Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Transport: Dwa zagrożenia dla mniejszych firm [FILM

infobus
25.07.2017 15:25
0 Komentarzy

Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej krajowe firmylogistyczne i transportowe rosną w siłę, odpowiadając obecnie za blisko jednączwartą unijnego rynku. W najbliższych latach czeka je jednak szereg wyzwań.Najważniejsze to unijny pakiet drogowy i niedobory kierowców na rynku pracy,sięgające nawet 100 tys. wakatów. Te problemy mogą się odbić zwłaszcza nakondycji mikroprzedsiębiorstw i małych rodzinnych firm z branży transportowej.Dlatego stawiają one na inwestycje i szkolenia kierowców.

– Patrząc na ubiegły rok, bardzo dobrze oceniam stanpolskiego i światowego rynku logistycznego. Dla nas 2016 rok był najlepszym,zarówno pod względem inwestycji, jak i wyników finansowych. Na całym świecieodnotowaliśmy 20-proc. wzrost obrotów, podobnie w Europie, gdzie mamy około 30spółek i każda z nich rosła w podobnym tempie – mówi agencji informacyjnejNewseria Biznes Beata Krawczyk, dyrektor zarządzający Mainfreight Poland.

Jak podkreśla, tendencję wzrostową notuje cały rynek. Pochwilowej stagnacji operatorzy logistyczni obserwują silny wzrost zarównoliczby klientów, jak i obrotów.

– Nie słabnie też zainteresowanie usługami transportowymidla branży automotive, która stale rośnie w Polsce. Podobnie jest na rynkueuropejskim, gdzie równie perspektywicznym rynkiem jest rolnictwo. W gronienaszych głównych klientów na terenie Europy jest potentat z tej branży – firmaJohn Deere, z którą współpraca jest przykładem na to, jak można rozwijać rynekw oparciu o wspólne tworzenie wartości dodanej – mówi Beata Krawczyk

Polska jest jedną z potęg na europejskim rynku usług transportowych,a rodzime firmy mają w nim około 25-proc. udział. Krajowa flota liczy ponad 200tys. pojazdów, które kursują na trasach krajowych i międzynarodowych. Rośniemyw siłę od momentu wejścia do UE i otwarcia europejskich rynków. Według danychEurostatu roczna liczba wyjeżdżonych przez polskie firmy tonokilometrów (TKM)wzrosła ze 102,8 mld w 2004 roku do 261 mld w 2015 roku. Z kolei statystyki GUSpokazują, że bezpośredni udział sektora usług transportu i logistyki w PKBPolski wzrósł w tym samym czasie z 5,4 do poziomu 6,5 proc. (czyli zwiększyłsię o jedną piątą od momentu wstąpienia Polski do UE).

Z październikowego raportu, który firma doradcza PwCopracowała na zlecenie stowarzyszenia Transport i Logistyka Polska, wynika, żeod momentu przystąpienia Polski do Wspólnoty wielkość przewozówmiędzynarodowych rośnie znacznie szybciej niż przewozy krajowe. Szacuje się, żew latach 2016–2025 wzrost przewozów międzynarodowych będzie rósł w tempie około1,8–2,2 proc. rocznie.

Mimo to przyszłość jest niepewna. Nowe regulacje prawne,zwłaszcza przygotowany przez Komisję Europejską tzw. pakiet drogowy, są corazwiększym problemem dla branży logistycznej i transportowej. Zgodnie z projektemkierowcy mieliby zostać objęci przepisami dyrektywy o pracownikach delegowanych.To oznacza, że za czas pracy na terytorium innego państwa polski kierowca maotrzymywać takie samo wynagrodzenie jak lokalny pracownik na podobnymstanowisku. Branża obawia się wzrostu kosztów i spadku konkurencyjności, comoże doprowadzić do eliminacji polskich firm z rynków państw zachodnich. Zmianybędą się wiązać także z nowymi obowiązkami administracyjnymi. Te dwa czynnikimogą spowodować, że transport do tych państw stanie się po prostu nieopłacalny.

– W firmy transportowe bezpośrednio uderza też duży brakkierowców na rynku pracy – podkreśla Beata Krawczyk.

Analitycy PwC oszacowali, że na polskim rynku jest obecnie600–650 tys. aktywnych zawodowo kierowców pojazdów ciężarowych („Rynek pracykierowców w Polsce 2016”). Niedobór na rynku pracy sięga około 100 tys. wakatówdla kierowców. Co roku z zawodu odchodzi około 25 tys. osób, natomiast liczbakierowców uzyskujących kwalifikację to ok. 35 tys., co nie pozwala nauzupełnienie istniejących niedoborów.

Zdaniem dyrektora firmy logistycznej Mainfreight Polandbariery legislacyjne i niedobory na rynku pracy mogą uderzyć zwłaszcza wniewielkie, rodzinne firmy transportowe i doprowadzić je do upadku. Szacujesię, że mikroprzedsiębiorstwa stanowią nawet 80 proc. rynku usługtransportowych w krajach Wspólnoty.

– Rynek małych i średnich przedsiębiorstw oraz firmrodzinnych zdecydowanie się kurczy. Tutaj jest wiele do nadrobienia,szczególnie jeśli chodzi o sposób zarządzania tymi firmami, które nie dająsobie rady na tak bardzo konkurencyjnym rynku – podkreśla Beata Krawczyk. –Mimo to nadal widzę dużą szansę na rozwój polskich firm logistycznych itransportowych, które też sporo inwestują, chociażby w szkolenia pracowników.Barierą i trudnością w ich rozwoju może być to, co dzieje się z polskimi przepisamii unijnym pakietem drogowym.

Komentarze