TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

TRANSEXPO 2010: MAZ i mega premiera spod znaku LF
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 24.11.2010 19:53:02 14 komentarzy
TRANSEXPO 2010: MAZ i mega premiera spod znaku LF

W tym roku białoruski MAZ pokazał na TRANSEXPO tylko jeden autobus, ale za to jaki! Był to długo oczekiwany, przegubowy, niskopodłogowy MAZ 205, który swoją światową premierę miał w zeszłym roku na targach w Kortrijk. Jego znak charakterystyczny to wieża silnika zabudowana w pierwszym członie, Czyli zamiast standardowego „pchacza”mamy wersję „ciągnika”, którą znamy m.in. z Ikarusów 280, serii Van Hool AG300 czy z podwójnie przegubowego Volvo 7500. Silnik Mercedes-Benz Euro 5/ EEV został umieszczony w dość masywnej, pionowej wieży naprzeciwko II drzwi. Przypomnijmy, że koncepcja tego autobusu powstała w marcu 2008 r., jako rozwinięcie modelu 203 –niskopodłogowego autobusu komunikacji miejskiej o długości 12-metrów. Jego przegubowy młodszy brat ma 18,75 m długości, 2,55 m szerokości i może zabrać na pokład do 175 pasażerów, w tym 39 na miejscach siedzących. W układzie napędowym może być zamontowany albo silnik Mercedes-Benz OM 906 LA Euro 5 albo Mercedes-Benz OM 926 LA EEV. To 6-cylindrowe jednostki o pojemności 7,2 litra, występujące odpowiednio w następujących zakresach mocy: 240 kW (326 KM) i 210 kW (286 KM). Silniki osiągają moc nominalną przy 2200 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 1300 Nm dostępny jest w zakresie od 1200 do 1600 obr./min. Jednostki napędowe współpracują ze skrzyniami biegów: Voith D854.5 lub ZF 6HP 604. Także oś napędowa pochodzi z koncernu ZF. Oryginalne umieszczenie silnika –w przeciwieństwie do większości tego typu konstrukcji –w pierwszym członie autobusu umożliwiło m.in. rezygnację ze stosowania drogich elementów przeniesienia napędu. W efekcie tych zabiegów cena pojazdu oscyluje na atrakcyjnym poziomie ok. 800 tys. zł netto. Dodatkowo otrzymujemy lepsze właściwości jezdne w odróżnieniu od niedociążonych na drugiej osi „pchaczy”O szczegółach premierowego autobusu MAZ rozmawialiśmy z Jurim Michailovskim, szefem MAZ Auto Poland:

 

InfoBus.pl: W końcu się doczekaliśmy i niskopodłogowy przegubowiec w ofercie MAZ Auto Poland stał się faktem. Co teraz?

Juri Michailovski, prezes MAZ Auto Poland: To otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości na polskim rynku. Zresztą miejsce premiery modelu 205 pokazuję, że ten autobus chcemy sprzedawać w całej Europie.

InfoBus.pl: Jak kliencie reagowali w Kielcach na Wasz nowy autobus?

Juri Michailovski: Bardzo pozytywnie. Pozytywnie zaskoczył ich poziom wykonania pojazdu, a przede wszystkim cena –800 tys. zł netto. To bardzo atrakcyjna kwota jak na niskopodłogowy autobus przegubowy, odpowiadająca cenie niskopodłogowego autobusu 12-metrowego klasy maxi. Oczywiście pokazywany w Kielcach egzemplarz jest jednym z pierwszych egzemplarzy z nowej rodziny, przygotowanym przede wszystkim pod kątem badań homologacyjnych, dlatego zdajemy sobie sprawę z pewnych niedociągnięć, natomiast jest to normalne w pojazdach prototypowych i w trakcie przygotowań do uruchomienia produkcji seryjnej te niedociągnięcia na pewno zostaną usunięte. Zresztą właśnie ich wyłapaniu służą tego typu imprezy targowe, gdzie słuchamy naszych klientów. Już na ten moment mogę powiedzieć, że na pewno zostanie zmniejszona komora silnikowa i zmienimy trochę jej stylistykę.

InfoBus.pl: Kiedy ruszy sprzedaż 205-tki w Polsce?

Juri Michailovski: Planujemy zakończenie procedury homologacyjnej w styczniu/lutym 2011 r. i po uzyskaniu tych dokumentów ruszmy ze sprzedażą. Dodam, że wszystkie model MAZ-a posiadają już homologację europejską

InfoBus.pl: Czy nie boicie się, że ze względu na dość nietypowe ustawienie silnika, czy małą liczbę siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi ,model 205 będzie łatwo blokowany w ramach przetargów publicznych?

Juri Michailovski”Powiem tak –jak ktoś chce wyciąć dany autobus z przetargu to i tak wytnie niezależnie od tego gdzie ma silnik czy inne elementy. Myślimy pozytywnie i jestem pewien, że ten pojazd szybko znajdzie nabywców w Polsce. Na początku ruszamy z serią testów, co pokaże nam gdzie mamy największe szanse na zwycięstwo.

InfoBus.pl: Największym odbiorcą niskopodłogowych autobusów przegubowych w Polsce jest MZA Warszawa, które właśnie przygotowują się do ogłoszenia kolejnego przetargu. Czy MAZ 205 będzie testowany w Warszawie?

Juri Michailovski: Jeżeli chodzi o MZA to raczej wątpię, gdyż zgodnie z oficjalnym stanowiskiem zarządu tej firmy nasz pojazd nie spełnia ich wymagań. Sami jednak pracownicy tej spółki mają odmienne zdanie, także sprawa jest bardziej polityczna niż merytoryczna. Dlatego na pytanie o testy w MZA odpowiadamy –raczej nie, natomiast nie ma problemu, aby dać ten autobus do któregoś z prywatnych warszawskich przewoźników.

