaj, że czeski rząd dopłaca także do funkcjonowania autobusowej komunikacji regionalnej w formie różnego rodzaju dotacji. To zupełnie inaczej niż naszym kraju.

 

Nazwa TriHyBus to skrót od zastosowanych w autobusie technologii. Po pierwsze: „Tri”pochodzące od słowa „triple”, co tutaj oznacza trzy źródła energii, które napędzają ten pojazd. Pierwsze z nich to wodór, który magazynowany jest na dachu pojazdu i zasila zestaw ogniw paliwowych, które z kolei wytwarzają energię elektryczną. Drugie źródło to kondensatory (ultracaps), które zbierają energię elektryczną podczas hamowania (rekuperacja) i oddają ją podczas przyspieszania. I trzecie –zestaw litowo-jonowych baterii, również zainstalowany na dachu autobusu. Kolejna zagadka to druga cześć nazwy, czyli skrót „Hy”, który oznacza zastosowaną technologię hybrydową (ogniwa paliwowe i baterie). I na koniec dodajemy końcówkę „Bus”i otrzymujemy pełną nazwę pojazdu „TriHyBus”–niskopodłogowy autobus miejski napędzany asynchronicznym silnikiem elektrycznym, który zasilany jest zarówno z baterii, jak i z ogniw paliwowych.

Co ciekawe –szczególnie w polskich warunkach –projekt jest koordynowany przez czeski instytut badań nad energią nuklearną (Nuclear Research Institute Řež plc), a jego sfinansowania podjęła się zarówno Unia Europejska (w ramach funduszy regionalnych: http://ec.europa.eu/regional_policy/funds/prord/sf_en.htm), jak i czeskie Ministerstwo Transportu. Dostawcami poszczególnych technologii w autobusie są:

- niskopodłogowy autobus –Irisbus Citelis 12M

- asynchroniczny silnik elektryczny –Skoda;

- ogniwa paliwowe –Proton;

 - zbiorniki wodorowe –Linde.

Ostatnia wymieniona firma zbuduje także punkt zasilania wodorem, która powstanie niedaleko miasta Neratovice, w centralnym regionie Czech. Będzie to wymienny kontener tankowany w zakładach Linde w Ostrawie i przewożony samochodem ciężarowym na miejsce. Ciśnienie tankowanego wodoru będzie wynosiło 350 bar, ale w przyszłości może być podniesione nawet do 700 bar. Co ważne –autobus będzie eksploatowany w normalnym ruchu liniowym. Operatorem będzie firma Nerabus należąca do koncernu Veolia Transport. W prototypowym egzemplarzu zostanie zainstalowany system video, informujący pasażerów o zastosowanych w autobusie najnowszych rozwiązaniach technicznych. Na pewno TriHyBus stanie się „gwiazdą”rozmaitych wystaw, czy prezentacji. Czy zostanie pokazany na TRANSEXPO 2009? Tego jeszcze nie wiemy, ale mamy nadzieje że tak. Na pewno pojawi się na wystawie AUTOTEC 2010 w Brnie. Poniżej przedstawiamy dane techniczne TriHyBus: 

Tabela. 1. Dane techniczne TriHyBus

Nadwozie

lrisbus Citelis 12m

I źródło energii: ogniwa paliwowe

48 kW PEM

II źródło energii:

 

22 akumulatory litowo-jonowe

moc max. 100 kW, 26 kWh, 422V, LiFePO4

4 kondensatory (ultracaps)

napięcie max 780V, max. 200 kW, energia użytkowa 0,32 kWh)

Kompozytowe zbiorniki z wodorem

4 szt.

Pojemność

820 l

Ciśnienie

35 MPa

Asynchroniczny silnik elektryczny

max. moc 120 kW

Zasięg pojazdu

250 km

Masa własna

14 t

Masa całkowita

18 t

Prędkość maksymalna

65 km/h

Zużycie wodoru

7,5 kg /100 km (odpowiednik w silniku wysokoprężnym proporcji 20 l /100 km)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Irisbus
TriHzBus
Czechy
Skoda
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....