Podczas kieleckich targów Piotr Leśniak, współwłaściciel firmy Automet przedstawił nam m.in. rynkowe perspektywy dla miejskich minibusów z napędem elektrycznym.
Na TRANSEXPO sanocki Automet pokazał turystyczny miniubus na bazie jeszcze "starego" Sprintera oraz miejski autobus z napędem elektrycznym Automet MiniCity Electric na bazie Mercedes-Benz Sprinter - z bateriami firmy BMZ Poland - w barwach Zakładu Komunikacji Miejskiej w Wągrowcu. Od lipca ten pojazd regularnie obsługuje linie w wielkopolskim mieście, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Nowy nabytek ZKM jest pierwszym w Polsce autobusem elektrycznym klasy MINI przeznaczonym dla komunikacji miejskiej. Zeroemisyjny pojazd wyposażony jest w ładowarkę zintegrowaną z pojazdem. Ładowanie trwa około 4 godzin i nie wymaga dodatkowych urządzeń. Autobus przejedzie dzięki temu dystans około 150 km. Zależnie od wersji pojazd może przewozić do 22 osób, czyli dokładnie tyle samo ile spalinowy wariant. Elektryczny MiniCity może posiadać od 13 do 19 miejsc siedzących. Producent wyposażył model w siedzenia własnej konstrukcji - Automet typ A470. Elektrobus oczywiście jest przystosowany do przewozu niepełnosprawnych, dzięki montażowi rozkładanej rampy najazdowej.
Silnik elektryczny do autobusu MiniCity Electric dostarczyła szwajcarska firma BRUSA Elektronik AG. Jednostkę, która jest dostępna w dwóch wariantach mocy (120 kW lub 150 kW), umieszczono przed tylną osią. Silnik korzysta z energii zmagazynowanej w litowo-jonowych bateriach trakcyjnych, które wraz z systemem zarządzania dostarczyła austriacka firma Kreisel Electric GmbH. W zależności od wymagań klienta producent może zamontować w autobusie baterie o pojemności od 40 do 90 kWh. Wągrowiecki debiutant posiada najprawdopodobniej zasobniki o pojemności 84 kWh. MiniCity Electric wyposażony jest w system odzyskiwania energii, który doładowuje baterie podczas hamowania, dzięki czemu wydłuża się zasięg autobusu. Baterie zamontowano pod maską, w miejscu gdzie uprzednio znajdował się silnik spalinowy, oraz w tylnej części pojazdu.
Co ciekawe, baterie zajmują na tylne mało przestrzeni pod
maską, że producentowi udało się jeszcze wkomponować pokaźny schowek, w którym
umieszczono kabel ładowarki.
Nie tylko do miasta
Drugi elektrobus Autometu, który jeździ po polskich drogach to egzemplarz MiniCity Electric w barwach Caritas Polska. To po elektrycznym krwiopijcy Solarisa dla RCKiK Katowice, kolejny elektrobus w naszym kraju do zadań specjalnych, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
"Mobilna ambasada", czyli podarowany przez Jastrzębską Spółkę węglową pojazd ma być wykorzystywany w kampaniach Caritasu promujących pomoc potrzebującym. W niemal czterotonowym pojeździe jest 11 miejsc siedzących, 3 miejsca stojące oraz miejsce na wózek inwalidzki. Autobus wyprodukowany przez firmę Automet Group z Sanoka na podzespołach Mercedesa-Benza jest wyposażony w silnik elektryczny BRUSA o mocy 74kW i baterie litowo-jonowe, które po pełnym naładowaniu pozwalają na przejechanie 200 km.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.