InfoBus.pl: Czy w autobusie pokazanym w Kielcach zastosowano deskę rozdzielczą opracowaną we współpracy z Astromalem?

Juri Michailovski: Nie. Tutaj mamy klasyczny wariant niemiecki, czyli deskę VDO Continental. Natomiast jeżeli ktoś sobie zażyczy zamontowanie tańszego pulpitu opracowanego przez Astromal –nie ma z tym żadnego problemu. Zamontujemy.

InfoBus.pl: Jak podsumuje Pan ten rok i pozycję MAZ-a na polskim rynku?

Juri Michailovski: Nienajlepszy i nienajgorszy –krótko mówiąc średni. Co ważne dysponujemy już we wszystkich pojazdach silnikami Euro 5 i wprowadzamy do oferty niskopodłogowy przegub 205. To na pewno nas wzmocni. Naszymi najważniejszymi klientami w tym roku są prywatni przewoźnicy –m.in. IREX, Pawalec, Kłosok. Autobusy MAZ spełniają ich wszystkie wymagania i jednocześnie posiadają dość prostą konstrukcję, co przekłada się na ich mniejsza awaryjność. Przy zawieraniu tych kontraktów rolę odgrywają tylko walory techniczne i ekonomiczne. Nie ma tutaj żadnej polityki i dlatego wygrywamy.

InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.


Sprawdź też:
MAZ
IREX
Pawelec
Kłosok
  • koronacki – 25.11.2010

    Możliwe, że jak doszedłem do stoiska MAZa to byłem zmęczony i niedowidzący, ale doliczyłem się w tym pięknym autobusie JEDNEGO (SIC!) miejsca dostępnego z poziomu podłogi. Do reszty dostęp jest utrudniony poprzez anormalnie wysokie stopnie (w żadnym innym znanym mi autobusie nie widziałem równie wielkich). To już bardziej podobał mi się model 203, którym dojechałem na targi.

  • baksik – 26.11.2010

    Zamiast przytaczać wątłe argumenty o podłożu politycznym, może po prostu lepiej żeby MAZ zdał sobie sprawę, że oferują kiepskie pojazdy w porównaniu z firmami sprzedającymi autobusy dla Warszawy. I właśnie stąd zerowe zainteresowanie ich produktami, z wąskimi przejściami, bardzo wysokimi podestami, tragicznie małą liczbą miejsc siedzących dostępnych z poziomu podłogi i takim sobie wykonaniem wnętrza. Ale oczywiście najlepiej obrażać niezainteresowanych zakupem i mówić, że są politycznie niedojrzali i kierują się tylko jednym aspektem przy wyborze.

  • – 26.11.2010

    @baksik: ojejciu!! straszna mi obraza!!

  • waldo11 – 27.11.2010

    Jak dla mnie autobus ten powinien być inspiracją dla SOLARISA. Nie żebym uważał MAZa za produkt godny uwagi, ale sama koncepcja zabudowy wieżowej między osiami przedniego członu w autobusie przegubowym jest mz bardzo pożądana. W ten sposób uzyskuje się zestaw ciągnięty, a nie pchany, co zwiększa właściwości trakcyjne w okresie zimowym. MAZ popełnił błąd budując zbyt długi pojazd. Gdyby jego długość ograniczyć do 16-17m - nacisk na tylna oś byłby niższy i można by było zastosować tylna oś skrętną z ogumieniem pojedynczym - zwiększając znacznie manewrowość całego pojazdu. Przy takim rozwiązaniu tylna os podąża śladem osi środkowej. W wielu miastach taka konstrukcja zastąpiłaby Ikarusy 280, które mimo iż przegubowe miały wysokie zdolności manewrowe na węższych ulicach i trudnych skrzyżowaniach. Klasyczny 18-metrowy autobus przegubowy typu "pchacz" niestety zatracił takie możliwości, no i bywa kłopotliwy w zimie. Może więc warto zastanowić się nad taką konstrukcją? W Polsce sukces murowany. W krajach o łagodniejszym klimacie pozostałaby zaleta większej mobilności w centrach miast.

  • Baros – 27.11.2010

    Mi się wydaje że MAZ jest do tyłu z technologią

  • nna – 27.11.2010

    Wydaje mi się, że MAZ jest w tył z technologią np. harmonijką niż w innych autobusach komuś wpadnie coś ważnego nie oddzyska tego

  • Baros – 27.11.2010

    np. z harmonijką komuś coś wpadnie cennego później nie oddzyska tego

  • – 28.11.2010

    z harmonijką?? WTF??

  • Baros – 29.11.2010

    to co mają przegłupowe autobusy z harmonijką szczególnie w MAZ

  • – 29.11.2010

    w Polsce to się przegub nazywa, a na harmonijce to sobie możesz co najwyżej pograć!!

  • Baros – 30.11.2010

    Mówię o autobusie przegłupowym a konkretnie o harmonijce stosowanym w MAZ-ie jeśli chcesz wiedzieć i nie mówię o całym autobusie..

  • Baros – 30.11.2010

    czytaj uważnie

  • – 30.11.2010

    przeczytaj jeszcze raz i napisz mi czy miałem na mysli cały autobus...

  • bosman – 27.12.2010

    Zgadzam się z "waldo11": Zabudowa wieżowa silnika w przednim członie to dobry pomysł. + dla Maz-a

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...